Pataluodon koulu, vuosikertomus, sivun otsikko

Vuosikertomus

Vuosikertomus

PATALUODON KOULUN VUOSIKERTOMUS 2024 - 2025

 

REHTORIN KEVÄTTERVEHDYS  

 

Hyvät huoltajat, oppilaat, henkilöstö ja yhteistyökumppanit! 

Kulunut lukuvuosi on sisältänyt suurimmaksi osaksi perinteisiä koulupäiviä, mutta onneksi siihen on mahtunut myös monia erilaisia tapahtumia ja erikoispäiviä, jotka ovat tuoneet mukana vaihtelua kouluarkeen. 

Joensuun koulutuspalveluissa alkoi koulukoiratoiminta kuluneen lukuvuoden aikana. Pataluodon koulusta on ollut mukana koulutuksessa kaksi opettajaa ja heidän koiransa. Koulukoiratoiminnalla on todettu monia hyötyjä, jotka voivat parantaa oppilaiden oppimiskokemusta ja hyvinvointia. Tässä muutamia esimerkkejä: 

- Koulukoira voi motivoida oppilaita oppimaan.  

- Koulukoira voi auttaa rauhoittamaan luokkahuoneen ilmapiiriä. 

- Koulukoira voi edistää oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja tunteiden säätelyä. 

- Koulukoira voi parantaa oppilaiden yleistä hyvinvointia ja mielialaa tuomalla iloa ja positiivisuutta koulupäiviin. 

On hienoa, että Pataluodon koulussa on mahdollisuus päästä osalliseksi koulukoiratoiminnasta ja sen hyvistä vaikutuksista. 

Myös hyvä yhteistyö huoltajien kanssa on olennainen osa oppilaiden menestystä ja viihtymistä koulussa. Kun huoltajat, oppilaat, opettajat, oppilashuollon henkilöstö ja eri yhteistyötahot työskentelevät yhdessä, voidaan saada kouluarkeen turvallinen ja kannustava ilmapiiri ja paras mahdollinen tuki sitä tarvitsevalle. Kiitos huoltajille hyvästä yhteistyöstä. On tärkeää, että olemme vaikeissa asioissa samalla puolella, oppilaan parasta etsien. 

Ilon ja onnistumisen rinnalla myös pettymykset ja epäonnistumiset ovat osa oppilaan koulupolkua. Ne voivat olla joskus haastavia tilanteita, mutta samalla ne tarjoavat mahdollisuuden kasvuun ja oppimiseen. Kun selviää pettymyksistä ja epäonnistumisista, voi kehittää itseään ja löytää uusia tapoja ratkaista ongelmia. On hyvä muistaa, että pettymys ja epäonnistuminen sisältää tilaisuuden oppia ja kasvaa vahvemmaksi! 

Pataluodon koululle on kirjattu koulun pelisäännöt tiivistettynä seuraavasti: 

Pataluodon koulussa panostetaan selkeisiin sääntöihin ja yhteisölliseen ilmapiiriin sekä huolehditaan riittävästä perehdytyksestä. 

Koulussa vaalitaan hyviä käytöstapoja ja auttamisen kulttuuria – ketään ei jätetä yksin. 

Tasa-arvo, kunnioitus ja ammattitaitoinen oppilashuolto ovat erityisen tärkeitä tekijöitä oppilaiden ja työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta. 

Aikataulujen noudattaminen ja kännykän käytön rajoitukset ovat hyviä käytänteitä, jotka tukevat oppimisympäristöä. 

Näiden yhteisten pelisääntöjen mukaisesti on Pataluodon koulussa tehty töitä ja työ jatkuu edelleen seuraavana lukuvuotena 2025-26. 

Lämmin kiitos kaikille kuluneesta lukuvuodesta! 

Toivotan teille kaikille aurinkoista kesää! 

kevätterveisin, Tuija Huovinen 

 

 

TUKARIT 

 

Tänä lukuvuonna meillä on ollut 20 9.-luokkalaista tukioppilasta. Syksyllä oli seiskojen ryhmäytymispäivät Lykynlammella ja erilaisia toimintatunteja joka kuukausi. Halloweenin aikaan tukioppilaat järjestivät halloween-aiheisia toimintapisteitä. 

Kevätlukukaudella tukioppilaat järjestivät 7.luokille ystävänpäiväteemaiset tukaritunnit ystävänpäiväviikolla ja liikuntapäivänä erilaisia toiminnallisia ryhmäyttämispisteitä.  

Keväällä tukioppilaat esittelivät tukioppilastoimintaa 8.-luokkalaisille sekä suunnittelivat ja pitivät uusien tukioppilaiden valintakokeet.  

T. Liisa ja Santtu 

 

 

VERTAISSOVITTELU VERSO  

 

Myös tänä lukuvuonna Pataluodossa on soviteltu oppilaiden välisiä ristiriitatilanteita Versossa eli vertaissovittelussa. Tänä vuonna sovitteluita on ollut sovittelemassa 36 koulutuksen saanutta vertaissovittelijaa 5.- 9. luokilta ja aikuisia Verso-ohjaajia on ollut mukana viisi. Huhtikuussa koulutimme neljäsluokkalaisista 10 uutta sovittelijaa. He aloittivat toukokuussa sovittelutilanteiden harjoittelun vanhojen sovittelijoiden mukana ja pääsevät elokuussa jatkamaan verso-toimintaa.  

t. Elisa ja Arja 

 

 

OPPILASKUNTA  

 

Oppilaskunta järjesti tänäkin vuonna tuttuun tapaan erilaisia teemapäiviä ja -viikkoja. Juhlistimme halloweenia, joulua, pääsiäistä ja vappua pitämällä esim. kahviota sekä pukeutumalla teeman mukaisesti. Jokavuotinen suosikki, “etsi tipu tai hämähäkki”, oli jälleen oppilaiden mieleen. Joulun aikaan oppilaskunta piti myös joulukalenteria. Silloin päivittäin järjestettiin erilaista toimintaa jouluun liittyen. Keväällä oppilaskunnan ohjelmaan kuului myös perinteeksi muodostunut oppilaat vs. opettajat -sählypelin järjestäminen. Tänä vuonna voittajaksi tuli sekä alakoulun että yläkoulun puolella opettajien joukkue.

Yksi iso ja tärkeä tapahtuma oli tänä vuonna nuorisovaltuustovaalien järjestäminen. Vaalit pidettiin marraskuussa ja oppilaskunnalla oli vastuullaan myös äänten laskeminen. Koulultamme vaaleissa oli yksi ehdokas, ja hänet valittiin nuorisovaltuustoon. Vielä kerran onnea, Eerin Kemppainen 8A:lta! 

Suuri kiitos oppilaskunnalle tästä lukuvuodesta ja suuri kiitos myös puheenjohtajallemme Aatu Tarvaiselle! 

 

 

LUKEMISEN EDISTÄMINEN

 

Koulussamme on tänä lukuvuonna edistetty monella tavalla lukemiseen liittyviä asioita. Rantakylän uusittu kirjasto on ollut ahkerassa käytössä. Mukavat uudet lukunurkkaukset ovat houkutelleet niin isoja kuin pieniä lukijoita tarinoiden maailmaan.  

Kirjastoyhteistyö on ollut mutkatonta. Yläkoululaiset ovat käyneet kirjastolla mielenkiintoisissa kirjavinkkauksissa ja kolmasluokkalaiset saivat nauttia mukaansatempaavasta kirjavinkkauksesta koulun auditoriossa. Kirjaston työntekijät tupsahtivat luokkiin Kalevalan päivänä esittämään draamallista kirjavinkkausta Kalevalan hahmoiksi pukeutuneina. Kirjaston päivänavaukset koululla ovat myös olleet mukava lisä koulun lukemista edistävässä toiminnassa.  

Yläkoulussa on tutustuttu laajasti kotimaiseen ja ulkomaiseen kirjallisuuteen. Seiskat ovat lukeneet muun muassa nuortenkirjallisuutta, tietokirjoja, sarjakuvia ja novelleja. Kasit ovat lukeneet muun muassa scifi-, fantasia-, kauhu- ja rikoskirjallisuutta sekä vaikuttamaan pyrkivää tietokirjallisuutta ja kantaa ottavia mediatekstejä. 

Ysiluokkalaiset ovat tutustuneet muun muassa kotimaisiin klassikoihin ja nykykirjallisuuteen sekä elämäkertakirjallisuuteen. Luokkien kanssa on luettu ääneen Minna Canthin näytelmä Anna Liisa.  

Ysiluokkalaiset tekivät suomen kielen ja kirjallisuuden päättötyön valitsemastaan kotimaisesta kirjailijasta. Tänä lukuvuonna palkittiin stipendillä kolme ysiluokkalaista oppilasta, joiden kirjallisuuden päättötyö osoitti erityistä luovuutta, kekseliäisyyttä ja intohimoa aiheeseen. Ensimmäinen stipendi annettiin oppilaalle, joka oli työstänyt visuaalisesti upean ja taidokkaan työn Tove Janssonista. Oppilas oli lukenut miltei koko Janssonin tuotannon, ja tehnyt tämän pohjalta kekseliään ja ansiokkaan päättötyön. Toinen stipendi annettiin oppilaalle, jonka työ käsitteli Minna Canthia. Oppilaan työssä oli ansiokasta pohdintaa tasa-arvosta, sukupuolirooleista ja Minna Canthin merkityksestä suomalaiselle kirjallisuudelle. Kolmas stipendi annettiin oppilaalle, joka oli myös perehtynyt Tove Janssonin tuotantoon. Työssä käsiteltiin laajasti ja kekseliäästi Janssonin tuotantoa. Työstä löytyi taidonnäytteenä myös pienet virkatut hattivatit, jotka oppilas oli itse tehnyt.   

Alakoululaisilla lukeminen sisältyy jokaiseen koulupäivään ja jokaiseen oppituntiin. Erillisiä lukuhetkiä ja lukutunteja on pidetty lähes viikoittain ja opettajan ääneen lukemia kirjoja on päästy kuulemaan erityisesti alkuopetuksessa. Lukemiseen on kannustettu myös kotona ja esimerkiksi kolmasluokkalaisilla oli kevään aikana yhteinen lukuprojekti. Myös KYTT on kannustanut oppilaita lukemaan lupaamalla lukustipendin suorittaneille palkinnon. Stipendin suoritti 31 alakoulun oppilasta. 

Oppilaskunnan järjestämänä puhelimettomana päivänä kannustettiin oppilaita lukemisen pariin välitunnilla. 

 

 

LIIKKUVA KOULU  

 

Kuluneen lukuvuoden aikana olemme ottaneet osaa Joensuun kaupungin Liikkuva koulu-hankkeeseen. Koululla on käynyt kouluPT Anssi Jumppanen ohjaamassa 5.ja 8.lk oppilaita kuntotekijöiden kehittämisessä ja oman liikunnallisen harrastamisen löytämisessä koko lukuvuoden ajan joka toinen viikko. 

 
Liikkuva koulun puitteissa järjestettiin myös syyskuussa hyvinvointiviikko, jolloin koulussa oli päivittäin liikunnallista ohjelmaa. Henkilökunnalle oli lisäksi Pokalin koulutusta toiminnallisesta oppimisesta. Alakoulun oppilaat osallistuivat KLL:n ja Palloliiton futsalskapaan tammi-helmikuussa. Futsalpelit pelattiin välitunneilla kolmessa sarjassa välkkärien ohjaamina. 

VÄLKKÄRITOIMINTA  

Pataluodon koulussa järjestetään päivittäin välituntiliikuntaa koulumme salissa. Välkkärivälkillä yläkoulun oppilaat voivat käydä pelaamassa haluamiaan pelejä. Tänä lukuvuotena suosiossa ovat olleet jalkapallo, koripallo ja lentopallo. Myös kuntosali on tuolloin avoinna yläkoululaisille.  

Alakoulun luokilla on jokaisella yksi ohjattu liikuntavälitunti viikossa, jossa koulumme 8. ja 9. luokkalaiset välkkäriohjaajat vetävät liikuntatuokiota pienemmille. Peräti 25 innokasta yläkoululaista on ollut mukana vetämässä näitä liikuntavälkkiä. Lajeina on ollut erilaisia hippoja, polttopalloa, hyllypalloa, jalkapalloa, telinevoimistelua jne.  

Salia on jaettu väliverhoilla, että varsinkin pienet saisivat keskittyä omaan ohjelmaansa. Välkkärivälkät ovat olleet todella suosittuja niin ala- kuin yläkoululaistenkin keskuudessa ja parhaimmillaan yhdellä välkällä salissa on saattanut kirmata yli 60 lasta/nuorta. 

 

 

KULTTUURITAPAHTUMIA  

 

Joensuun lastenkulttuurikeskuksen koululaisten kulttuuripolku Kulttuurin virta on tarjonnut kulttuurielämyksiä tänäkin vuonna 1.- 9.-luokkalaisille. Kulttuurin virta -ohjelmaan on sisältynyt muun muassa museovierailuja, konsertteja ja kirjastoyhteistyötä.   

7. luokat pääsivät mediatyöpajoihin, joissa aiheena oli vaikuttava video ja mediakriittisyys. Oppilaat tekivät omat vaikuttavat videot tutuista kouluun liittyvistä aiheista.  

8. luokat pääsivät nauttimaan taiteesta Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelmassa. 8A ja 8B vierailivat Helsingissä Ateneumissa ja 8C ja 8D vierailivat Kino Reginassa osallistavassa kinokonsertissa Helsingissä. 

Gennadii Tinovitskiin (8C) kahvimaalaus Helsingin-reissun inspiroimana.

Kasiluokkalaiset kävivät myös Kolilla sellisti Jussi Makkosen ja pianisti Nazig Azezianin tarinallisessa Sibelius Inspiration –konsertissa.  

Kulttuurin virta -ohjelman lisäksi koululla on ollut muitakin mielenkiintoisia ja mukavia kulttuuritapahtumia: 

Knock Out –teatteriesitys yläkoululaisille tarjosi mietittävää. Teatteri Taimisen esitys oli kaksikielinen näytelmä, joka käsitteli nuoruuden kipuja ja oman polun etsimistä. Huikea esitys tarjosi livemusiikkia, huumoria ja ennen kaikkea toivoa. Upeat näyttelijät Oskar Silén ja Mikael Strömberg tekivät hienot roolityöt. 

Joensuun Kamariorkesteri vieraili koulullamme ja piti konsertin. Konsertti sisälsi suosittuja orkesterimusiikin teoksia, klassisesta musiikista viihteellisiin elokuvasäveliin.  

Alakoulussa on lukuvuoden aikana saatu nauttia kulttuurista monipuolisesti. Ihan alkusyksystä 5.-6.-luokkalaiset kävivät museovierailulla. Syksyllä kolmasluokkalaiset pääsivät Wasser-konserttiin Carelia-saliin. Esitys oli hieno, tarinallinen konserttiesitys ja monille oppilaista ensimmäinen konserttikäynti ikinä. Myös keväällä alakoulun oppilaat pääsivät katsomaan esitystä, kun heidät kaikki kutsuttiin seuraamaan kansainvälistä Majakanvartija-musikaaliteatteriesitystä. Lisäksi Kaupungin orkesterin jäsenet kävivät pitämässä jo perinteeksi muodostuneen soitinesityksen koulun kakkosluokkalaisille. Näiden esitysten ja retkien avulla on opittu tärkeitä taitoja, esimerkiksi käyttäytymisetiketti teatteriesityksessä. 

Yläkoululaisille ja alakoululaisille jäi varmasti mieleen Suven avaus laulurinteellä, johon tällä kertaa myös yläkoulu osallistui. Mirellan konsertti oli upea kokonaisuus, joka oli varmasti monen mielestä lukuvuoden mieleenpainuvin kulttuuritapahtuma. 

 

 

9.-LUOKAN DRAAMA 

 

Ysiluokan valinnaisdraaman esitys "Ysien viimeinen koitos" esitettiin toukokuun loppupuolella koulumme kuudennelle sekä seitsemänsille luokille. Esitys tehtiin devising-tekniikalla, eli valmista käsikirjoitusta ei ollut - esitys rakennettiin kevään aikana ryhmän omien ideoiden pohjalta, yhdessä keskustellen ja kokeillen. Esitys käsitteli erään kuvitteellisen ysiluokan viimeistä kevättä peruskoulussa. Esityksen maailmassa koettiin erilaisia tunteita: pelkoa, epävarmuutta ja väsymystä, mutta myös iloa, rohkeutta ja yhdessä selviytymistä. Saimme paljon positiivista palautetta esityksestä. Yhden seiskaluokkalaisen palautteen mukaan "esityksestä jäi hyvä mieli".  

Draaman opiskelu yläkoulussa oli hauskaa, mutta samalla opettavaista. Oli hienoa päättää opinnot ryhmän kanssa yhdessä tehtyyn esitykseen.  
- Hanna ja ysien valinnaisdraama 

 

 

MONIKULTTUURISUUS PATALUODON KOULUSSA

 

KIELIIVIIKKO JA KIELITIETOISUUS Maaliskuussa vietimme koulussamme kieliviikkoa. Koulumme oppilaista n. 30% puhuu äidinkielenään jotakin muuta kuin suomen kieltä ja halusimme tuoda näitä kieliä erityisesti esille. Viikon aikana kuulimme erikielisiä päivänavauksia ja visailimme siitä, miten tunnistamme eri kielien kirjoitusasuja. Erikieliset opettajat ja ohjaajat kävivät luokissa antamassa kielisuihkuja ja kielitietoutta suomalaisille harvinaisemmista kielistä. Valmistavan luokan oppilaat olivat myös valmistelleet esityksiä omista kotimaistaan ja näitä esityksiä saimme kuulla viikon aikana.   

Kielitietoisuus näkyy koulumme arjessa päivittäin kaikissa luokissa, ja se sisältyy myös esimerkiksi suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmaan. Esimerkiksi 9.-luokkalaiset tutustuvat pitkin lukuvuotta suomen sukukieliin. Opettajat ovat saaneet myös lisäkoulutusta, jonka tukemana niin suomenkieliset kuin äidinkielenään muuta kieltä osaavat saavat tunneilla tukea oppimiseensa.  

Koulussamme opiskellaan englannin ja ruotsin lisäksi myös arabiaa, venäjää, espanjaa ja saksaa. Koulussamme on myös useita aikuisia, jotka osaavat auttaa oppilaita monilla eri kielillä aina viittomakielestä alkaen.  

VALO-LUOKAT Tänäkin vuonna Pataluotoon on tullut paljon oppilaita eri maista. Lukuvuonna 24–25 koulussamme toimi kolme alakoulun valmistavan opetuksen luokkaa, eli valo-luokkaa.   

Luokkamme ovat hyvin monikielisiä ja kulttuurisesti rikkaita. Valmistava opetus kestää yhdeksän kuukautta, joten se voi päättyä kesken lukuvuoden. Valo-luokilta oppilaita on siirtynyt sekä oman koulumme yleisopetukseen että myös lähialueiden kouluihin.  

Valmistavan luokan aikana olemme ahkerasti opiskelleet suomen kieltä sekä tutustuneet lähiympäristöön. Syksyllä poimimme lähimetsästä mustikoita ja leivoimme kotitalousluokassa marja- ja omenapiirakkaa. Jouluna opimme leipomaan myös piparkakkuja ja torttuja. Joulupukkikin ehti vierailemaan.  Kirjasto on tullut tutuksi ja sieltä on löytynyt niin suomenkielistä kuin omankielistä luettavaa. Olemme osallistuneet runotyöpajaan ja Sanarattaan vetämänä tehneet suomenkielisiä satuja. Elokuvissakin pääsimme käymään.  

Valo-luokissa opiskellaan paljon toiminnallisesti ja iso rikkaus sekä apu on ollut lukuisista kieliharjoittelijoista. Suomen kielen ja kulttuurin ohella opimme arvostamaan myös muita kieliä ja kulttuureja. Loppukeväästä saimme vieraaksi japanilaisen vaihto-opiskelijan Umin, joka kertoi Japanista ja sen kulttuurista. Umi perheineen asui Rantakylässä hänen ollessaan alakoululainen. Umi on onnistunut säilyttämään suomen kielen taidon ja upeasti kommunikoi suomeksi oppilaiden kanssa. Joensuun Valo-luokat kokoontuivat toukokuussa vielä yhteiseen kevätretkeen Kiteen eläinpuistoon.  

Pataluodon koulussa erikielisten oppilaiden on ollut hyvä opiskella. Monikulttuurisuus on luonteva osa koulun arkea ja erilaiset kielet ja kulttuurit rikastuttavat koulupäiviä.  

Yläkoulussa toimii Nivel-luokka, jossa Valo-vuotensa päättäneet maahanmuuttajat opiskelevat sekä omalla joukolla että integroidusti muissa ryhmissä. 

 

 

KYTT - KOULUYHTEISTYÖTOIMIKUNTA  

 

Tänä lukuvuonna KYTT on ollut jälleen aktiivisesti mukana hyvässä yhteistyössä koulun ja kotien välillä. KYTT:n kuuluu joukko innokkaita vanhempia sekä kaksi opettajajäsentä, Jasmin ja Elisa. Yhteistyön myötä oppilaat ovat saaneet nauttia syksyllä ja keväällä järjestetyistä diskoista, jotka toivat iloa ja yhteisöllisyyttä oppilaille. KYTT on kokoontunut säännöllisesti vuoden aikana, ja näissä kokoontumisissa on suunniteltu mm. tulevia tapahtumia. Keväällä KYTT möi "Lukulakuja" kerätäkseen varoja oppilaiden lukudiplomeihin. Myös alakoulun disco järjestettiin.

 

KYTT lahjoitti varoja tänä vuonna yhteensä kymmeneen stipendiin, joista seitsemän meni sinnikkäille oppilaille 1.  -9. -luokille, pienryhmille sekä valmistavan opetuksen ryhmille. Lisäksi kolme stipendiä suunnattiin sellaisille 9.lk:n suomen kielen ja kirjallisuuden päättötyön tehneille oppilaille, jotka työssään osoittivat erityistä asiaan perehtyneisyyttä ja luovuutta.  

Toimintamme jatkuu taas syksyllä 2025. Tervetuloa mukaan kaikki koulumme oppilaiden vanhemmat! Tulevista kokouksista ilmoitamme Wilmassa. 

Jasmin R. ja Elisa 

 

 

KERHOTOIMINTA  

 

Erilaiset kerhot tuovat monipuolisesti ilmaisia harrastusmahdollisuuksia koululaisille. Pataluodon kerhotoiminta on osa Harrastamisen Suomen mallia, joka on valtakunnallinen hanke. Mallin tarkoituksena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa, oppilaiden toiveiden mukainen ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä.  

ALAKOULUN HARRASTUKSET  

Palloilukerhossa on pelailtu pallopelejä ja oppilaiden toiveiden mukaisia maila- ja pallopelejä. Palloilukerhoissa on ollut kaksi ryhmää: 1.-3.-luokkalaisten ryhmä ja 4.-6.-luokkalaisten ryhmä. 

Kuvis- ja käsityökerhossa on askarreltu erilaisia luovia tuotoksia. Niissä on hyödynnetty erilaisia tekniikoita ja materiaaleja. Kuviskerhoissa on ollut kaksi ryhmää: 1.-3.-luokkalaisten ryhmä ja 4.-6.-luokkalaisten ryhmä. 

Ohjelmointi- ja teknologiakerhoa on tarjottu tänä lukuvuonna niin 1.-3.-luokkalaisille kuin myös 4.-6.-luokkalaisille. Kerhossa on tehty erilaisia koodausharjoituksia ja testattu muun muassa robotiikkaa.

Maahanmuuttajataustaisille lapsille on tänä lukuvuonna tarjottu IT-kerhoa, jossa on harjoiteltu IT-taitoja ja tietokoneen käyttöä.  

Koulussamme on kokoontunut myös muita erilaisia kieli- ja kulttuuriryhmien opetukseen painottuneita harrastusryhmiä kuten teatterikerho ja kuviskerho. 

YLÄKOULUN HARRASTUKSET

Yläkoululaisten sporttikerho on kokoontuvat koko lukuvuoden ja on mukavaa, että innokkaita pelaajia on löytynyt pelailemaan iltapäivisin. 

 

 

MUUTA MUKAVAA  

 

METSÄVISA Koulun kahdeksasluokkalaiset osallistuivat Metsävisaan. Kansallista menestystä ei tullut, mutta koulun parhaille pisteille pääsi 8C luokan Viljo Summanen, joka palkittiin suorituksestaan kuksalla. 

YHTEISTYÖ SEURAKUNTIEN KANSSA Teemme jatkuvasti yhteistyötä paikallisten seurakuntien kanssa. Tämä näkyy koulunaloituskirkossa, joulun alla sekä ennen pääsiäistä ja sen jälkeen. 

LUCIA-JUHLA 13.12.2024 Koulussamme vietettiin Lucia-juhlaa perjantaina 13.12.24. Lucia-kulkue toi valoa, rauhaa ja rakkautta vuoden pimeimpään aikaan. Tänä vuonna koulumme Lucia oli Alina Kokkanen 9A ja näyttävä kulkue koostui 8- ja 9-luokan oppilaista. Koulumme Lucia-kulkue sai kunnian tänä vuonna olla mukana myös Pohjola-Nordenin joululaulutapahtumassa Rantakylän kirkossa.

kuva: Timo Eronen

GENERATION AI -TEKOÄLYHANKE Osa koulumme oppilaista on ollut mukana kolme vuotta Itä-Suomen yliopiston GenAI-tekoälyhanketutkimuksessa. Hankkeen tavoitteena on teknologiakasvatus ja ymmärryksen lisääminen tekoälyn toimintaperiaatteista. Oppilaat ovat tänä lukuvuonna saaneet tutkia hankkeen tutkijoiden kanssa tekoälyn toimintaa, ja he ovat luoneet myös omia testausjärjestelmiä tekoälyä hyväksi käyttäen. Lisäksi on pohdittu, miten tekoäly näkyy oppilaiden omassa elämässä, ja kuinka sitä voisi ottaa haltuun. Oppilaiden ja mukana olevien opettajien ymmärrys ja mediakriittisyys on kasvanut tämän oppimismatkan aikana. Kolmen vuoden kouluhanke päättyy nyt, mutta GenAI-tutkimus jatkuu. Tutkimushankkeessa on kehitelty muun muassa somekone, jota myös tutkimushankkeessa mukana olleet oppilaat ovat päässeet testaamaan ja tutkimaan. Oppilaat saivat diplomit kolmen vuoden hankkeeseen osallistumisesta.  

SUOMEN VAHVIN MIES VIERAILULLA Suomen vahvin mies Mika Törrö kävi huhtikuussa pitämässä vaikuttavan luennon elämästään 5.-9.-luokkalaisille. Monet saivat luennon päätteeksi myös yhteiskuvan Mikan kanssa. 

SYYSVAELLUS "SUSI -24"

Tämän lukuvuoden syysvaelluksen kohteena oli Ilomantsin Susitaival 10.-11.9.24. Mukana oli 44 oppilasta ja varsinkin uudet 7.-luokkalaiset olivat isolla joukolla innostuneena mukana (26 kpl). Syksyn alku oli osoittautunut lämpimäksi ja saimme myös osamme viimeisistä todella lämpimistä päivistä. Joidenkin mielestä 23 - 25 asteen lämpötila ja aurinko ovat ihania, mutta vaelluksen näkökulmasta sellainen keli on erittäin haastava. Ensimmäisenä päivänä oli edessä pitkä taival, koska päivävaelluksen pituutena oli n.17 km. Vaikka maasto oli melko helppokulkuista, porottava aurinko rupesi nopeasti vaatimaan vaeltajilta paljon. Vesi tuntui loppuvan aivan kesken ja reittiä oli vielä pitkä matka jäljellä. Pääsimme kuitenkin lopulta perille Jorhon autiotuvalle ja huoltamaan itseämme. Vaikka päivä oli ollut pitkä niin leirissä oppilailla riitti virtaa ja intoa. Ilta antoi upean auringonlaskun. 


Seuraavana päivänä sää oli viileämpi ja pilvinen, mikä auttoi kaikkia jaksamaan hieman paremmin. Kuitenkin ensimmäisen päivän rasitus painoi ja tahti hidastui. Pidimme paljon taukoja. Viimeiset kaksi kilometriä olivat pelkkää nousua, mutta lopulta pääsimme perille määränpäähän Naarvan huipulle juuri oikeaan aikaan. Tämä ei kuitenkaan olisi ollut mahdollista ilman neljää 8.-luokkalaista, jotka kantoivat välistä kahtakin rinkkaa väsymättä. Ilman heitä olisimme olleet luultavasti 2 - 3 tuntia myöhässä. ISO KIITOS HEILLE!
Syysvaellus oli tapahtumarikas reissu kaikin puolin ja jäi varmasti kaikkien oppilaiden ja vetäjien mieleen.

- Santeri Räsänen

YSIGAALA Yhdeksäsluokkalaiset järjestivät myös tänä vuonna upean gaalan toukokuun lopussa. Juhlassa nähtiin niin kilpailuja, videota kuin jaettiin palkintojakin. Tapahtuman kruunasi DJ Eliaksen yllätyskeikka.

 

 

KOULUKOIRATOIMINTA

 

Tämän vuosikertomuksen kansikuva on kunnianosoitus koulumme karvakavereille. Koulussamme on jo useamman vuoden toiminut koulukoira Jehki. Hänen omistajansa Satu Federley on edistänyt koira-avusteista pedagogiikkaa jo pitkään. Lisäksi koulumme kuraattori Terttu Meriläisellä on toisinaan mukana karvakaveri Lenni. Uusina koulukoirina tästä lukuvuodesta alkaen ovat koulussamme aloittaneet Mysti ja Nasu.


Kuvassa Jehki, 13 v., on suorittamassa viimeistä työtehtäväänsä ennen eläkkeelle jäämistä. Tämä vanha ja rauhallinen herra osallistui kevään retkipäivään  28.5. verkkaisesti Utransaarilla käyskennellen. Parit torkutkin tuli otettua oppilaiden rapsuttelujen välissä. Koko koulun väki toivottaa Jehkille lokoisia eläkepäiviä ja kiittää pitkästä ja ansiokkaasta työurasta!

Tänä lukuvuonna Pataluodon koulussa kaksi uutta koiraa ja ohjaajaa osallistuivat Joensuun kaupungin koulukoirapilottiin, jonka tavoitteena on edistää koulukoiratoiminnan vakiinnuttamista osaksi Joensuun koulujen hyvinvointityötä. Koulussamme toiminta otettiin innostuneesti vastaan niin oppilaiden kuin henkilökunnankin taholta. 


Uusina koulukoiria koulussamme ovat suomenlapinkoira Mysti ja novascotiannoutaja Nasu. Molemmat koirat harjoittelivat säännöllisesti koulussa ohjaajiensa kanssa. Mysti rauhallisella olemuksellaan loi turvallista tunnelmaa pienryhmässä sekä innosti lapsia mm. kirjoittamaan ja lukemaan, kun taas iloinen ja energinen Nasu toi iloa ja motivaatiota sekä ala- että yläkoulun englannin ja ruotsin tunneille.  
Toiminta on tuonut kouluyhteisöön positiivista ilmapiiriä ja tukenut oppilaiden koulunkäyntiä. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia, ja loppukeväästä koirat suorittivat näyttötunnin ja valmistuivat virallisiksi koulukoiriksi. Kuvassa Mysti ja Nasu ohjaajiensa, Elisa Haverisen ja Hanna-Mari Kiiskisen, kanssa. 
 

 

 

9.-LUOKKALAISTEN JUHLAPUHE

 


Hyvät opettajat, juhlavieraat sekä tärkeimpänä oppilaat. Olemme kokoontuneet tänne tänään juhlistamaan lukuvuoden päätöstä ja ennen kaikkea peruskoulun päättäviä ysiluokkalaisia.  

Muistan, kun astuin ensimmäisenä koulupäivänä sisälle tämän koulun ovista. Sykkeeni oli ehkä 300. En varmaan ollut ainoa. Moni meistä pelkäsi, että eksyy koulumme sokkeloisissa käytävissä. Ja toisaalta kaikki  meistä toivoivat, että löytäisivät uusia ystäviä. 

Yksi hauskimmista muistoistamme yläkoulun aikana oli matka Helsinkiin.  Sen järjesti meille kahdeksannella luokalla taidetestaajat. Menimme sinne koko luokan kanssa ja vierailimme esimerkiksi Ateneumissa. Oikeastaan reissussa parasta oli junamatka takaisin Joensuuhun.  Voitte varmasti kuvitella junavaunullisen yliväsyneitä yläkoululaisia -- meillä oli aika hauskaa. 

Tänään otamme kuitenkin viimeisen askeleen. Se johdattaa meidät pois peruskoulusta. Nyt kun muistelen näitä vuosia, ne olivat oikeastaan ihan hauskoja, vaikka välillä oli myös hankalia hetkiä. Muistan välituntien juttuhetket naurut ja viime hetkien pänttäykset ennen kokeita.  

Loppujen lopuksi uuden seiskaluokkalaisen pelko eksymisestä oli aika turha. Kukaan ei ole pysyvästi kadonnut koulun käytäville ainakaan tähän päivään mennessä. Toiveemmekin toteutui monen kohdalla: paljon uusia ystäviä löytyi, tai ainakin kaikkien itsetuntemus lisääntyi. 

Suuri kiitos kaikille opettajille ja muulle henkilökunnalle, jotka ovat jälleen tsempanneet meitä taas yhden kouluvuoden eteenpäin elämässämme. Kiitos kaikille yseille, jotka ovat tehneet näistä kolmesta vuodesta  ikimuistoisia. Näinä vuosina olemme päässeet tutustumaan ja ystävystymään erilaisten ihmisten kanssa, ja se on suuri rikkaus.  

Tänään jokainen meistä yseistä lähtee eri suuntiin. Kaverisuhteet voivat silti pysyä vahvoina ja hyvinä myös peruskoulun loppumisen  jälkeen. Kaikilla on tiedossa uusia seikkailuja ja mahdollisuuksia, muistakaa tarttua niihin! Olemme kaikki selvinneet jo tähän asti.  

Lopuksi haluamme vielä toivottaa kaikille hassunhauskaa kesää! 

- Pipsa Nyyssönen ja Salme Summanen 

 

 

STIPENDIT

 

KAUPUNGIN LAHJOITUSRAHASTON STIPENDIT 1. - 9.-LUOKILLE: 

alakoululaiset 30e 

 7. - 8.-luokkalaiset 40e 

9.-luokkalaiset 50e 

yhteensä jaettu 42 kpl 

 

OPPILASKUNNAN STIPENDIT 2025 

9. -LUOKKALAISTEN stipendit a 30 e 

Erinomainen koulumenestys 2 kpl 

Yhteiskuntaoppi 1 kpl 

Maantieto ja yhteiskuntaoppi 1 kpl 

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus 1 kpl 

Liikunta 1 kpl 

Vieraat kielet 1 kpl 

Englanti 1 kpl 

Matematiikka 1 kpl 

Biologia ja terveystieto 1 kpl 

Liikunta 1 kpl 

Kuvataide 1 kpl 

Käsityö 1 kpl 

7.-8.-LUOKKALAISET stipendit a 20 e 

Suomen kieli ja kirjallisuus 1 kpl 

Historia 2 kpl 

Käsityö 1 kpl  

Kuvataide 3 kpl 

Tsemppi 1kpl 

ALAKOULU stipendit a 20 e 

Kuvataide 1 kpl 

Matematiikka 1 kpl 

 

MUUT STIPENDIT JA MUISTAMISET 

Hymypatsaat alakoulun 3.lk.  2 kpl 

Rantakylän seurakunnan stipendit ”Loistavalle lähimmäiselle” 3 kpl 50 €  

PKO -Pohjois-Karjalan Osuuskaupan Reilu kaveri -stipendi (1 kpl) 

Museostipendi 5.-luokkalaiselle 1 kpl 

Pohjois-Karjalan Osuuspankin EsimerkinVoima-stipendit alakoulu 1 kpl 20 e 

Pohjois-Karjalan Osuuspankin EsimerkinVoima-stipendit yläkoulu  1kpl 40e 

KYTT-stipendit sinnikkäille oppilaille 10 kpl a 20e 

KYTT-stipendit ansiokas suomen kielen ja kirjallisuuden päättötyö 3kpl 

Nordean stipendit 9. luokan oppilaille (Yrityskylä) 2kpl 20e 

Kirjastipendi hyvästä menestyksestä kielten opinnoissa 1 kpl 

Kirjastipendi hyvästä menestyksestä ruotsin kielen opinnoissa 1 kpl 

Kirjastipendi hyvästä menestyksestä englannin kielen opinnoissa 1 kpl 

Ortodoksisten nuorten liiton stipendi  1kpl 

Suomen tietokirjailijat ry:n 50e lahjakortti Suomalaiseen Kirjakauppaan 1 kpl 

Koodia Suomesta ry:n 50€ lahjakortti Verkkokauppa.comiin 1 kpl 

 

 

 

Kansikuva "Koulun koirat" ja lopetusruno kuvituksineen: Janna Tikkanen 9a 

Vuosikertomuksen editointi: Satu Niemi ja Mirjam Westman 

Kuvat ja tekstit: vastuuhenkilöt 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------

VANHAT VUOSIKERTOMUKSET

 

PATALUODON KOULUN 

VUOSIKERTOMUS 

2023 – 2024 

 

 

REHTORIN KEVÄTTERVEHDYS 

 

Hyvät huoltajat, oppilaat, henkilöstö ja yhteistyökumppanit!

Lukuvuosi on saatu päätökseen. Ensimmäinen vuoteni Pataluodon koulussa on ollut antoisa. Olen kiitollinen siitä, että olen saanut tulla osaksi tätä yhteisöä. Kulunut lukuvuosi on sisältänyt suurimmaksi osaksi perinteisiä koulupäiviä, mutta onneksi siihen on mahtunut myös monia erilaisia tapahtumia ja erikoispäiviä, jotka ovat tuoneet vaihtelua.

Yksi Pataluodon koulun tärkeimmistä periaatteista on, että ketään ei jätetä yksin. Olemme sitoutuneet tukemaan toisiamme ja tarjoamaan apua aina, kun sitä tarvitaan, olipa kyseessä oppilas, huoltaja tai henkilökunnan jäsen. Tämän olen saanut itse kokea kuluneena lukuvuotena, kun työyhteisön jäsenet ovat kerta toisensa jälkeen olleet valmiita auttamaan minua. Kiitos siitä kaikille.

Hyvä yhteistyö huoltajien kanssa on olennainen osa oppilaiden menestystä ja viihtymistä koulussa. Kun huoltajat, oppilaat, opettajat, oppilashuollon henkilöstö ja eri yhteistyötahot työskentelevät yhdessä, voidaan saada kouluarkeen turvallinen ja kannustava ilmapiiri ja paras mahdollinen tuki sitä tarvitsevalle. Kiitos huoltajille hyvästä yhteistyöstä. On tärkeää, että olemme vaikeissakin asioissa samalla puolella.

Ilon ja onnistumisen rinnalla myös pettymykset ja epäonnistumiset ovat osa oppilaan koulupolkua. Ne voivat olla joskus haastavia tilanteita, mutta samalla ne tarjoavat mahdollisuuden kasvuun ja oppimiseen. Kun selviää pettymyksistä ja epäonnistumisista, voi kehittää itseään ja löytää uusia tapoja ratkaista ongelmia. On hyvä muistaa, että pettymys ja epäonnistuminen sisältävät tilaisuuden oppia ja kasvaa vahvemmaksi!

Meidän koulussamme on oppilaita useista eri kansallisuuksista, ja he käyttävät lukuisia eri kieliä. Tämä monimuotoisuus on rikkaus, ja se avaa meille mahdollisuuden oppia toinen toisiltamme. Olemme yhdessä luoneet kulttuurisesti rikkaan oppimisympäristön, jossa jokainen saa olla oma itsensä. Tästä on hyvä jatkaa seuraavaan lukuvuoteen.

Tuttu sanonta ”Yhdessä olemme enemmän” on totta monissa koulun toiminnoissa. Yhdessä voimme luoda turvallisen ja kannustavan ympäristön, jossa jokainen voi menestyä. Olkaamme jatkossakin avoimia tälle toimintakulttuurille.

Lämmin kiitos kaikille kuluneesta lukuvuodesta!

Toivotan teille kaikille aurinkoista kesää!

Ystävällisin terveisin, Tuija Huovinen

 

 

TUKARIT 

 

Tänä lukuvuonna on tukioppilaana toiminut kymmenen 9.-luokkalaista. Tukioppilaat ottivat syksyllä heti ensimmäisten koulupäivien aikana 7.-luokkalaiset vastaan. Lisäksi syksyllä oli seiskojen ryhmäytyspäivät Lykynlammella ja erilaisia toimintatunteja.  

Tukioppilaat olivat mukana ohjaamassa nuorisotoimen kanssa Ryhmässä on voimaa -kokonaisuutta, joka järjestettiin lukuvuoden aikana 7.-luokille kolmena eri tapaamiskertana. Ryhmässä on voimaa -kokonaisuus on oppituntipaketti, joka vahvistaa koululaisten ryhmässä toimimisen taitoja. Tavoitteena on keskittyä ryhmäilmiöiden tunnistamiseen ja omien ja ryhmän toimintatapojen tarkasteluun. Tunnetaitojen osalta keskitytään empatian tunnistamiseen ja harjoitteluun sekä toiset huomioivaan vuorovaikutukseen ryhmässä.   
  

Kevätlukukaudella tukioppilaat järjestivät 7.luokille ystävyysteemaista ohjelmaa ystävänpäiväviikolla ja liikuntapäivänä erilaisia toiminnallisia ryhmäyttämispisteitä.  

Tukioppilaat myös suunnittelivat ja pitivät uusien tukioppilaiden valintakokeet ja osallistuivat valittujen tukioppilaiden koulutukseen kertomalla arvokkaita omia kokemuksiaan tukioppilastoiminnasta ja tukioppilaana toimimisesta. 

Tukioppilastoiminnan lisäksi koulussamme on tänäkin vuonna ollut koulukummeja. He ovat 8.- ja 9.-luokkalaisia, joilla on omat kummioppilasluokat 1. - ja 2.luokilla. 

 

 

VERTAISSOVITTELU VERSO 

 

Lukuvuoden aikana koululla on soviteltu oppilaiden välisiä ristiriitatilanteita Versossa eli vertaissovittelussa. Tänä vuonna tilanteita on ollut sovittelemassa 30 koulutuksen saanutta vertaissovittelijaa 5.- 9. -luokilta. Aikuisia Verso-ohjaajia on ollut mukana viisi. Keväällä koulutettiin neljäsluokkalaisista 12 uutta sovittelijaa. He ovat jo aloittaneet sovittelutilanteiden harjoittelun vanhojen sovittelijoiden mukana ja jatkavat ensi syksynä innolla mukana toiminnassa. 

t. Elisa ja Arja 

 

 

OPPILASKUNTA 

 

Oppilaskunta on tänä lukuvuonna kokoontunut yhteen noin kerran kuukaudessa puheenjohtajansa Kunto Revon johdolla. Sen tavoitteena on ollut miettiä erilaisia tapahtumia, jotka toisivat vaihtelua ja iloa koulun arkeen. Oppilaskunta on tänäkin vuonna tuttuun tapaan järjestänyt erilaisia teemaviikkoja ja teemapäiviä esim. halloweenin ja pääsiäisen yhteydessä.  

Teemapäivien lisäksi oppilaskunnalla oli joulukuussa joulukalenteri. Lisäksi se järjesti koulullamme nälkäpäiväkeräyksen, opet vs. oppilaat -sählypelit sekä piti kahviota. Kahvion tuloista oppilaskunta on antanut avustuksia tukioppilaille, välkkäriohjaajille ja esim. 9-gaalan järjestämiseen. Oppilaskunta on pitänyt tänä vuonna myös kaksi taksvärkkipäivää Sydänlasten ja Luontoliiton hyväksi. Taksvärkeistä oppilaskunnalle suuntautuvilla tuloilla on jaettu stipendejä eri oppiaineisiin. 

Ysit vastaan opet sählypeli.

 

 

LUKEMISEN EDISTÄMINEN 

 

Koulussamme on tänä lukuvuonna edistetty monella tavalla lukemiseen liittyviä asioita. Rantakylän kirjasto on ollut ahkerassa käytössä niin alakoulun kuin myös yläkoulun puolelta.  

Rantakylän kirjasto avautui syksyllä pitkän remontin jälkeen. Tätä on koulussa odotettu kovasti. Draamaoppilaat olivat mukana kirjaston avajaisissa, jossa he pitivät erilaisia toimintapisteitä (yhteisöllinen tarina, nuorisoslangitietovisa, kirjavinkkausnäytelmä muumikirjoista).  

Kirjastoyhteistyö on ollut tiivistä, ja oppilasryhmät ovat olleet mukana myös erilaisissa kirjaston tapahtumissa. Kirjastolla oli muun muassa kulttuuritupsahdus Nukketeatteri-Annoksen "Hölmöläisten hommaa" -teatteriesitys, jota valo-ryhmät olivat katsomassa. 

Monikulttuurisuusviikolla ryhmät kävivät kirjastossa tutustumassa Ukraina-näyttelyyn, ja oppilaat kirjoittivat kirjastolla tsemppiviestejä ukrainalaisille. Draamaoppilaat ja osa muistakin oppilaista kirjoitti ystävänpäivänä kortteja ja kirjeitä salaiselta ystävältä. Näitä vietiin kirjastoon ja piiloteltiin kirjojen väleihin.   

Alakoulussa ykköset ovat opetelleet ahkerasti aakkosia. Myös muut alakoululaiset ovat vahvistaneet lukemisen taitoja viikoittaisilla lukutunneilla, pienimmät oppilaat kummioppilaiden kanssa ja isommat oppilaat itsenäisesti. Useimmat alakoulun oppilaista ovat päässeet lukuvuoden aikana myös lukemaan lukukoira Jehkille. Tämän lisäksi alakoulun luku- ja satuvälkät ovat olleet suosittuja. Lukuvälkillä oppilaat pääsivät lukemaan välitunnin ajaksi rauhalliseen tilaan suosikkikirjojaan.  

Yläkoulussa on tutustuttu laajasti kotimaiseen ja ulkomaiseen kirjallisuuteen. Seiskat ovat lukeneet muun muassa nuortenkirjallisuutta, tietokirjoja, sarjakuvia ja novelleja. Kasit ovat lukeneet muun muassa scifi-, fantasia-, kauhu- ja rikoskirjallisuutta sekä vaikuttamaan pyrkivää tietokirjallisuutta ja kantaa ottavia mediatekstejä. 

Kirjaston henkilökunta oli mukana koulun arjessa mm. kirjavinkkauksissa ja tiedonhaussa.

Ysiluokkalaiset ovat tutustuneet muun muassa kotimaisiin klassikoihin ja nykykirjallisuuteen sekä elämäkertakirjallisuuteen. Luokkien kanssa on luettu ääneen Minna Canthin näytelmä Anna Liisa. Ysiluokkalaiset tekivät suomen kielen ja kirjallisuuden päättötyön valitsemastaan kotimaisesta kirjailijasta. Lukemiseksi valikoitui muun muassa Tuomas Kyrön huumorikirjallisuuta, Tove Janssonin muumitarinoita, Maria Jotunin realismia, Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen ja Ilkka Remeksen jännityskirjallisuutta. 

Yläkoulun viikoittaisilla lukutunneilla on edistetty lukemisen taitojen vahvistamista ja erilaisia lukutekniikoita. Kirjastolla on käyty kuuntelemassa kivoja kirjavinkkauksia. Oppilailla on lisäksi ollut mahdollisuus suorittaa lukuvuoden aikana lukudiplomi. Diplomi on ollut mahdollisuus suorittaa eritasoisesti: starttidiplomi, pronssidiplomi, hopeadiplomi ja kultadiplomi. Diplomit jaettiin oppilaille todistusten jakamisen yhteydessä.

 

 

LIIKKUVA KOULU 

 

Pataluodon koulu oli vuonna 2023 mukana Joensuun kaupungin yhteisessä Liikkuva koulu -projektissa. Siinä pyrittiin aktivoimaan yläkoululaisia liikkumaan enemmän koulupäivän aikana sekä löytämään mahdollisen liikuntaharrastuksen. Koululle jyvitettiin Liikkuva koulu -rahoitusta hiukan reilut 7500€. Se käytettiin lukuvuoden 2024 aikana oppilaille suunnattuihin retkiin ja toimintapisteisiin, välkkäriliikuntaan, välinehankintoihin välituntiliikunnan lisäämiseksi sekä opettajien koulutukseen. Teimme yhteistyötä liikunnan lisäämisessä Karelian ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoiden ja Suomen harrastamisen mallin kanssa.  

Välkkäriliikuntaa järjestettiin koulullamme ohjatusti alakoululaisille välkkäriohjaajien johdolla. Koulussamme toimi tänä lukuvuonna 23 8. - 9. -luokkalaista oppilasta välkkäriohjaajina. He liikuttivat salissa alakoululaisia pelein ja leikein kerran viikossa. Yläkoululaiset pääsivät osallistumaan välkkäriliikuntaan myös useamman kerran viikossa. Lukuvuoden aikana välkkäriohjaajat pääsivät myös itse liikkumaan pikkujoulujen merkeissä Sirkkalan liikkumiskeskuksessa sekä keväällä minigolfin parissa. 

Välkkäriohjaajia pikkujouluissa Sirkkalan liikkumiskeskuksella. 

 

 

KULTTUURITAPAHTUMIA 

 

Joensuun lastenkulttuurikeskuksen koululaisten kulttuuripolku Kulttuurin virta on tarjonnut kulttuurielämyksiä tänäkin vuonna 1.- 9.-luokkalaisille. Kulttuurin virta -ohjelmaan on sisältynyt muun muassa museovierailuja, konsertteja ja kirjastoyhteistyötä.  

Ekaluokkalaiset pääsivät syksyllä toiminnalliselle kirjastoseikkailulle Rantakylän kirjastoon. 

2a-luokan oppilaat saivat vieraakseen kaupunginorkesterin muusikoita. Muusikot esittelivät kakkosille soittimia, ja oppilaat pääsivät kuulemaan erilaisia äänimaailmoja, joita soittimilla voi muodostaa. 

3a-luokka vieraili kaupunginorkesterin konsertissa Carelia-salissa. Ohjelmassa oli Mimmit-yhtyeen Puhuri-konsertti, jossa päästiin virittäytymään joulun tunnelmaan ja valkoisten lumihankien keskelle. 

4a-luokka pyörähteli katrillien kiemuroissa tanssityöpajoissa, joita olivat ohjaamassa Motoran Eveliina ja Mitja Pilke.  

5a-luokka vieraili Marjalassa Bunkkerimuseossa tutustumassa historiallisiin tapahtumapaikkoihin.  

6a- ja 6b-luokka tutustuivat elämyksellisesti sirkusaiheiseen näyttelyyn taidemuseo Onnissa. Sirkus Supiainen johdatti taiturillisesti oppilaat taidemuseokierrokselle.  

7. luokat pääsivät mediatyöpajoihin, joissa aiheena oli vaikuttava video ja mediakriittisyys. Oppilaat tekivät omat vaikuttavat videot tutuista kouluun liittyvistä aiheista. Lisäksi seiskat nauttivat teatterista Joensuun kaupunginteatterissa. Esitys oli Mestari ja Margareta. Esityksen tarjosi seiskoille Kulttuurin unelmavuosi -hanke. 

8. luokat pääsivät nauttimaan taiteesta Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelmassa. Kasiluokkalaiset vierailivat Helsingissä Ateneumissa ja Sinebrychoffin taidemuseossa.

Kasiluokkalaiset kävivät myös kaupunginorkesterin elokuvamusiikin konsertissa. 

Kulttuurin virta -ohjelman lisäksi koululla on ollut muitakin mielenkiintoisia ja mukavia kulttuuritapahtumia:

Kirjailija Lotta Saahko ohjasi valo-luokille kertomuksen kirjoittamista ja kertoi oman kirjailijatarinansa. Lotta on kirjoittanut seitsemän kirjaa, jotka kertovat Lotan papasta sekä lapsuudesta erilaisissa kulttuureissa.  

Tanssitaiteilija Veera Snellman vierailu koululla pitämässä yseille tanssityöpajaa. Työpajan aiheena oli sukupuoliroolit.  

Koko yläkoulu osallistui syksyllä suurelliseen tapahtumaan nimeltään Marssi 7 ihmeeseen. Tapahtuma järjestettiin Areena-hallissa. Tapahtuman ytimen muodosti musiikkiseikkailunäytös, jossa oli yli 300 soittajaa. Oppilaat pääsivät seuraamaan musiikillista teatteriesitystä, jossa hauskat henkilöhahmot seikkailivat maailman kuuluisimmissa kulttuurikohteissa.   

Kasin draamaoppilaat osallistuivat Lausujain liiton järjestämään Ääneen! -hankkeeseen, jossa jalkautettiin lausuntataidetta yläkouluihin ympäri Suomen. Oppilaat saivat osallistua erilaisiin työpajoihin. Lopuksi äänitettiin ja esitettiin pieniä tekstejä ja päästiin osaksi valtakunnallista äänitaideteosta. Saimme myös vieraaksemme näyttelijä Juho Uusitalon ja pääsimme seuraamaan hänen runoista koostuvaa monologiesitystään. 

8.-luokkalaisia Ateneumissa Helsingissä 

 

 

MONIKULTTUURISUUS PATALUODON KOULUSSA 

 

VALO-LUOKAT Oppilaita on saapunut kouluumme ympäri maailmaa läpi vuoden. Lukuvuonna 23–24 koulussamme toimi neljä alakoulun valmistavan opetuksen luokkaa, eli valo-luokkaa.  

Luokkamme ovat hyvin monikielisiä ja kulttuurisesti rikkaita. Valmistava opetus kestää yhdeksän kuukautta, joten se voi päättyä kesken lukuvuoden. Valo-luokilta oppilaita on siirtynyt sekä oman koulumme yleisopetukseen että myös lähialueiden kouluihin. 

Valo-oppilaita virpomassa päiväkerhon eläkeläisiä Bobon tiloissa. 

Olemme retkeilleet koulun lähimaastossa sekä Joensuun keskustassa, tutustuneet suomalaisten juhlien perinteisiin ja suomalaiseen kouluun. Lisäksi vietimme kiinalaista uutta vuotta vierailijoiden johdolla ja saimme kirjailija Lotta Saahkon vieraaksemme. Luokissamme on ollut kieliharjoittelussa toistakymmentä aikuista kieliharjoittelijaa, joista on ollut iso apu luokkiemme arjessa. 

Latto Saahko tuli esittelemään kirjaansa. Kuva: Jasmin Ryynänen 

Valo-luokkalaisten vastaanotto sekä oppilaiden ja henkilökunnan taholta on ollut lämmin. Myös me opettajat ja oppilaat olemme viihtyneet Pataluodossa hyvin. Patis on lämmin ja monimuotoinen koulu, jonka henkilökunta on sitoutunut työhönsä lasten ja nuorten hyväksi.  Oppilaamme ovat saaneet ystäviä koulusta ja juuri ystävyyssuhteissa suomen kielen oppiminen sujuu luontevimmin. 

Yläkoulun puolella ei ole tänä vuonna ollut valo-luokkaa, mutta sen sijaan meille järjestyi nivel-ryhmä. Nivel-ryhmä on tarkoitettu sellaisille Suomeen tulleille oppilaille, jotka voivat jo osallistua pääasiassa yleisopetukseen, mutta saavat silti vielä tarvittaessa myös ohjaajan ja vastuuopettajan tukea. 

 

MONIKULTTUURISUUSVIIKKO Helmikuussa vietimme koulussamme Monikulttuurisuusviikkoa. Koulumme oppilaista n. 30% puhuu äidinkielenään jotakin muuta kuin suomen kieltä. Koulumme on muussakin mielessä monikulttuurinen: esimerkiksi meillä uskontoa pidetään neljässä katsomusaineessa. Lisäksi tietomme ja taitomme ovat todella monipuolisia – ja ihanan erilaisia!  

Koulun oppilaiden ja henkilökunnan kotimaita maailmankartalla. 

Yläkoululaiset pääsivät tutustumaan auditoriossa arabian kieleen ja kulttuuriin. Tunnin pitivät arabian ja ranskan kielen opettaja Rachid sekä monikulttuuristen oppilaiden ohjaaja Mourad. Viikon kattaukseen kuului myös ukrainan ja venäjän kielen tunnit alakoululle. Vitriineissä ja aamunavauksissa esittelimme mm. viittomakieltä, kiinaa... 

 

 

KYTT - KOULUYHTEISTYÖTOIMIKUNTA 

 

Iloinen KYTT-joukkomme koostuu oppilaiden vanhemmista ja kahdesta opettajajäsenestä. Kokoustamisen lisäksi  pidimme mm. tutustumisillan 1. - 2.-luokkien oppilaille perheineen, alakoulun diskon ja osallistuimme tarjoamalla lasten vaaleissa alakoululaisille mehua ja keksejä.  

Kahvilanpitoa lauantaisessa tasa-arvon ja demokratian teemapäivässä. 

Viime vuonna suosituksi osoittautunut disco päätettiin pitää tänäkin vuonna. Se pidettiin koululla niin sanotussa oloaulassa. Tanssin lisäksi discossa oli mahdollista saada kasvomaalauksia, osallistua erilaisiin kilpailuihin sekä ostaa herkkuja. Disco-illassa oli paljon osallistujia.  

KYTTin keräämillä rahoilla ostimme keväällä koululle ostoskärryllisen verran uusia jalkapalloja. Lisäksi lahjoitimme rahaa seitsemään stipendiin, jotka oli suunnattu kaikille 1. - 9.-luokille, pienryhmille ja valmistavan opetuksen luokille. Kokouksessa päätimme yksimielisesti, että stipendit myönnetään sinnikkyyden ja itsensä voittamisen perusteella, vaikka koulunumerot näyttäisivätkin "ihan tavallisilta". 

Toimintamme jatkuu taas syksyllä 2024. Toimintaamme ovat tervetulleita kaikki koulumme oppilaiden vanhemmat! Kokouksista ilmoitamme Wilmassa. 

Satu N. ja Elisa 

 

 

KERHOTOIMINTA 

 

Erilaiset kerhot tuovat monipuolisesti ilmaisia harrastusmahdollisuuksia koululaisille. Pataluodon kerhotoiminta on osa Harrastamisen Suomen mallia, joka on valtakunnallinen hanke. Mallin tarkoituksena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa, oppilaiden toiveiden mukainen ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. 

Alakoulun harrastukset 

Parkour-kerhossa päästiin liikkumaan ja tekemään erilaisia temppuja hyödyntäen esteitä ja kiipeilymahdollisuuksia liikuntasalissa. 

Palloilukerhossa on pelailtu pallopelejä ja oppilaiden toiveiden mukaisia maila- ja pallopelejä. 

Käsityö- ja askartelukerhossa on askarreltu erilaisia luovia tuotoksia. Niissä on hyödynnetty erilaisia tekniikoita ja materiaaleja. Kerho oli niin suosittu, että keväällä perustettiin kerhoon toinen ryhmä. 

IT-kerho maahanmuuttajataustaisille lapsille on ollut hyvä paikka opetella IT-taitoja ja tietokoneen käyttöä. 

Partiokerhossa on opeteltu luontotaitoja, jokamiehenoikeuksia, ensiaputaitoja ja leikitty erilaisia leikkejä ja pelejä. Partiokerho on Leirikesä ry:n ja Suomen Partiolaisten toteuttama kerho.

 

Yläkoulun harrastukset 

Kuvataideklubissa testailtiin erilaisia tekniikoita, muotoja ja värejä. Välineinä oli välillä erikoisiakin työkaluja kuten sulkakynä. 

Laskettelu oli suosittu harrastus. Yläkoululaiset pääsivät ohjatusti laskettelemaan Mustavaaralle kevättalvella. Lasketteluun kuului myös bussikyyti koululta. 

Lisäksi koulullamme on toiminut koko vuoden ajan pienimpien oppilaiden oma iltapäiväkerho.

 

 

VAELLUKSET 

 

Koli -23 

Pataluodon koulun perinteinen syysvaellus 2023 suuntautui Kolin vaativaan maastoon mukanaan 54 oppilasta 12.- 13.9. Tänä syksynä osa oppilaista oli Pielisjoen koulusta. Ensimmäisen päivän sää oli erityisen kaunis ja aurinkoinen ja tarjosi Kolin korkeilla vaaroilla henkeäsalpaavaa katsottavaa. Kolin maasto oli haastava ja valitettavasti loukkaantumisilta ei säästytty. Varsinkin ensimmäisen vaaran huiputus (Mäkrä) veti luulot pois kaikilta, ja taukoja jouduttiin pitämään useita tiukkojen nousujen jälkeen. Pääsimme kuitenkin illalla leiriytymään Lakkalaan, mihin oppilaiden vanhemmat toivat vesitäydennystä ja jopa pullataikinaa tikkupullia varten. Seuraava aamu paljasti syksyn vaihtelevat säät ja heräsimme sateeseen. Sade latisti hieman tunnelmaa ja edellisen päivän rankka patikointi oli vaatinut veronsa. Jouduimme jättämään vaelluksen kesken reilun 4 km jälkeen, ja bussi tuli hakemaan meidät Kiviniemestä. Vaikka reissu jäi lyhyeksi, kokemus oli varmasti unohtumaton kaikille. 

”Jouten -24” 

Kevätvaellus oli 21.-23.5.2024. Vaellus oli osa Suomen yhdestä vanhimmista vaellusreiteistä, Taitajan taipaleesta, joka sijaitsee Ilomantsissa. Iso osa reitistä kulki korkealla harjujen päällä ja kummallakin puolella oli vesistöjä. Sää oli uskomattoman hieno ja sateesta ei ollut tietoakaan. Mukana oli 25 oppilasta Pataluodon koulusta ja 9 Pielisjoen koulusta. Tunnelma oli hyvä koko matkan ja isommilta haavereilta säästyttiin, onneksi. Reittien pituus askarrutti ja hieman ehkä "hajottikin" välillä, mutta kaikki selvisivät aina hienosti loppuun asti. Koska kännykästä loppui nopeasti akku tai sitä piti säästellä, ensimmäisenä iltana leirissä pilkkoontui puita noin viisi tuntia oppilaiden toimesta. Vanhemmat huolehtivat taas vesihuollostamme erittäin hienosti. Maastopalovaroitus kuitenkin vei hieman lämpöä ”iltanuotiosta”. Se ei onneksi lopputulosta haitannut, ja oppilaat olivat hyvällä mielellä ja esimerkillisiä luonnossa liikkujia. Viimeisen päivän lämpötila nousi puolen päivän jälkeen hieman tukalaksi vaellusta ajatellen, mutta pääsimme kaikki ajoissa maaliin saakka. Huippu reissu kaikin puolin, KIITOS! 

-Santeri Räsänen 

 

 

MUUTA MUKAVAA 

 

PAKOHUONEPELI Vuonna 2024 Pataluodon seitsemäsluokkalaiset rakensivat pakohuonepelin. Pelin nimi oli Jumissa kummitustalossa. Suunnittelun ja rakentamisen lisäksi oppilaat ohjasivat itse myös toisten oppilaiden ryhmäpelejä. Pakohuonetta rakennettiin pääasiassa teknisen työn tunneilla. Myös kuvataiteen ja äidinkielen tunneilla työstettiin pakohuonepeliä. 

TEEMAPÄIVÄ Tasa-arvon ja demokratian teemapäivää vietettiin koulussamme lauantaityöpäivän merkeissä. Alakoululaisilla oli lasten vaalit ja kouluyhteistyötoimikunta KYTT jakoi vaalimehut ja -piparkakut. Vanhemmille KYTT piti kahviota. Yläkoululaiset tutustuivat teemaan aiheeseen liittyvällä ohjelmalla. 

GENERATION AI -TEKOÄLYHANKE Osa koulumme kasiluokkalaisista on ollut mukana jo toista vuotta Itä-Suomen yliopiston GenAI-tekoälyhankkeessa. Hankkeen tavoitteena on teknologiakasvatus ja ymmärryksen lisääminen tekoälyn toimintaperiaatteista. Oppilaat ovat tänä lukuvuonna saaneet tutkia hankkeen tutkijoiden kanssa tekoälyn toimintaa, ja he ovat luoneet myös omia testausjärjestelmiä tekoälyä hyväksi käyttäen. Lisäksi on pohdittu, miten tekoäly näkuu oppilaiden omassa elämässä, ja kuinka sitä voisi ottaa haltuun. Oppilaiden ja mukana olevien opettajien ymmärrys ja mediakriittisyys on kasvanut tämän oppimismatkan aikana. Kevään tekoälyoppituntien lopuksi oppilaat kirjoittivat kirjeet päättäjille, joissa he kertoivat muun muassa, miten päättäjät voisivat huomioida lasten ja nuorten turvalliset toimintamahdollisuudet somessa. Kirjeet lähetettiin opetus- ja kulttuuriministeriöön. 

CMI-järjestön edustaja vieraili koulullamme kertomassa kansainvälisten konfliktien ratkaisumalleista. Yhdeksäsluokkalaiset pääsivät harjoittelemaan oppeja käytännössä. Pääsimme myös Sanomalehti Karjalaiseen, josta myös kuva ja otsikko ovat peräisin. 

YRTYSKYLÄ 9.-luokkalaiset osallistuivat Yrityskylä-tapahtumaan. 

TAITAJA 8.-luokkalaiset tekivät reissun Kuopioon Taitaja2024 -tapahtumaan. Pääsimme seuraamaan ammattitaidon suomenmestaruuskilpailuja sekä tutustumaan moniin ammatteihin ja koulutusvaihtoehtoihin.   

KARVAISTA HENKILÖKUNTAA Syyslukukaudella pääsivät isommat ja pienemmät lukijat harjoittamaan ääntään ja lukutaitoaan lukukoira Jehkin valvonnassa. Kevätlukukaudella Jehki vaihtoi rooliaan ja siitä tuli ILO5:n oma koulukoira. Kerran pari viikossa se on läsnä luokassa oppituntien aikana ja levittää iloa ja hyväntuulisuutta historian ja yhteiskuntaopin opintoihin. 
Koulukuraattorilla oli myös toisinaan mukana Karva-Kaveri Lennu. 

 

 

STIPENDIT

 

Pataluodon koulussa jaettiin keväällä 2024 seuraavat stipendit:


Hymypatsas alakoulun 3.lk. 
 
Rantakylän seurakunnan stipendit ”Loistavalle lähimmäiselle”  

• 3 kpl 50 € stipendiä, 1 kpl kullekin yläkoulun vuosiluokalle 

PKO -Pohjois-Karjalan Osuuskaupan Reilu kaveri -stipendi (1 kpl) 

Museostipendi – 5. luokkalaiselle (1 kpl/ luokka) 
Pohjois-Karjalan Osuuspankin EsimerkinVoima-stipendit “Oppilaalle, joka kuluneen lukuvuoden aikana on onnistunut koulutyössään sekä luokka- tai kouluyhteisössään tavalla, josta olisi syytä palkita stipendillä. Luokan paras keskiarvo ei ole tämän stipendin tärkein jakoperuste.” 
alakoulu 20€ 
yläkoulu 40 € 

KYTT-stipendit jaettu luokittain sinnikkäille oppilaille yhteensä 7kpl a 20e:

1.-3. lk 1kpl
4.-6. lk 1kpl
7.-9. lk 1kpl
Alakoulun valoluokat 1kpl
Yläkoulun nivelluokat 1kpl
Alakoulun pienluokat 1kpl
Yläkoulun pienluokat 1kpl

Nordealta kaksi 20 €:n stipendiä 9. luokan oppilaille (Yrityskylä)   

Kirjastipendi hyvästä menestyksestä englannin kielen opinnoissa

Stipendi hyvästä koulumenestyksestä tai opinnoissa edistymisestä        
Joensuun kaupungin lahjoitusrahasto        

luokka    summa
1A    30 €
2A      30 €
1-3    30 €
3A    30 €
4A    30 €
5A    30 €
6A    30 €
6B    30 €
7A     40 €
7B    40 €
7C    40 €
7D    40 €
8A    40 €
8B    40 €
8C    40 €
8D    40 €
8E    40 €
9A    40 €
9B    40 €
9C    40 €
9D    40 €
pikkukelpo    30 €
isokelpo1    40 €
Isokelpo2    40 €
Valo-nivel    40 €
VALO A    30 €
VALO B  30 €
VALO C    30 €
VALO C    30 €

TSEMPPI    30 €
TSEMPPI    30 €
TSEMPPI    30 €
        

 

9.-LUOKKALAISTEN JUHLAPUHE

 

Hyvät ysit, koulun henkilökunta ja juhlaväki.


On kulunut kolme hienoa vuotta. Matkaan on mahtunut paljon ylä- ja alamäkiä. Muistan, kun astuimme ensimmäistä kertaa yläkoulun ovista sisälle ja minua jännitti todella paljon. Minulla oli siltikin niin cool olo. Tuntui niin oudolta, kun oli ollut kuusi vuotta pienessä koulussa samojen ihmisten kanssa. Sitten yhtäkkiä luokka vaihtui ja olinkin uusien ihmisten ympäröimänä. Loppujen lopuksi kävi hyvin, sillä vanhojen ystävien lisäksi saimme monia uusia ystäviä.


Pystyn melkein lupaamaan, että jokainen meistä on kasvanut paljon henkisellä tasolla. Yhdessä olemme oppineet paljon itsestämme ja toisistamme. Kiitos opettajille, jotka ovat jaksaneet kuunnella meidän oppilaiden iloja ja suruja, meidän itkujamme ja huutojamme. Opettajat, olette olleet korvaamaton apu opiskelussa. Kiitos myös luokanvalvojille, kun olette olleet meidän tukenamme ja turvanamme kaikissa mahdollisissa hetkissä, oli sitten kyseessä murtunut käsi tai särkynyt sydän.


Ehdottomasti parhaita ovat muistot, joita olemme yhdessä tehneet, eli ne hetket, jolloin nauroimme vedet silmissä ja unohdimme kaiken muun. Vaikka välillä emme jaksaneet opiskella, niin hauskaa pidettiin senkin edestä. Yhteishenki, joka meillä on ollut, on aivan huikea. Tästä viimeisin esimerkki on 9-gaala. 9-gaala on show, jonka ysiluokkalaiset suunnittelevat ja tekevät itse alusta loppuun. Esiinnyimme juhlasalissa suurelle yleisölle. Hyvä yhteishenki näkyi siinä, kuinka puhalsimme yhteen hiileen, vaikka meitä oli todella monta tekemässä tätä tapahtumaa.


Vaikka opettajat ja huoltajat ovat kuullet luultavasti paljon valitusta ja huokauksia koulusta, loppujen lopuksi nämä ovat olleet todella hyviä vuosia ja varmasti jäämme muistelemaan niitä lämmöllä. Lainaan tähän loppuun vielä räppäri Cheekin lyriikkaa. Rakkaat ysit:  "Ollaan kasvettu yhdessä, vanhettu yhdessä, me vastaan maailma ja tapeltu yhdessä." Nyt todellakin viedään viimeisiä hetkiä yhdessä.

Enää on tämä kevätjuhla jäljellä ja sitten kävelemme viimeistä kertaa tämän koulun ovista ulos - ja jäljelle jää vain muistot.
Katsotaan siis ylpeinä taaksepäin, ja luottavaisina eteenpäin kohti tulevaa. Edessämme on paljon uutta ja jännittävää. Vielä kerran kiitos koulun henkilökunnalle. Ja ysit - tsemppiä tulevaan, me pystytään mihin vaan.
- Jenna ja Oona 9B

 

 

 

 

 

 

Tekijät: 

Satu Niemi – toimittaminen 

Tekstit - vastuuhenkilöt, Satu Niemi 

Kuvat – (jos ei erikseen mainittu ) vastuuhenkilöt, Satu Niemi, Mirjam Westman 

Kansi ja kesätervehdykset: Valo C –luokkalaiset 

 

 

 

 

 

 

 

Sivu arviointi ja palaute

Palautelomake (Askem)