Perusopetukseen valmistava opetus
Perusopetukseen valmistava opetus
Perusopetukseen valmistava opetus
Perusopetukseen valmistava opetus
Perusopetuksen valmistavaan opetukseen voivat osallistua sekä vasta maahan muuttaneet että Suomessa syntyneet maahanmuuttajataustaiset lapset ja nuoret. Opetukseen voivat osallistua myös kaksikielisten perheiden lapset tai paluumuuttajat. Opetukseen osallistuminen ei edellytä oleskelulupaa.
Valmistavaa opetusta voidaan järjestää ryhmämuotoisena tai inklusiivisesti perus- ja esiopetuksen ryhmissä. Ryhmämuotoista valmistavaa opetusta annetaan Joensuussa muutamissa eri kouluissa, inklusiivista valmistavaa opetusta kaikissa eri lähikouluissa ja esiopetusryhmissä oppilaiden tarpeen mukaan.
Opetusjärjestelyt
Valmistavan opetuksen oppilaalle laaditaan aina oma opinto-ohjelma, jossa määritellään oppilaan oppimisen tavoitteet, opiskeltavat oppiaineet, tuntimäärät ja sisällöt, oppilaan integroiminen ikätasoa vastaaviin esi- tai perusopetuksen opetusryhmiin sekä ohjauksen järjestäminen ja oppilaan mahdollisesti tarvitsemat tukitoimet.
Keskeistä opetuksessa on oppilaan kielitaidon kehittäminen sekä valmiuksien antaminen esi- tai perusopetusta varten. Valmistavan opetuksen tulee edistää oppilaiden tasapainoista kehitystä ja kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Opetuksessa hyödynnetään toiminnallisia ja kokemuksellisia oppimisympäristöjä, monipuolisia opetusmenetelmiä ja kielen käyttöä eri kommunikaatioympäristöissä.
Opetuksen aikana oppilaita integroidaan ikätasoaan vastaaviin opetusryhmiin heidän oman opinto-ohjelmansa mukaisesti. Erityisesti liikunta sekä taito- ja taideaineet opiskellaan yleensä perusopetuksen opetusryhmissä. Myös vieraan kielen opiskelu voidaan aloittaa valmistavan opetuksen aikana
Keskeistä on opiskeluun ja koulun arkeen liittyvän sanaston, käsitteiden ja fraasien oppiminen. Lisäksi opetuksen sisällöissä on tarpeen käsitellä suomalaista kulttuuria, esimerkiksi juhlapyhiä ja tapoja sekä luontoa ja ympäristöä.
Valmistavan opetuksen aikana muiden oppiaineiden opetuksen tavoitteet noudattavat soveltuvin osin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita. Eri oppiaineet ja niissä käytettävä kieli ovat keskeistä opittavaa. Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena edellyttää sekä kielitietoista aineenopetusta että ainetietoista kielenopetusta.
Kuinka kauan?
Valmistavan opetuksen laajuus vastaa yhden lukuvuoden oppimäärää. Opetusta annetaan 6–10-vuotiaille 900 tuntia ja tätä vanhemmille oppilaille vähintään 1000 tuntia.
Oppilas voi siirtyä esi- tai perusopetukseen jo ennen valmistavan opetuksen tuntimäärien täyttymistä, mikäli hänellä arvioidaan olevan siihen riittävät valmiudet.
Tavoitteena monikielisyys
Valmistavaa opetusta voi tukea mahdollisuuksien mukaan oppilaan äidinkielellä. Opetusta oppilaan omassa äidinkielessä annetaan mahdollisuuksien mukaan oppilaan omassa opinto-ohjelmassa määritellyllä tavalla.
Valmistavan opetuksen oppilaita rohkaistaan käyttämään osaamiaan kieliä monipuolisesti eri oppiaineiden tunneilla ja muussa koulun toiminnassa. Oppilaan oman äidinkielen oppiminen ja käyttö tukevat eri oppiaineiden tavoitteiden ja sisältöjen omaksumista. On tärkeää, että oppilas oppii viestimään kouluun ja opiskeluunsa liittyvistä asioista myös omalla äidinkielellään.
Arviointi ja todistukset
Valmistavan opetuksen päättyessä oppilaalle annetaan osallistumistodistus, jossa kuvataan opetuksen laajuus ja sisältö sekä oppilaan edistyminen.
Inklusiivinen valmistava esiopetuksessa ja kouluissa
Inklusiivinen VALO-oppilas opiskelee oman ikäryhmän mukana esiopetuksen tai perusopetuksen ryhmässä ja saa lisäksi erillistä suomen kielen opetusta.
Lukuvuoden päätteeksi kouluikäiset oppilaat saavat erillisen inklusiivisen valmistavan opetuksen todistuksen, joka muistuttaa paljon ensimmäisen luokan todistusta.
Valmistavan opetuksen jälkeen
Valmistavan opetuksen jälkeen oppilas siirtyy perusopetukseen omaan lähikouluunsa. Perusopetuksessa oppilas saa muiden oppiaineiden opetuksen lisäksi suomi toisena kielenä -opetusta, oman uskonnon opetusta, oman äidinkielen opetusta sekä tarvittaessa tukea muiden oppiaineiden opiskeluun.
Inklusiivisessa valmistavassa opetuksessa ollut oppilas siirtyy esiopetusryhmästä kouluun tai 1. luokan inklusiivisessa valmistavassa ollut jatkaa omassa lähikoulussaan ja mahdollisesti myös samassa opetusryhmässä.
Erillisessä valmistavan opetuksen ryhmässä ollut oppilas siirtyy lähikouluunsa.