Vuosikertomus
Vuosikertomus
Pataluodon koulu, vuosikertomus, sivun otsikko
Vuosikertomus
Vuosikertomus
Pataluodon koulun vuosikertomus 2021–2022
päivitetty 4.6.2022
Tukioppilastoiminta
Tänä lukuvuonna on tukioppilaana toiminut 16 ysiluokkalaista. Tukioppilaat ottivat syksyllä heti ensimmäisten koulupäivien aikana seiskat vastaan. Lisäksi syksyllä oli seiskojen ryhmäytystä ja erilaisia toimintatunteja.
Tukioppilaat olivat mukana ohjaamassa yhteisöohjaaja Jose Martinin kanssa seiskoille järjestettyä Ryhmässä on voimaa -kokonaisuutta, joka järjestettiin syyslukukauden aikana seiskaryhmille kolmena eri tapaamiskertana. Ryhmässä on voimaa –kokonaisuus on oppituntipaketti, joka vahvistaa koululaisten ryhmässä toimimisen taitoja. Tavoitteena on keskittyä ryhmäilmiöiden tunnistamiseen ja omien ja ryhmän toimintatapojen tarkasteluun. Tunnetaitojen osalta keskitytään empatian tunnistamiseen ja harjoitteluun sekä toiset huomioivaan vuorovaikutukseen ryhmässä. Tukioppilaat suunnittelivat ja ohjasivat tunnit yhdessä Jose Martinin kanssa.
Kevätlukukaudella tukarit järjestivät seiskoille ystävyysteemaista ohjelmaa ystävänpäiväviikolla ja liikuntapäivänä erilaisia toiminnallisia ryhmäytyspisteitä.
Tukioppilaat myös suunnittelivat ja pitivät uusien tukioppilaiden valintakokeet ja osallistuivat valittujen tukioppilaiden koulutukseen kertomalla arvokkaita omia kokemuksiaan tukioppilastoiminnasta ja tukioppilaana toimimisesta.
reliefi: Viivi Kurki
Kummioppilastoiminta
Koulukummeina alakoululaisilla ovat toimineet tänä lukuvuonna luokat 8d ja 9c.
8d-luokan oppilaat olivat syksyllä kummioppilaidensa 1. luokan oppilaiden mukana koulutaipaleen alkaessa. Kasiluokkalaiset ovat olleet mukana erilaisissa teemapäivissä ykkösluokkalaisten tukena.
9c-luokan kummit siirtyvät nyt jatko-opintoihin ja sanovatkin haikeat jäähyväiset pienille kummioppilaillaan, 2. luokan oppilaille.
reliefi: Iina Laitinen
Oppilaskunta
Oppilaskunnan hallitus kokoontui kuluvana lukuvuonna noin kerran kuukaudessa. Koulun sisäisten tapaamisten lisäksi oppilaskunta osallistui Joensuun koulujen oppilaskuntien ja nuorisotoimen yhteiseen tapaamiseen 6.4. Tapaamisessa keskusteltiin mm. kouluruokailusta, nuorisovaltuustovaaleista ja kevään tapahtumista.
Oppilaskuntaamme edustivat tapahtumassa Mikko, Roope ja Sara. Toinen tärkeä kevään tapahtuma oli Lastenparlamentti, joka järjestettiin 27.4. Lastenparlamentissa oppilaat saivat esittää parannustoiveita kaupungin päättäjille sekä samalla tuoda esiin Patiksen hyviä puolia. Koulultamme paikalla olivat Lilja ja Saana.
Korona vaikutti vielä oppilaskunnan toimintaan syksyllä ja esti muun muassa perinteisen kahvilatoiminnan pyörittämisen. Oppilaskunta järjesti kuitenkin teemapukeutumisviikon halloweenin aikaan sekä koko koulua ilahduttaneen joulukalenterin.
Keväällä oppilaskunta ideoi ja toteutti ”ei reppua” -päivän, vappukahvion sekä oppilaat vs. opet sählyottelun. Sählyottelussa mittaa opettajista ottivat 4.–6. luokkalaiset sekä ysiluokkalaiset. Kaikilla oli sen verran hauskaa, että turnauksesta on tarkoitus luoda jokakeväinen traditio.
Karita Hyttinen ja Sanna Pitkänen
Kuva: Timo Eronen
Draamaluokka 9C
Kevätlukukaudella draamassa syntyi näytelmä IT WAS NOT ME, BECAUSE, joka oli oppilaiden itsensä ideoima ja käsikirjoittama näytelmä. Ysidraaman teatteriproduktio oli ysiluokan draaman lopputyö, jota koko ryhmä työsti. Oppilaat suunnittelivat itse alusta lähtien näytelmän dramaturgian, ääni- ja valomaailman, puvustuksen, lavastuksen, maskeerauksen, esityksen visuaalisen ilmeen sekä mediaan liittyvät asiat.
Näytelmässä nähtiin sekalainen joukko eri-ikäisiä perheitä ja ihmisiä, jotka asuvat samassa kerrostalossa naapureina. Heidän arkinen elämänsä saa järkyttävän käänteen, kun kaikkien pitämä talonmies Unto löydetään yhtäkkiä taloyhtiön saunatiloista murhattuna. Alkaa kuumottavat poliisikuulustelut, joissa jokainen kerrostalon asukas yrittää vakuuttaa syyttömyyttään: ”En se minä ollut, koska…”. Asukkaiden kuulustelujen kautta alkaa kuitenkin pikkuhiljaa paljastua kaikenlaisia isoja ja pieniä salaisuuksia, joita tavanomaisen kerrostaloelämän alle on piilotettuna. Lopulta selviää myös talonmiehen murha.
KYTT - kouluyhteistyötoimikunta
Iloinen joukkomme koostui oppilaiden vanhemmista ja kahdesta opettajajäsenestä. Vuoden aikana pidimme muutamia kokouksia ja järjestimme tapahtumia.
Heti syksyllä, kun olimme ensin ratkaisseet pari koronan aiheuttamaa mutkaa, saimme pidettyä erittäin hyödyllisen kokouksen Perpe-keskuksen kanssa (valitettavasti vain etänä). Ihan ku meillä -illan aikana keskusteltiin muun muassa stressikuormituksesta, toiminnanohjauksesta sekä vinkeistä vanhemmille siihen, miten kuormittavissa tilanteissa pystyisi pysymään rauhallisena. Honkalampi-säätiön Perpe keskus on Perheperustaisen kuntouksen kehittämiskeskus, joka luo kasvatuksellisen kuntoutuksen toimintamalleja arjen tarpeisiin.
Keväällä ompelimme painoeläimiä koulumme 1.-luokkalaisille hellittäviksi ja keskittymistä helpottamaan.
Lopulta saimme myös pidettyä päihdeluennon koulumme auditoriossa 25.5. monen koronasta johtuneen siirtämisen jälkeen. Puhumassa oli apulaisylilääkäri Anu Oinonen Pohjois-Karjalan keskussairaalasta.
Satu ja Arja
Vaellus
2,5 vuoden odotuksen jälkeen (korona) pääsimme vihdoin taas kevätvaellukselle! Oppilaita oli 45 kpl ja vetäjinä Kari Aalto, Tomi Joenväärä, Sari Vähäniitty, Sonja Himmi, Santeri Räsänen ja Mikael Wacklin. Vaellusreitin työnimi oli "PITKÄ", joka on saanut nimensä siitä, että yövyimme Pitkäjärven entisellä tukkilaiskämpällä tai oikeammin sen pihapiirissä. Toisen yön vietimme Kohtilammen laavulla ja kolmipäiväisen vaelluksemme päätimme Itkiinpohjaan, Ruunaanjärven eteläkärkeen.
Kari Aalto
Kuva: Anna Hämäläinen
Kuva: Emma Kröger
Erasmus- projekti SEL- Social Emotional Learning
Ranska, Le Faouët 14.-21.5.22
Lähtö matkaan alkoi lauantaina junalla Helsinkiin, jossa yövyimme todella hienossa hotellissa. Sunnuntai aamuna lähdimme lentokoneella Pariisiin. Lento kesti 3 tuntia ja osa meistä lensi aivan ensimmäistä kertaa, mikä teki tästä erityisen jännittävää. Pariisissa söimme lounasta ja kiertelimme juna-aseman kauppoja. Sitten hyppäsimmekin luotijunaan, joka vei meidät aivan Ranskan länsirannikolle Lorientiin. Lorientin asemalla tapasimme meidän isäntäperheemme ensimmäistä kertaa. Tämän viikon asuisimme ranskalaisissa perheissä ja tämä oli alkuun hieman jännittävää.
Itse Erasmus-viikko pääsi käyntiin maanantaina. Koulu alkoi 8:25 ranskalaisella aamupalalla. Aamupalan jälkeen esittelimme muille Erasmus-oppilaille Pataluodon koulun ja kuulimme toisten maiden kouluista. Mukana viikolla oli oppilaita Suomen lisäksi Ranskasta, Hollannista, Espanjasta, Saksasta sekä Romaniasta. Kouluesittelyjen ja tutustumisen jälkeen menimme koulun lähelle piknikille. Piknikin jälkeen linja-auto tuli hakemaan meitä Quimperlésiin metsään suunnistamaan. Suunnistus tapahtui joukkueissa, joissa oli oppilaita eri maista. Suunnistuksen jälkeen ensimmäinen päivämme päättyi kello 17 ja lähdimme kukin omaan perheeseemme illan viettoon.
Tiistai aamuna menimme koulun liikuntasaliin, jossa oli iso kiipeilyseinä. Meidät jaettiin ryhmiin ja saimme kiipeillä vuorotellen. Aluksi kiipeily tuntui haastavalta ja jännittävältä, mutta hetken päästä se oli tosi hauskaa ja halusimme kiipeillä lisää. Ruokana meillä oli Crêpes nimisiä täytettyjä lettuja, jotka nautittiin ulkona auringon paisteessa. Ruuan jälkeen tutustuimme Le Faouëtin historiaan ja kävimme esim. vanhassa kirkossa ja toivomuslähteellä. Kävelimme paljon ja ilma oli kuuma, joten kaikki olivat väsyneitä ja hikisiä. Lopuksi tanssimme Breton tanssia. Se oli hauskaa, mutta hieman hankalaa.
Keskiviikkona tapasimme kaikki koulun pihalla 8:25 ja lähdimme linja-autolla Lomeneriin, josta jatkoimme veneellä saareen nimeltä île de Groix. Siellä tutustuimme kalastusmuseoon sekä kävelimme pitkän matkan piknikkipaikkaamme Atlantin rannalle. Tuolla kauniilla rannalla nautimme perheidemme tekemiä eväitä. Syömisen jälkeen kävelimme kohti seuraavaa aktiviteettia, Parcabout kiipeilypuistoa. Siellä me kiipeilimme, juttelimme ja lauloimme hollantilaisten ja ranskalaisten kanssa. Se oli todella kivaa! Sitten lähdimme kävellen veneelle. Osa siirtyi jo toiselle rannalle pelaamaan jalkapalloa ja toinen ryhmä jäi vielä kiertämään saarelle. Kun kaikki vihdoin pääsivät saarelta pois, palasimme takaisin koululle. Päivä oli pitkä, mutta tänään saimme uusia ystäviä.
Torstaina koulu alkoi klo 8:30, josta lähdimme heti linja-autolla Concarneaun kaupunkiin, jossa meille jaettiin valokuvia ja niihin liittyviä tehtäviä. Tiimeissä seikkailimme vanhassa kaupungissa ja etsimme kuvien osoittamia asioita. Tämän aarteenetsinnän jälkeen söimme lounasta ja kiertelimme vanhan kaupungin kaupoissa. Osa meistä päätyi myös ostamaan jotain. Lounastauon jälkeen matka jatkui taas linja-autolla Pont-Aveniin, herttaiseen ranskalaiskylään, jossa tutustuimme kylään ja ostimme tuliaisia.
Perjantaina olikin sitten viikon viimeinen päivä, joka vietettiin koululla. Aluksi meidät jaettiin ryhmiin ja aloimme miettiä viikkoa parhaiten kuvaavia tunteita. Kun ne oli päätetty, siirryimme kuvaamataidon luokkaan suunnittelemaan, miten haluamme maalata nämä valitsemamme tunnesanat. Maalasimme sitten koulun pihaan seinän, jossa valitsemamme tunteet kirjoitettiin kaikilla viikon kielillä: ranska, saksa, suomi, hollanti, espanja ja romania. Tämän jälkeen ehdimme vielä yhdessä pelata koripalloa. Sitten siirryimme takaisin luokkaan, jossa saimme todistukset viikosta ja sanoimme hollantilaisille ”heipat”. Suurin osa itki, kun oli aika hyvästellä hollannin ryhmä. Tämän jälkeen pelasimme vielä jalkapalloa ja nautimme
ranskalaisten vanhempien leipomuksista. Seuraavaksi olikin meidän vuoro lähteä ja kyyneleet tulivat jälleen.
Kotimatka oli pitkä. Junalla Pariisiin, jossa saimme nähdä Eiffel-tornin yövalaistuksessa ja otimmekin siitä paljon kuvia. Hotellilla ehdimme nukkua vain nelisen tuntia, kun oli aika siirtyä lentokentälle. Lento Helsinkiin meni nopeasti, koska nukuimme koko lennon ajan. Sitten söimme ja siirryimme viimeiselle etapille junalla takaisin Joensuuhun.
Viikko oli parhain viikko ikinä! Me kaikki tulimme erittäin läheiseksi niin lyhyessä ajassa. Opimme uusia asioita ja koimme myös niitä. Olemme kaikki niin kiitollisia tästä kokemuksesta.
Iina, Vilma ja Viivi 8A sekä Iina ja Ronja 8B
P.S. Myös tämän vuosikertomuksen kansikuva on otettu reissusta!
Ukrainalaisen oppilaan terveiset
Hei, olen Maryna ja saan tänä keväänä päättötodistuksen Pataluodon koulusta. Olen asunut Suomessa puolitoista vuotta. Muutaman kuukauden sisällä kouluumme on tullut paljon lisää ukrainalaisia oppilaita.
Minun mielestäni suomalaisessa ja ukrainalaisessa koulussa kaikki on erilaista. Esimerkiksi Suomessa opettajat ovat kaverillisempia ja Ukrainassa etäisempiä. Ukrainassa kouluruoka on maksullista, mutta täällä se on ilmaista ja laadukasta. Ukrainassa oppilaat viettävät aikaa enemmän ryhmissä, kun taas suomalaiset harvoin keskustelevat isoissa porukoissa. Kummassakin maassa oppilailla on usein puhelimet kädessä, mutta ukrainalaiset ovat sosiaalisesti aktiivisempia. Tykkään suomalaisessa koulussa ja ylipäänsä Suomessa siitä, että täällä saa helposti apua, jos sitä pyytää.
Haluaisin sanoa kiitos Pataluodon koululle, koska kaikki ovat yrittäneet auttaa meitä tässä vaikeassa Euroopan tilanteessa. Kiitos kaikille opettajille uusien asioiden opettamisesta.
Aurinkoista kesää kaikille!
Maryna 9A
Muuta mukavaa
Lukukoira Jehki
Lukukoira Jehki on koronatilanteen salliessa käynyt kuuntelemassa eri-ikäisten lukijoiden erilaisia tarinoita.
Elokuussa jatketaan!
Hyvien tekojen viikko
Koulussamme tempaistiin syksyllä hyvien tekojen merkeissä. Meistä tehtiin myös juttuja uutisiin! Alla olevasta linkistä pääset lukemaan lisää ja katsomaan kuvia:
Taidetestaajat
Osallistuimme 8.-luokkalaisten kanssa kahteen konserttiin lukuvuoden aikana. Syyslukukaudella vierailimme Joensuun kaupunginorkesterin esityksessä Carelia-salissa ja juuri ennen joululomaa menimme Kolille kuuntelemaan Sibelius-konserttia.
Kevätlukukaudella myös 9.-luokkalaiset pääsivät teatteriin, koska heiltä oli jäänyt viime vuonna koronan vuoksi Taidetestaajien retki tekemättä. Nyt he pääsivät katsomaan Joensuun kaupunginteatterin esityksen Hiirenloukku.
"Taidetestaajat on Suomen suurin kulttuurikasvatusohjelma, joka vie joka vuosi Suomen kaikki kahdeksasluokkalaiset – noin 60 000 nuorta ja heidän noin 5 000 opettajaansa – vierailulle yhteen tai kahteen korkealaatuiseen taidekohteeseen ympäri Suomen. Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden sekä opetus- ja kulttuuriministeriö tarjoavat koululaisille pääsyliput ja kuljetukset esimerkiksi oopperaan, teatteriin, konserttiin tai taidenäyttelyyn." (https://skr.fi/hankkeet/taidetestaajat 1.6.2022)
Stipendit
Hymypatsaat alakoulun oppilaille, jaettu 2kpl
Rantakylän seurakunnan stipendit ”Loistavalle lähimmäiselle”, jaettu 3 kpl 50 € stipendiä
PKO -Pohjois-Karjalan Osuuskaupan stipendi, jaettu 1kpl
Ortodoksisten nuorten liiton stipendi, jaettu 1 kpl
Pohjois-Karjalan Osuuspankin esimerkinvoima –stipendit jaettu alakoulu 20€, yläkoulu 40€
Tukioppilasstipendi 20€, jaettu 2 kpl
Kirjastipendi hyvästä menestyksestä kielten opinnoissa, jaettu 2kpl
Kirjastipendi hyvästä menestyksestä englannin kielen opinnoissa, jaettu 2kpl
Joensuun kaupungin stipendit hyvästä koulumenestyksestä 20 €, jaettu 8 kpl 1. – 6.lk
Joensuun kaupungin stipendit hyvästä koulumenestyksestä 30 €, jaettu 17 kpl 7. – 9.lk
Oppilaskunnan stipendit taulukon mukaisesti:
STIPENDI |
|
SUMMA |
9. -LUOKKALAISET |
|
|
OPPILASKUNTATOIMINTA |
jaettu |
30€ |
SUOMEN KIELI JA KIRJALLISUUS |
jaettu |
30€ |
SUOMI TOISENA KIELENÄ JA KIRJALLISUUS |
jaettu |
30€ |
MEDIA JA IT |
jaettu |
30€ |
DRAAMA |
jaettu |
30€ |
KOTITALOUS |
jaettu |
30€ |
ENGLANTI |
jaettu |
30€ |
YHTEISKUNTAOPPI |
jaettu |
2x20€ |
MATEMATIIKKA |
jaettu |
30€ |
BIOLOGIA JA MAANTIETO |
jaettu |
30€ |
LIIKUNTA |
jaettu |
30€ |
LIIKUNTA |
jaettu |
30€ |
KUVATAIDE |
jaettu |
30€ |
ESIMERKILLINEN OPPILAS |
jaettu |
30€ |
7.-8.-LUOKKALAISET |
|
|
SUOMEN KIELI JA KIRJALLISUUS |
jaettu |
20€ |
MEDIA/ IT |
jaettu |
20€ |
HISTORIA
|
jaettu |
20€ |
KÄSITYÖ
|
jaettu |
20€ |
BIOLOGIA JA MAANTIETO
|
jaettu |
20€ |
TSEMPPI STIPENDI |
jaettu
|
20€ |
TSEMPPI STIPENDI
|
jaettu |
20€ |
TSEMPPI STIPENDI
|
jaettu |
20€ |
TSEMPPI STIPENDI
|
jaettu |
20€ |
ALAKOULU |
jaettu |
|
OPPIAINE, englanti |
jaettu |
20€ |
OPPIAINE, englanti |
jaettu |
20€ |
OPPIAINE, liikunta |
jaettu |
20€ |
TSEMPPI
|
jaettu |
20€ |
TSEMPPI
|
jaettu |
20€ |
TSEMPPI
|
jaettu |
20€ |
TSEMPPI
|
jaettu |
20€ |
TSEMPPI |
jaettu |
20€ |
Yhteishaku ja jälkiohjaus
Yhteishaku ammatilliseen ja lukiokoulutukseen, valmentavaan koulutukseen sekä erityisenä tukena järjestettävään koulutukseen päättyi huhtikuussa. Yhteishaun tulos selviää aikaisintaan torstaina 16.6.2022. Tieto opiskelupaikasta ja tulevan lukuvuoden aloitukseen liittyvät ohjeet lähetetään hakijan sähköpostiin, joten sähköpostia kannattaa seurata päivittäin.
Oppilaanohjaajat auttavat jatko-opintoihin liittyvissä kysymyksissä myös kesällä. Opot ovat tavoitettavissa puhelimitse ja tavattavissa koululla torstaina 16.6. klo 10–15 ja perjantaina 17.6. klo 10–14. Oppilaanohjaajille voi soittaa myös maanantaina 21.6. ja tiistaina 22.6. klo 10–14 välillä.
Luokkien 9A ja 9C jälkiohjauksesta vastaa Jari Laukkanen (puh. 050 441 2856) ja luokkien 9B, 9D ja 9E Niina Willman (puh. 050 441 2855).
reliefi: Vilma Kurki
Vuosikertomuksen tekijät
toimitus: Satu Niemi
kuvitukset: vastuuhenkilöt tai Satu Niemi, ellei nimeä mainittu erikseen
kansikuva: Hanna-Mari Kiiskinen (kuva on otettu Erasmus-matkalla)
Vanhat vuosikertomukset
Pataluodon koulun vuosikertomus 2020—2021
Stipendit
- Joensuun kaupungin stipendit hyvästä koulumenestyksestä, jaettu 1 kpl /luokka
- Hymypatsaat alakoulun oppilaille, jaettu 3 kpl
- Kehitysvammaisten tukiliiton stipendit, jaettu 2 kpl
- Rantakylän seurakunnan stipendit “Loistavalle lähimmäiselle”, jaettu 3 kpl
- PKO- Pohjois-Karjalan Osuuskaupan stipendi, jaettu 1 kpl
- Pohjois-Karjalan Osuuspankin esimerkin voima -stipendit, jaettu yhteensä 2 kpl
Oppilaskunnan stipendit: (8 x tsemppistipendi, oppilaskuntatoiminta, 2 x suomen kieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, draama, kotitalous, yhteiskuntaoppi, 2 x matematiikka, 2 x biologia ja maantieto, liikunta ja terveystieto, liikunta, kuvataide, 2 x englanti, 2 x ruotsi, fysiikka ja kemia, käsityö, IT, historia)
- jaettu 16 kpl 9.luokkalaisille
- jaettu 7 kpl 7. - 8.-luokkalaisille
- jaettu 7kpl alakoululaisille
- Museostipendi, jaettu 1 kpl
- Teatteriyhdistys Improholistit ry:n stipendi ansioituneelle draaman opiskelijalle, jaettu 1 kpl
- Tukioppilaiden stipendit, jaettu 2 kpl
Taitaja-kisa
Kuva: Timo Eronen
Koulumme osallistui Taitaja9 -kilpailuun 12.1.2021 yhteensä neljän joukkueen voimin. Kisa järjestettiin sähköisesti Seppo-pelialustaa käyttäen.
Kisaan osallistui neljä luokkakohtaisesti koottua joukkuetta:
- 8A: Nella Puranen (kapt.), Saana Karvonen ja Iklas Abukar
- 8C: Olivia Panhelainen (kapt.), Veeti Pussinen ja Onni Mirkkula
- 8D: Roope Hirvonen (kapt.), Sara Sormunen ja Tomi Rintala
- 9C: Elmo Kononen (kapt.), Ville Ratilainen ja Karo Laasonen
Noin pari viikkoa kisan tehtävien ratkomisen jälkeen saimme kuulla, että luokan 8A joukkue Amigos oli ylivoimaisesti paras Pohjois-Karjalan Taitaja-joukkue! Onnittelut joukkueelle!
Joukkueemme oli tarkoitus edustaa Pohjois-Karjalaa toukokuussa Oulussa järjestettävässä finaalissa, mutta koronatilanteesta johtuen finaalikin järjestettiin etänä 19.5.2021 omalla koulullamme.
Amigos kisasi upeasti 35 muun Suomen parhaan Taitaja-joukkueen joukossa. Tytöt toimivat tehokkaasti tiiminä ja ratkoivat kisan tehtäviä järjestelmällisesti, mutta monen sattuman johdosta emme päässeetkään lopulta 15 parhaan joukkueen joukkoon kisaamaan Taitaja9:n voitosta.
Voittoa siis ei tullut, mutta kisapäivästä jäi monta mukavaa kokemusta ja muistoa, joiden voimin käymme taas uusia haasteita kohti!
Patislaisten joukkueiden luotseina toimivat Niina Willman, Jari Laukkanen, Sari Vatanen ja Outi Kuusjärvi
Draama
7.lk valinnaisdraama
Syksyllä koulussamme aloitti valinnaisen draaman opiskelun 17 oppilaan innokas porukka. Draamaryhmässä on oppilaita melkein jokaiselta seiskaluokalta. Ryhmäytyminen sujui nopeasti ja hyvin, ja meillä on ollut hieno vuosi yhdessä draamaa opiskellessa. On harjoiteltu draaman perustaitoja ja tehty mm. monenlaisia prosessidraamoja, (esim. on eläydytty Tove Janssonin ”Kuka lohduttaisi Nyytiä”-tarinaan draaman keinoin).
Kevätlukukaudella valmistimme pienet satuesitykset, jotka esitimme koulumme 1.-3. -luokkalaisille. Draaman opiskelu on ollut hauskaa ja samalla opettavaista!
Hanna & seiskadraama
8. draamaluokka
8. luokan draamaopiskelussa on keskitytty perinteiseen tapaan syventämään draamataitoja ja tutkimaan erilaisia osallistavan teatterin lajeja. Syyslukukaudella valmistuivat alakoululaisille suunnatut satunäytelmät: Ariel, Kolme pukkia ja Hannu ja Kerttu. Etäjuhlintaa harrastettiin syksyllä ja sen tiimoilta syntyi videotöitä koulun juhliin. Lucian päivänä draamaryhmä teki Lucian päivän tanssi-ilmaisua sisältävän kulkueen tanssinope Sanna Pitkäsen johdolla.
Itsenäisyysjuhlaan syntyi draamallinen valon tanssi -videotyö, jota katseltiin luokissa lipunnoston yhteydessä.
Kevätlukukaudella tutkittiin osallistavan teatterin lajeja ja valmistettiin tarinateatteriesitys seiskoille. Seiskaluokalaiset kertoivat omia koulumuistojaan, joita näyttelijät esittivät erilaisilla improtekniikoilla. Draamaoppilaista koostuva orkesteri säesti improvisaatioesitystä taustalla. Forum-teatteria taas pääsivät katsomaan ysiluokkalaiset. Forum-teatterissä oppilaat työstivät pienissä ryhmissä pienoisnäytelmiä, joissa aiheena oli sorto. Yleisö pääsi osallistumaan forum-esitysten tarinan kulkuun ehdottamalla niihin omia ratkaisujaan, joita näyttelijät työstivät lavalle improvisaation kautta.
8. luokan päättötyönä oppilaat valmistivat huikeat monologiesitykset, joissa he pääsivät näyttämään parhaimpia draamataitojaan.
Dramaturgiaharjoituksena loppukeväällä ryhmätyönä valmistuivat vielä jännitysaiheiset näytelmät, joita katsomaan kutsuttiin koulumme seiskaluokkalaiset. Esityksissä Viulunsoittaja, Huumeiden valta, Ikuinen rakkaus ja Huone 453 nähtiin jännittäviä hetkiä ja hienoja dramaturgisia käänteitä.
9.lk valinnainen draama
Kevätlukukaudella valinnaisdraamassa syntyi näytelmä TJ 0, joka oli valinnaisdraaman oppilaiden itsensä ideoima ja ryhmäprosessista muodostunut näytelmä. Näytelmällä ei ollut varsinaista käsikirjoitusta, vaan henkilöhahmoja, tarinalinjoja ja hetkiä lähdettiin työstämään improvisaatioiden kautta (devising-tekniikka). Esitystä lähdettiin suuntaamaan ja rakentamaan yhdeksäsluokkalaisille katsojille.
TJ 0 lähti nuorten ideasta kuvata nuoruutta, unelmia, haikeutta lapsuutta kohtaan, kasvamista aikuisuuteen ja tulevaisuuteen.
Näytelmässä nähtiin nuoria päättäreissä kesäloman kynnyksellä, epävarmat katseet tulevassa ja unelmissa, mutta sydän vielä tässä hetkessä. Päähenkilöt Laura, Emma, Nanna ja Ade pohtivat tuoreet päättötodistukset käsissään, mistä on rakentunut polku lapsuudesta nuoruuteen ja mihin se vie. Päättäri-ilta toi heidän kaikkien eteen myös erilaisia ihmissuhdetilanteita, eikä pettymyksiltäkään vältytty.
Kerrottakoon vielä, että näytelmän nimi TJ 0 tarkoittaa ”tänään jäljellä 0”. Yhdeksäsluokkalaiset draamaoppilaat tekivät esityksessä hienoa ja upeaa näyttelijäntyötä ja pääsivät välittämään yleisölle tunnelmia suuren muutoksen kynnykseltä. Näytelmän roolihahmon Eetun sanoin: ”Me kaikki lähdetään tästä eri suuntiin, kohti meidän omia unelmia, joten tehdään tästä illasta paras ilta ikinä!”
Kuva: Ali K.
Oppilaskunta
Oppilaskunnan hallitus kokoontui kuluvana lukuvuonna noin kerran kuukaudessa.
Toiminta oli koronan vuoksi suppeampaa kuin edellisinä vuosina, eikä esimerkiksi perinteistä kahvilatoimintaa tai koko koulun yhteisiä tapahtumia voitu järjestää. Oppilaskunta järjesti lukuvuoden aikana kolme teemapukeutumisviikkoa halloweenin, ystävänpäivän ja vapun aikaan yhteishengen lisäämiseksi. Oppilaskunnan hallituksen jäsenet valitsivat ja palkitsivat parhaita pukeutujia.
Syksyllä järjestettiin Joensuun Nuorisovaltuustovaalit, jossa koulumme oppilas Akseli Ronkainen nousi äänikuninkaaksi ja pääsi valtuustoon. Yhteinen Rantakylä -hankkeen tiimoilta oppilaskunta hankki koululle säkkituoleja ja lautapelejä oppilaiden viihtyvyyden lisäämiseksi.
Oppilaskunta ideoi kevään kokouksessa tapahtumia ja toimintaa ensi vuodelle, joita voi toteuttaa, jos rajoitukset sallivat.
Koulukummitoiminta
Tänä vuonna koulukummeina ekakoululaisille ovat toimineet 8c-luokan oppilaat. Koulun alkaessa 8c-luokan oppilaat olivat tiiviisti ykkösluokkalaisten kanssa. Kummit olivat alussa enemmän läsnä, koska kaikki oli aivan uutta ekaluokkalaisille. 8c-luokka on muun muassa leikittänyt sekä tukenut ykkösluokkia. Yhdessä on rakenneltu majoja metsään, käyty kirjastossa, keräämässä pajunkissoja, askarreltu, pidetty lukutunteja ja tehty kaikkea muuta kivaa! Nyt keväällä kummitoiminta on jäänyt vähemmälle, sillä ykkösluokkalaiset ovat oppineet jo paljon enemmän tästä koulusta, eikä tukea tarvitse enää yhtä paljoa. ”Kiitos kun saimme viettää aikaa teidän kanssanne. Olette huippuja ja kasvanutkin tosi nopeasti! Olette piristäneet meidän tylsiä koulupäiviä. Kiitos kaikista hauskoista hetkistä ja jatketaan kummitoimintaa syksyllä! Hyvää ja aurinkoista kesää. Nähdään syksyllä!”
koulukummit Mari Hassinen, Taika Timonen ja Fjolla Kelmendi
Tukioppilastoiminta
Tänä vuonna tukioppilaina on toiminut 15 reipasta nuorta. Vuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen, sillä koronarajoitusten seurauksena toiminta on ollut todella rajallista. Syksyllä emme menneet perinteisesti Lykynlammelle ryhmäytymään, vaan pidimme koululla erilaisia aktiviteetteja. Tukioppilaat ohjasivat toimintapisteitä ja tutustuivat samalla seiskoihin. Myös seiskat tutustuivat toisiinsa leikkien yhteydessä.
Syyslukukaudella ehdimme pitää muutamia ystävyystunteja, joissa harjoiteltiin hyviä ja tärkeitä kaveritaitoja. Ystävyystunnit kuuluivat Ryhmässä on voimaa -kokonaisuuteen. Ryhmässä on voimaa- kokonaisuus on nuorisopalvelujen oppituntipaketti, joka vahvistaa oppilaiden ryhmässä toimimisen taitoja. Keskityimme ryhmäilmiöiden tunnistamiseen ja kiusaamisen ehkäisyyn.
Joulukuussa seiskat pääsivät Jose Martinin suunnittelemaan pakopeliin, jota tukioppilaatkin pääsivät testaamaan. Myöhemmin pidettiin tukareiden oma pikkujouluhetki.
Kevätlukukaudella tukarit järjestivät ystävänpäiväradion, jonne sai lähettää terveisiä. Terveiset luettiin keskusradion kautta koko koululle erilaisten kappaleiden saattelemana. Pidimme myös uusille tukioppilasehdokkaille valintahaastatteluja, joissa arvioimme ehdokkaitten vahvuuksia ja sopivuutta tukaritoimintaan.
Mukavinta tänä vuonna tukaritoiminnassa on ollut muutamat touhupajat, joita ehdimme pitää. Touhupajoissa teimme muun muassa tortilloja, leivottiin, leikimme piilosta, jutustelimme seiskojen kanssa ja vietimme yhteistä aikaa. Tämän mahdollisti Joensuun kaupungin hanke Yhteinen Rantakylä ja yhteisöohjaaja Jose Martin, ja olemme kiitollisia, että saimme viettää näitä hetkiä seiskojen kanssa.
Tukioppilaana toimiminen tänä vuonna on tuntunut mukavalta, mutta valitettavasti emme ole päässeet tekemään kaikkea haluamaamme seiskojen kanssa. Rajoitusten takia myös leikkejä on joutunut muuttamaan niin, että emme olisi niin lähekkäin ja kosketuksissa. Olemme mielestämme onnistuneet silti tehtävässämme ja seiskat ovat sopeutuneet kouluumme hyvin. Toivotamme seiskoille ihanaa yläkoulun jatkoa ja tsemppiä tulevaan! On ollut mukavaa toimia teidän tukareina.
tukioppilaat Ilona Räsänen, Maija Korhonen, Helmi Jeskanen ja Iida Korhonen
Välkkäritoiminta 2020 - 21
Liikunnallista välkkäritoimintaa on pidetty koulun salissa maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 12-12:15 olevalla välitunnilla. 1-3 luokalla olevia innokkaita oppilaita ovat ohjanneet: Iina, Peppi, Ronja, Vanessa ja Toivo 7B, Aino, Erin, Iida, Olivia, Jasmin, Kira ja Kiira 8C sekä Tatiana, Jenna, Jaakko 7F. 5. -7.luokkalaisia liikkujia ovat ohjanneet: Jaakko 7F, Toivo 7B sekä Kaapo, Ville ja Karo 9C.
Yläkoulun oppilaat ovat liikkuneet omatoimisesti teline-, kunto- ja liikuntasalissa.
Välkkäritoiminta on sisältänyt kaikenlaista monipuolista liikuntaa johon on helppo tulla mukaan. Välkkärissä pelataan monenlaisia pelejä. Pienimpien suosikkipeleinä on ollut jalkapallo, toffee ja kaupunkisota. Välkkäritoiminta on ollut opettavaista ja kivaa. Olemme oppineet toimimaan pienempien kanssa ja saaneet paljon kokemusta ohjaamisesta. Hauskinta on ollut nähdä pienten oppilaiden ilo ja innostus liikuntaa kohtaan. Välkkäri välitunnit ovat olleet odotettuja ja suosittuja.
Tänä lukuvuonna koulutettiin seitsemän uutta välkkäriohjaaja 8C:ltä. Ohjaajat ovat toimineet myös yhdessä. Joulun alla vietimme yhdessä pikkujouluja kuplassa. Toivomme uusia ja innokkaita välkkäriohjaajija joukkoomme.
Hyvää kesää!
Terveisin Iina, Peppi ja Ronja 7B
Liikunta
Uimakandidaatit
Annika Härkönen Eveliina Härkönen Senni Juntunen Emmi Juvonen Neea Kaasinen Erika Nylund Aksiina Paavola Jenna Pietarinen Jirella Ryynänen Mimmu Sallinen Sara Sotikov Erika Tuovinen Ebba Turunen Julia Valkonen Anni Vallius Diana Iljin Mona Konsti Iida Korhonen |
Noora Pitkänen Sanni Riihinen Nella Rintala Ilona Räsänen Oona Simonen Julia Sinkonen Alina Syrkova Jenna Torssonen
Uimamaisterit
Helmi Jeskanen Eviaana Malinen Pinja Pesonen Maija Korhonen Hilla Romppanen
|
Oppilaanohjaus
Poikkeusvuosi vaikutti myös oppilaanohjauksen perinteisiin lukio- ja ammattikouluesittelyihin. Esittelyt toteutettiin koronaturvallisesti etäyhteyksillä tai omalla koululla. Seuraavat oppilaitokset esittäytyivät 9.-luok-kien oppilaille: Riverian Toisen asteen yhteys -tapahtuma sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, Ammattiopisto Luovi, Joensuun yhteiskoulun lukio, Joensuun lyseon lukio, Tulliportin normaalikoulun lukio, Kontiolahden lukio ja Joensuun urheiluakatemia.
Päättöluokkalaiset osallistuivat Yrityskylä yläkoulu -opintokokonaisuuteen, johon kuului oppitunteja ja pelitilanne, maalis-huhtikuussa. Varsinainen pelitilanne, jossa oppilaat pääsivät johtamaan yrityksiä kansainväli-sillä markkinoilla, toteutettiin tänä vuonna Teamsin välityksellä.
9.-luokkalaisten työelämään tutustumisviikko oli marraskuussa ja 8.-luokkalaisten huhtikuussa. 7.-luokkalais-ten TET-päivät pidettiin toukokuussa. Korona vaikutti hieman TET-paikkatarjontaan, mutta onneksi kaikki tutustumisjaksot saatiin kuitenkin toteutettua. Kiitämme kaikkia TET-paikkoja tarjonneita yrityksiä, yhteisöjä ja kotiväkeä arvokkaasta panoksestanne työelämään tutustumisen järjestämisessä.
Yhteishaku ja jälkiohjaus 2020 - 2021
Oppivelvollisuus laajenee ja toisen asteen opinnoista tulee maksuttomia laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluville nuorille. Oppivelvollisuuslaki tulee voimaan 1.8.2021, mutta hakeutumis- ja opintojen jatkamisvelvoite koskee jo tänä keväänä peruskoulun päättäviä oppilaita.
Yhteishaku ammatilliseen ja lukiokoulutukseen, valmentavaan koulutukseen sekä erityisenä tukena järjestettävään koulutukseen päättyi huhtikuun alussa. Yhteishaun tulos selviää 17.6.2021. Tieto opiskelupaikasta ja lukuvuoden aloitukseen liittyvät ohjeet tulevat hakijan sähköpostiin, joten sähköpostia kannattaa seurata päivittäin.
Oppilaanohjaajat auttavat jatko-opintoihin liittyvissä kysymyksissä myös kesällä ja ovat tavattavissa puhelimitse
pe 18.6. klo 10–14
ma ja ti 21–22.6. klo 10–15.
Luokkien 9A ja 9C jälkiohjauksesta vastaa Niina Willman (puh. 050 441 2855).
Luokkien 9B, 9D ja 9E jälkiohjauksesta vastaa Jari Laukkanen (puh. 050 441 2856).
VUOSIKERTOMUKSEN TEKIJÄT:
toimitus - Satu Niemi
kuvitukset: vastuuhenkilöt, ellei nimeä mainittu erikseen
kansikuva: Karita Hyttinen