Vuosikertomus

Pataluodon koulun vuosikertomus 2020—2021 

 

 

 

 

 

Stipendit

 

 

Joensuun kaupungin stipendit hyvästä koulumenestyksestä 

jaettu 1 kpl /luokka 

 

Hymypatsaat alakoulun oppilaille 

jaettu 3 kpl 

 

Kehitysvammaisten tukiliiton stipendit 

jaettu 2 kpl 

 

Rantakylän seurakunnan stipendit “Loistavalle lähimmäiselle” 

jaettu 3 kpl 

 

PKO- Pohjois-Karjalan Osuuskaupan stipendi 

jaettu 1 kpl  

 

Pohjois-Karjalan Osuuspankin esimerkin voima –stipendit 

jaettu yhteensä 2 kpl 

 

Oppilaskunnan stipendit 

(8 x tsemppistipendi, oppilaskuntatoiminta, 2 x suomen kieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, draama, kotitalous, yhteiskuntaoppi, 2 x matematiikka, 2 x biologia ja maantieto, liikunta ja terveystieto, liikunta, kuvataide, 2 x englanti, 2 x ruotsi, fysiikka ja kemia, käsityö, IT, historia) 

jaettu 16 kpl 9.luokkalaisille 

jaettu 7 kpl 7. - 8.-luokkalaisille 

jaettu 7kpl alakoululaisille 

 

Museostipendi 

jaettu 1 kpl 

 

Teatteriyhdistys Improholistit ry:n stipendi ansioituneelle draaman opiskelijalle 

jaettu 1 kpl 

 

Tukioppilaiden stipendit 

jaettu 2 kpl 

 

 

 

Taitaja-kisa 

 

 

 

Kuva: Timo Eronen 

 

Koulumme osallistui Taitaja9 -kilpailuun 12.1.2021 yhteensä neljän joukkueen voimin. Kisa järjestettiin sähköisesti Seppo-pelialustaa käyttäen. 

Kisaan osallistui neljä luokkakohtaisesti koottua joukkuetta: 

8A: Nella Puranen (kapt.), Saana Karvonen ja Iklas Abukar  

8C: Olivia Panhelainen (kapt.), Veeti Pussinen ja Onni Mirkkula  

8D: Roope Hirvonen (kapt.), Sara Sormunen ja Tomi Rintala 

9C: Elmo Kononen (kapt.), Ville Ratilainen ja Karo Laasonen 

Noin pari viikkoa kisan tehtävien ratkomisen jälkeen saimme kuulla, että luokan 8A joukkue Amigos oli ylivoimaisesti paras Pohjois-Karjalan Taitaja-joukkue!  Onnittelut joukkueelle! 

Joukkueemme oli tarkoitus edustaa Pohjois-Karjalaa toukokuussa Oulussa järjestettävässä finaalissa, mutta koronatilanteesta johtuen finaalikin järjestettiin etänä 19.5.2021 omalla koulullamme. 

Amigos kisasi upeasti 35 muun Suomen parhaan Taitaja-joukkueen joukossa. Tytöt toimivat tehokkaasti tiiminä ja ratkoivat kisan tehtäviä järjestelmällisesti, mutta monen sattuman johdosta emme päässeetkään lopulta 15 parhaan joukkueen joukkoon kisaamaan Taitaja9:n voitosta. 

Voittoa siis ei tullut, mutta kisapäivästä jäi monta mukavaa kokemusta ja muistoa, joiden voimin käymme taas uusia haasteita kohti! 

  

Patislaisten joukkueiden luotseina toimivat Niina Willman, Jari Laukkanen, Sari Vatanen ja Outi Kuusjärvi 

 

 

 

Draama 

 

 7.lk valinnaisdraama 

 

Syksyllä koulussamme aloitti valinnaisen draaman opiskelun 17 oppilaan innokas porukka. Draamaryhmässä on oppilaita melkein jokaiselta seiskaluokalta. Ryhmäytyminen sujui nopeasti ja hyvin, ja meillä on ollut hieno vuosi yhdessä draamaa opiskellessa. On harjoiteltu draaman perustaitoja ja tehty mm. monenlaisia prosessidraamoja, (esim. on eläydytty Tove Janssonin ”Kuka lohduttaisi Nyytiä”-tarinaan draaman keinoin). 

Kevätlukukaudella valmistimme pienet satuesitykset, jotka esitimme koulumme 1.-3. -luokkalaisille. 

Draaman opiskelu on ollut hauskaa ja samalla opettavaista! 

Hanna & seiskadraama 

 

8. draamaluokka  

 

8. luokan draamaopiskelussa on keskitytty perinteiseen tapaan syventämään draamataitoja ja tutkimaan erilaisia osallistavan teatterin lajeja. Syyslukukaudella valmistuivat alakoululaisille suunnatut satunäytelmät: Ariel, Kolme pukkia ja Hannu ja Kerttu. Etäjuhlintaa harrastettiin syksyllä ja sen tiimoilta syntyi videotöitä koulun juhliin. Lucian päivänä draamaryhmä teki Lucian päivän tanssi-ilmaisua sisältävän kulkueen tanssinope Sanna Pitkäsen johdolla. Itsenäisyysjuhlaan syntyi draamallinen valon tanssi -videotyö, jota katseltiin luokissa lipunnoston yhteydessä.  

Kevätlukukaudella tutkittiin osallistavan teatterin lajeja ja valmistettiin tarinateatteriesitys seiskoille. Seiskaluokalaiset kertoivat omia koulumuistojaan, joita näyttelijät esittivät erilaisilla improtekniikoilla. Draamaoppilaista koostuva orkesteri säesti improvisaatioesitystä taustalla. Forum-teatteria taas pääsivät katsomaan ysiluokkalaiset. Forum-teatterissä oppilaat työstivät pienissä ryhmissä pienoisnäytelmiä, joissa aiheena oli sorto. Yleisö pääsi osallistumaan forum-esitysten tarinan kulkuun ehdottamalla niihin omia ratkaisujaan, joita näyttelijät työstivät lavalle improvisaation kautta.  

8. luokan päättötyönä oppilaat valmistivat huikeat monologiesitykset, joissa he pääsivät näyttämään parhaimpia draamataitojaan.  

Dramaturgiaharjoituksena loppukeväällä ryhmätyönä valmistuivat vielä jännitysaiheiset näytelmät, joita katsomaan kutsuttiin koulumme seiskaluokkalaiset. Esityksissä Viulunsoittaja, Huumeiden valta, Ikuinen rakkaus ja Huone 453 nähtiin jännittäviä hetkiä ja hienoja dramaturgisia käänteitä. 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.lk valinnainen draama

 

Kevätlukukaudella valinnaisdraamassa syntyi näytelmä TJ 0, joka oli valinnaisdraaman oppilaiden itsensä ideoima ja ryhmäprosessista muodostunut näytelmä. Näytelmällä ei ollut varsinaista käsikirjoitusta, vaan henkilöhahmoja, tarinalinjoja ja hetkiä lähdettiin työstämään improvisaatioiden kautta (devising-tekniikka). Esitystä lähdettiin suuntaamaan ja rakentamaan yhdeksäsluokkalaisille katsojille.  

TJ 0 lähti nuorten ideasta kuvata nuoruutta, unelmia, haikeutta lapsuutta kohtaan, kasvamista aikuisuuteen ja tulevaisuuteen.  

Näytelmässä nähtiin nuoria päättäreissä kesäloman kynnyksellä, epävarmat katseet tulevassa ja unelmissa, mutta sydän vielä tässä hetkessä. Päähenkilöt Laura, Emma, Nanna ja Ade pohtivat tuoreet päättötodistukset  

käsissään, mistä on rakentunut polku lapsuudesta nuoruuteen ja mihin se vie. Päättäri-ilta toi heidän kaikkien eteen myös erilaisia ihmissuhdetilanteita, eikä pettymyksiltäkään vältytty.  

Kerrottakoon vielä, että näytelmän nimi TJ 0 tarkoittaa ”tänään jäljellä 0”. Yhdeksäsluokkalaiset draamaoppilaat tekivät esityksessä hienoa ja upeaa näyttelijäntyötä ja pääsivät välittämään yleisölle tunnelmia suuren muutoksen kynnykseltä. Näytelmän roolihahmon Eetun sanoin: ”Me kaikki lähdetään tästä eri suuntiin, kohti meidän omia unelmia, joten tehdään tästä illasta paras ilta ikinä!” 

 

 Kuva: Ali K.

 

 

 

 

Oppilaskunta

 

Oppilaskunnan hallitus kokoontui kuluvana lukuvuonna noin kerran kuukaudessa. 

Toiminta oli koronan vuoksi suppeampaa kuin edellisinä vuosina, eikä esimerkiksi perinteistä kahvilatoimintaa tai koko koulun yhteisiä tapahtumia voitu järjestää. Oppilaskunta järjesti lukuvuoden aikana kolme teemapukeutumisviikkoa halloweenin, ystävänpäivän ja vapun aikaan yhteishengen lisäämiseksi. Oppilaskunnan hallituksen jäsenet valitsivat ja palkitsivat parhaita pukeutujia.

Syksyllä järjestettiin Joensuun Nuorisovaltuustovaalit, jossa koulumme oppilas Akseli Ronkainen nousi äänikuninkaaksi ja pääsi valtuustoon. Yhteinen Rantakylä -hankkeen tiimoilta oppilaskunta hankki koululle säkkituoleja ja lautapelejä oppilaiden viihtyvyyden lisäämiseksi.

Oppilaskunta ideoi kevään kokouksessa tapahtumia ja toimintaa ensi vuodelle, joita voi toteuttaa, jos rajoitukset sallivat. 

 

 

 

 

Koulukummitoiminta

 

Tänä vuonna koulukummeina ekakoululaisille ovat toimineet 8c-luokan oppilaat. Koulun alkaessa 8c-luokan oppilaat olivat tiiviisti ykkösluokkalaisten kanssa. Kummit olivat alussa enemmän läsnä, koska kaikki oli aivan uutta ekaluokkalaisille. 8c-luokka on muun muassa leikittänyt sekä tukenut ykkösluokkia. Yhdessä on rakenneltu majoja metsään, käyty kirjastossa, keräämässä pajunkissoja, askarreltu, pidetty lukutunteja ja tehty kaikkea muuta kivaa! Nyt keväällä kummitoiminta on jäänyt vähemmälle, sillä ykkösluokkalaiset ovat oppineet jo paljon enemmän tästä koulusta, eikä tukea tarvitse enää yhtä paljoa. ”Kiitos kun saimme viettää aikaa teidän kanssanne. Olette huippuja ja kasvanutkin tosi nopeasti! Olette piristäneet meidän tylsiä koulupäiviä. Kiitos kaikista hauskoista hetkistä ja jatketaan kummitoimintaa syksyllä! Hyvää ja aurinkoista kesää. Nähdään syksyllä!” 

koulukummit Mari Hassinen, Taika Timonen ja Fjolla Kelmendi 

 

 

 

 

Tukioppilastoiminta

 

Tänä vuonna tukioppilaina on toiminut 15 reipasta nuorta. Vuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen, sillä koronarajoitusten seurauksena toiminta on ollut todella rajallista. Syksyllä emme menneet perinteisesti Lykynlammelle ryhmäytymään, vaan pidimme koululla erilaisia aktiviteetteja. Tukioppilaat ohjasivat toimintapisteitä ja tutustuivat samalla seiskoihin. Myös seiskat tutustuivat toisiinsa leikkien yhteydessä. 

 
Syyslukukaudella ehdimme pitää muutamia ystävyystunteja, joissa harjoiteltiin hyviä ja tärkeitä kaveritaitoja. Ystävyystunnit kuuluivat Ryhmässä on voimaa -kokonaisuuteen. 
Ryhmässä on voimaa- kokonaisuus on nuorisopalvelujen oppituntipaketti, joka vahvistaa oppilaiden ryhmässä toimimisen taitoja. Keskityimme ryhmäilmiöiden tunnistamiseen ja kiusaamisen ehkäisyyn. 
 
Joulukuussa seiskat pääsivät Jose Martinin suunnittelemaan pakopeliin, jota tukioppilaatkin pääsivät testaamaan. Myöhemmin pidettiin tukareiden oma pikkujouluhetki. 
 
Kevätlukukaudella tukarit järjestivät ystävänpäiväradion, jonne sai lähettää terveisiä. Terveiset luettiin keskusradion kautta koko koululle erilaisten kappaleiden saattelemana. Pidimme myös uusille tukioppilasehdokkaille valintahaastatteluja, joissa arvioimme ehdokkaitten vahvuuksia ja sopivuutta tukaritoimintaan. 
 
Mukavinta tänä vuonna tukaritoiminnassa on ollut muutamat touhupajat, joita ehdimme pitää. Touhupajoissa teimme muun muassa tortilloja, leivottiin, leikimme piilosta, jutustelimme seiskojen kanssa ja vietimme yhteistä aikaa. Tämän mahdollisti Joensuun kaupungin hanke Yhteinen Rantakylä ja yhteisöohjaaja Jose Martin, ja olemme kiitollisia, että saimme viettää näitä hetkiä seiskojen kanssa. 
 
Tukioppilaana toimiminen tänä vuonna on tuntunut mukavalta, mutta valitettavasti emme ole päässeet tekemään kaikkea haluamaamme seiskojen kanssa. Rajoitusten takia myös leikkejä on joutunut muuttamaan niin, että emme olisi niin lähekkäin ja kosketuksissa. Olemme mielestämme onnistuneet silti tehtävässämme ja seiskat ovat sopeutuneet kouluumme hyvin. Toivotamme seiskoille ihanaa yläkoulun jatkoa ja tsemppiä tulevaan! On ollut mukavaa toimia teidän tukareina. 
 

tukioppilaat Ilona Räsänen, Maija Korhonen, Helmi Jeskanen ja Iida Korhonen 

 

 

 

 

Välkkäritoiminta 2020 - 21 

 

Liikunnallista välkkäritoimintaa on pidetty koulun salissa maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 12-12:15 olevalla välitunnilla. 1-3 luokalla olevia innokkaita oppilaita ovat ohjanneet: Iina, Peppi, Ronja, Vanessa ja Toivo 7B, Aino, Erin, Iida, Olivia, Jasmin, Kira ja Kiira 8C sekä Tatiana, Jenna, Jaakko 7F. 5. -7.luokkalaisia liikkujia ovat ohjanneet: Jaakko 7F, Toivo 7B sekä Kaapo, Ville ja Karo 9C. 
Yläkoulun oppilaat ovat liikkuneet omatoimisesti teline-, kunto- ja liikuntasalissa. 

Välkkäritoiminta on sisältänyt kaikenlaista monipuolista liikuntaa johon on helppo tulla mukaan. Välkkärissä pelataan monenlaisia pelejä. Pienimpien suosikkipeleinä on ollut jalkapallo, toffee ja kaupunkisota. Välkkäritoiminta on ollut opettavaista ja kivaa. Olemme oppineet toimimaan pienempien kanssa ja saaneet paljon kokemusta ohjaamisesta. Hauskinta on ollut nähdä pienten oppilaiden ilo ja innostus liikuntaa kohtaan. Välkkäri välitunnit ovat olleet odotettuja ja suosittuja.  

Tänä lukuvuonna koulutettiin seitsemän uutta välkkäriohjaaja 8C:ltä.  Ohjaajat ovat toimineet myös yhdessä. Joulun alla vietimme yhdessä pikkujouluja kuplassa. Toivomme uusia ja innokkaita välkkäriohjaajija joukkoomme. 

Hyvää kesää!

Terveisin Iina, Peppi ja Ronja 7B 

 

 

 

 

Liikunta

Uimakandidaatit 

 

Annika Härkönen 

Eveliina Härkönen 

Senni Juntunen 

Emmi Juvonen 

Neea Kaasinen 

Erika Nylund 

Aksiina Paavola 

Jenna Pietarinen 

Jirella Ryynänen 

Mimmu Sallinen 

Sara Sotikov 

Erika Tuovinen 

Ebba Turunen 

Julia Valkonen 

Anni Vallius 

Diana Iljin 

Mona Konsti

Iida Korhonen 

 

Noora Pitkänen 

Sanni Riihinen 

Nella Rintala 

Ilona Räsänen 

Oona Simonen 

Julia Sinkonen 

Alina Syrkova 

Jenna Torssonen  

 

 

Uimamaisterit 

 

Helmi Jeskanen 

Eviaana Malinen 

Pinja Pesonen 

Maija Korhonen 

Hilla Romppanen 

 

 

 

 

Oppilaanohjaus

 

Poikkeusvuosi vaikutti myös oppilaanohjauksen perinteisiin lukio- ja ammattikouluesittelyihin. Esittelyt toteutettiin koronaturvallisesti etäyhteyksillä tai omalla koululla. Seuraavat oppilaitokset esittäytyivät 9.-luok-kien oppilaille: Riverian Toisen asteen yhteys -tapahtuma sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, Ammattiopisto Luovi, Joensuun yhteiskoulun lukio, Joensuun lyseon lukio, Tulliportin normaalikoulun lukio, Kontiolahden lukio ja Joensuun urheiluakatemia.  

Päättöluokkalaiset osallistuivat Yrityskylä yläkoulu -opintokokonaisuuteen, johon kuului oppitunteja ja pelitilanne, maalis-huhtikuussa. Varsinainen pelitilanne, jossa oppilaat pääsivät johtamaan yrityksiä kansainväli-sillä markkinoilla, toteutettiin tänä vuonna Teamsin välityksellä.  

9.-luokkalaisten työelämään tutustumisviikko oli marraskuussa ja 8.-luokkalaisten huhtikuussa. 7.-luokkalais-ten TET-päivät pidettiin toukokuussa. Korona vaikutti hieman TET-paikkatarjontaan, mutta onneksi kaikki tutustumisjaksot saatiin kuitenkin toteutettua. Kiitämme kaikkia TET-paikkoja tarjonneita yrityksiä, yhteisöjä ja kotiväkeä arvokkaasta panoksestanne työelämään tutustumisen järjestämisessä.  

 

 

 

Yhteishaku ja jälkiohjaus 

 

Oppivelvollisuus laajenee ja toisen asteen opinnoista tulee maksuttomia laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluville nuorille. Oppivelvollisuuslaki tulee voimaan 1.8.2021, mutta hakeutumis- ja opintojen jatkamisvelvoite koskee jo tänä keväänä peruskoulun päättäviä oppilaita.  

Yhteishaku ammatilliseen ja lukiokoulutukseen, valmentavaan koulutukseen sekä erityisenä tukena järjestettävään koulutukseen päättyi huhtikuun alussa. Yhteishaun tulos selviää 17.6.2021. Tieto opiskelupaikasta ja lukuvuoden aloitukseen liittyvät ohjeet tulevat hakijan sähköpostiin, joten sähköpostia kannattaa seurata päivittäin.  

Oppilaanohjaajat auttavat jatko-opintoihin liittyvissä kysymyksissä myös kesällä ja ovat tavattavissa puhelimitse  

pe 18.6. klo 10–14  

ma ja ti 21–22.6. klo 10–15.  

Luokkien 9A ja 9C jälkiohjauksesta vastaa Niina Willman (puh. 050 441 2855).  

Luokkien 9B, 9D ja 9E jälkiohjauksesta vastaa Jari Laukkanen (puh. 050 441 2856). 

 

 

 


 

 

 

VUOSIKERTOMUKSEN TEKIJÄT:

toimitus - Satu Niemi

kuvitukset: vastuuhenkilöt, ellei nimeä mainittu erikseen

kansikuva: Karita Hyttinen

 

 

 

Sivu arviointi ja palaute