Vuosikertomus

Anni Ikonen

kuva: Anni Ikonen

 

OPPILASKUNTA

 

Oppilaskunnan hallitus kokoontui kuluvana lukuvuonna noin kerran kuukaudessa ja keväällä järjestettiin pari etäkokousta Teamsin avulla.

Oppilaskuntatoimintaan liittyi tänä lukuvuonna hyvinvointiagenttien toiminta. Pataluodon oppilaat kävivät syksyllä tutustumassa Itäsuomen koulun hyvinvointiagenttien toimintaan läheisellä Rantakylän Norssilla. Oppilaat opettivat toisilleen pelejä ja leikkejä, joita sitten joulun aikaan toteutettiin Koko koulun pikkujoulussa. Yhteistyössä hyvinvointiagenttien kanssa oppilaat koristelivat koulun joulukuuset ilahduttamaan koulun väkeä. Ennen joulua koko Pataluodon koulun väki kävi elokuvissa Yhteinen Rantakylä -hankkeen tukemana. Syksyllä järjestettiin tietysti tarranetsintää ja Halloween-aiheista pukeutumispäivää. Alakoululaiset osallistuivat keväällä Joensuun kaupungin järjestämään Lastenparlamenttiin. Lastenparlamentissa lapset pääsivät esittämään kysymyksiä kaupungin päättäjille.

Kevään osalta moni suunnitelma jäi toteutumatta, kahvio ehti toimia muutaman kuukauden ja erikoisesti Ystävän päivän pullakahvio jäi monille mieleen. Yksi pukeutumisteemaviikko ehdittiin pitää ja yllättävän moni oli löytänyt teemaan sopivia vaatteita kotoaan.

TUKIOPPILASTOIMINTA

 

Tänä lukuvuonna on tukioppilaana toiminut 22 oppilaan iloinen ja aktiivinen joukko. Tukioppilaat ottivat syksyllä heti ensimmäisten koulupäivien aikana seiskat vastaan. Lisäksi syksyllä oli seiskojen ryhmäytyspäivät Lykynlammella. Tukiopilaat ohjasivat toiminnallisia ryhmäytyspisteitä seiskoille. Syyslukukaudella tukioppilaat järjestivät lisäksi muun muassa leikkitunteja, tervetulodiscon seiskoille ja seiskojen pikkujoulut nuorisotalo Bobolla.

 

Tukioppilaat olivat mukana ohjaamassa yhteisöohjaaja Jose Martinin kanssa seiskoille järjestettyä Ryhmässä on voimaa -kokonaisuutta, joka järjestettiin syyslukukauden aikana seiskaryhmille kolmena eri tapaamiskertana. Ryhmässä on voimaa –kokonaisuus on nuorisopalveluiden oppituntipaketti, joka vahvistaa koululaisten ryhmässä toimimisen taitoja. Tavoitteena on keskittyä ryhmäilmiöiden tunnistamiseen ja omien ja ryhmän toimintatapojen tarkasteluun. Tunnetaitojen osalta keskitytään empatian tunnistamiseen ja harjoitteluun sekä toiset huomioivaan vuorovaikutukseen ryhmässä.

 

Tukioppilaat toimivat syyslukukaudella myös alakoululaisten apuna oppitunneilla ja olivat mukana liikuntapäivänä alakoululaisten ohjelmassa metsämörrien majoja rakentamassa.

Kevätlukukaudella tukarit järjestivät ystävyysteemaista ohjelmaa ystävänpäiväviikolla.

 

Janna Solehmainen

kuva: Janna Solehmainen

 

TUKIOPPILAIDEN TOUHUPAJA

 

Tänä lukuvuonna pyöri perinteiseen tapaan tukioppilaiden järjestämä kerho Touhupaja. Touhupaja on koulun ja nuorisotoimen yhteinen kerho. Touhupaja oli suunnattu seiskaluokkalaisille, ja se kokoontui kerran viikossa keskiviikkoisin koulupäivän jälkeen. Syys- ja kevätlukukaudella Touhupajassa muun muassa leivottiin, järjestettiin seikkailurata, katsottiin elokuvia, tehtiin näytelmiä, käytiin Ninjaradalla ja Hoplopissa. Suositussa tukioppilaiden ohjaamassa kerhossa kävi 20-30 seiskaluokkalaista joka viikko.  

 

Touhupaja sai Nuorten akatemian Mahis-tuen. Rahoituksen avulla Touhupajassa pystytiin toteuttamaan suunnitelman mukaista nuorten ideoimaa ohjelmaa.

 

Annika Härkönen

kuva: Annika Härkönen

 

KUMMIOPPILASTOIMINTA PATALUODOSSA

 

Koulukummeina alakoululaisilla ovat toimineet tänä lukuvuonna luokat 8d, 9a ja 9b.

8d-luokan oppilaat olivat syksyllä tiiviisti kummioppilaidensa 1a-luokan oppilaiden mukana koulutaipaleen alkaessa. Yhdessä tutkittiin syksyn alkavia merkkejä, tarkasteltiin liikennemerkkejä, leikittiin ja käytiin yhdessä puistossa. Kasiluokkalaiset järjestivät kummioppilailleen myös pikkujouludiscon ja ystävänpäivänä ystävyystunnin.

Ysiluokkalaiset siirtyvät nyt jatko-opintoihin ja sanovatkin haikeat jäähyväiset pienille kummioppilailleen, 2a- ja 2b-luokan oppilaille:

"Kiitos, että olette piristäneet meidän arkea koulussa näiden kahden vuoden aikana. Teidän kanssa on ollut mukava tehdä kaikenlaista, esimerkiksi rakentaa syksyllä metsässä "Peikon pesiä" sekä leikkiä ja pelata pelejä ulkona ja Tanssisalissa. Oli mukavaa saada olla mukana teidän tunneilla. Oli myös hienoa nähdä, kuinka paljon olette oppineet ja kasvaneet ykkösluokan alusta tähän asti. Toivomme teille mukavaa kolmosluokkaa ja hyvää kesää!"

(9A&B)

 

 

 

SYYSVAELLUS

 

 

Syysvaellus tehtiin Susitaipaleelle. Mukana 41 oppilasta ja vetäjinä olivat Erosen Timo, Kari Aalto ja Seija Naumanen.
Kevään vaellus oli suunnitteilla Taitajantaipaleelle Petkeljärvelle, mutta se peruuntui korona-viruksen varotoimien vuoksi.

- Kari Aalto

 

 

TEEMAPÄIVÄT

 

Vuoden mittaan koulussamme on pidetty useita teemapäiviä: liikuntapäiviä, ryhmäytysmispäiviä, ystävänpäivä sekä monialaisia teemaviikkoja.

 

 

Luciaa juhlittiin joulukuussa perinteiseen tapaan koko koulun yhteisellä aamunavauksella, jossa mukana olivat 9A-luokan oppilaat sekä 8.luokan valinnaistanssiryhmä. Luciana oli tänä vuonna Mettica Matikainen. Koulumme Lucia-kulkue kutsuttin myös Pohjola-Nordenin Joensuun yhdistyksen puolesta Iso Myyhyn perinteiseen Lucia-tapahtumaan, jossa jaettiin jokavuotinen Arjen Lucia -palkinto. Myös Karjalainen teki aiheesta jutun (linkki).

 

Kuvat: oppilaat

 

Huhtikuun 3. päivän teemapäivän vietimme etäopetuksessa. Päivän tehtävänä keksiä erilaisia tapoja ilahduttaa läheisiä. Iloa ja hyvää jaettiin muun muassa puhelinsoitolla mummolle, keittämällä isälle kahvia, pelaamalla sisarusten kanssa, auttamalla virpomavitsojen tekemisessä, vohveleita viemällä, koiraa ulkoiluttamalla, lenkkeilemällä äidin kanssa, ostamalla äidille suklaapatukka omilla rahoilla, auttamalla kaveria läksyissä, siivoamalla, leipomalla, osallistumalla nallehaasteeseen ja monenlaista muuta!

Jatketaan ilon jakamista!

 

 

 

Eeva Savolainen

kuva: Eeva Savolainen

DRAAMALUOKAT

 

Ysidraama

 

Tämä lukuvuosi on ollut erittäin tapahtumarikas meille ysidraamalaisille. Olemme uurastaneet syksystä lähtien yhdeksännen luokan päätösnäytelmän parissa. Meidän näytelmämme nimi on @ruuduntakana. Näytelmän teemana on sosiaalinen media ja sen vaikutus nykynuoriin. Valitsimme juuri tämän teeman, sillä luokkamme mielestä se on hyvin ajankohtainen nuorten päivittäisessä elämässä. Halusimme tuoda esille esityksessämme sosiaalisen median monet kasvot. Netissä liikkuu paljon juoruja, huhuja ja vääristettyä tietoa, jotka liikkuvat nopeasti ihmiseltä toiselle. Esityksessämme kuvattiin myös netin anonyymejä henkilöitä: halusimme tuoda esille sen, että koskaan ei voi tietää kuka ruudun toisella puolella oikeasti on.

Koko prosessimme alkoi improvisoinnilla sekä muille draamaharjoituksilla, sillä meillä ei ollut minkäänlaista valmista suunnitelmaa tai käsikirjoitusta näytelmän suhteen. Harjoitusten avulla aloimme pohjustaa näytelmäämme, ja pienissä ryhmissä tehdyistä kohtauksista alkoikin muodostua jo suurempaa kokonaisuutta. Välillä tuntui, että näytelmä ei etene emmekä saa esitystä valmiiksi ajoissa.

Maaliskuussa kaikkien elämä kääntyi ylösalaisin, kun korona-virus levisi Suomeen. Koulut suljettiin koko maasta, ja kaikki tämä vaikutti huomattavasti meihin ja meidän esitykseemme. Olimme juuri saaneet valmisteltua näytelmän esitysvalmiiksi. Myös 9D:n mediavalinnaisen oppilaat olivat valmistautuneet ja tehneet töitä valojen ja äänien kanssa (kiitos heille siitä!) ja kaikki olisi ollut valmista esityksiä varten. Koulujen sulkeminen tapahtui vain viikko ennen näytelmämme kenraaliharjoitusta. Esitykset olivat jo aivan kulman takana, mutta ne jouduttiin perumaan koronan takia. Tiesimme, että emme pääse näyttämään esitystämme tänä keväänä. Tämä tieto tietenkin harmitti kaikkia, sillä olimme tehneet kovasti töitä esityksen eteen.

Vaikka esitykset peruuntuivat, ryhmänä opimme koko prosessista paljon. Opimme kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä, ja opimme kuuntelemaan ja huomioimaan toisten mielipiteitä, vaikka itse olisikin ollut eri mieltä. Prosessin takia olemme kaikki kehittyneet heittäytymään täysillä lavalla ja tsemppaamaan muita parhaamme mukaan. Näytelmän teko ei kuitenkaan ollut ainoastaan pelkkää ruusuilla tanssimista, vaan mukaan mahtui myös huonompiakin päiviä.Tajusimme, että ison näytelmän tekeminen ei ole aina helppoa, ja että siihen tarvitaan kaikkien täysi panostus. Yhteishenkemme kasvoi myös huimasti, vaikka se oli jo aikaisemminkin ollut todella hyvä.

Emme olisi kuitenkaan saaneet esitystämme kokoon ilman meidän ihanaa ja sinnikästä opettajaamme Hannaa. Vaikkei meitä aina ole helppo saada keskittymään ja kuuntelemaan, on Hanna aina onnistunut sen loppujen lopuksi tekemään. Kiitos siis Hannalle, että pidit meidän ryhmän kasassa koko prosessin ajan.

Toivomme todella, että saamme näyttää esityksemme vielä jonakin päivänä edes omille vanhemmillemme. Kiitos 9A ja Hanna.

Nella ja Alisa, 9a

 

Taika-Tuulia Leinonen

kuva: Taika-Tuulia Leinonen

 

Seiskadraama

 

Pataluodon koulussa aloitti syyslukukaudella iso 24 oppilaan draamaerikoisluokka. Aktiivinen ja iloinen ryhmä on ryhmäytynyt hyvin, ja innokkuutta ja ideoita on riittänyt. Jo syyslukukaudella seiskadraama toteutti hienon halloween-aiheisen äänimaisemakujan, jota alakoululaiset ja muut seiskaluokkalaiset pääsivät testaamaan. Seiskadraama esitti myös jouluisen improvisaatioteatteriesityksen nuorisopalveluiden pikkujouluissa kutsuttuna esiintyjäryhmänä.

Etäopetus asetti keväällä hieman haasteita draaman opiskeluun, mutta kekseliäästi oppilaat toteuttivat muun muassa pieniä kohtauksia, sirkusesityksiä ja taideteoskuvia. Etäyhteistyö sujui hyvin ja erilaisia esityksiä päästiin yhdessä myös yleisönä ihastelemaan ja kommentoimaan.

Yksi etädraamaprojekti toteutettiin yhteistyössä kuvataiteen opettajan kanssa. Projektissa toteutettiin ”karanteenitaidetta”-somehaasteen mukaisesti lavastus jostain suomalaisesta maalaustaideteoksesta.

kuva: Kira Könönen (Akseli Gallen-Kallela: Poika ja varis 1884)

kuva: Emma Hirvonen (Johannes Vermeer: Tyttö ja helmikorvakoru 1665)

 

LIIKUNTA, VÄLKKÄRIT JA SMOKE FREE

 

Koulussamme käynnistyi syyslukukaudella välkkäritoiminta 20 aktiivisen ja innokkaan 6.- 8.lk oppilasohjaajan toimesta. Välkkäohjaajat suunnittelevat ja ohjaavat muille oppilaille liikunnallista välituntitoimintaa. Päivittäin kello 12 välitunneilla on leikitty erilaisia hippoja, tehty taito- ja temppuratoja sekä pelattu pelejä. Varsinaen suosison sai 6.- 7.luokkien kesken pelattu salibandyturnaus, jossa eniten voittoja keräsi 7A.

Oppilaat ovat ottaneet osaa koululiikutakilpailuhin. Erityisesti viestijuoksukarnevaalit ja Palloliiton Pallo nousee idästä- jalkapallotapahtumasta koulumme oppilaat kahmivat sankoin joukoin menestystä. Koululiikuntaliiton piirin yleisurheilukilpailuissa koulumme oppilas Olivia Panhelainen, 7C, vei sarjansa voiton sekä 100 metrin juoksussa että pituushypyssä.Marraskuussa osallistuimme Koululiikuntaliiton yläkoulujen tyttöjen valtakunnalliseen lentopallosarjaa ja saimme järjestettäväksi itäisen ja pohjoisen alueen alueturnauksen koulullemme. Vieraiksi saimme turnaukseen Kerimäen koulun, Kontiolahden koulu, Ruukinkankaan koulun Suomussalmelta sekä Tietäväisen koulun Tohmajärveltä. Kontiolahti jatkoi tästä tyttöjen lentopallon lopputurnaukseen. Kevätlukukaudella käynnistettiin yhteityö Joensuun urheiluakatemian fysiikkavalmentaja Tuomas Karjalisen kanssa valinniasliikuntatuntien puitteissa. Yhteistyö jatkuu ensi lukuvuonna liikuntaluokan kanssa.

Ehyt ry:n järjestämässä 6 kuukauden mittaisessa Smokefree -kilpailussa nikotiinittomina pysyivät luokat 7A, 7C, 8A, 8B JA 9D.

 

kuva Onni Eskelinen

kuva: Onni Eskelinen

 

9.-LUOKKALAISTEN AJATUKSIA ETÄKOULUSTA JA PERUSKOULUN PÄÄTTYMISESTÄ

 

 Peruskoulu päättyy, mitä ysiluokkalainen ajattelee siitä?

 

Siihen on nyt kaksi päivää. Kaksi lyhyttä ja erikoisohjelman täyttämää päivää jäljellä ennen H-hetkeä eli todistusten saamista ja sitä lopullista loppua peruskoululle. Matkamme jatkuu tämän jälkeen erilaisia opintopolkuja pitkin kohti aikuisuutta. On haikeaa jättää oma luokka ja opettajat, jotka pitivät seuraa, kannustivat ja jättivät itsestään hyviä muistoja. Tämä ei ole kuitenkaan ensimmäinen eroprosessi, jonka olemme kokeneet. Samat ajatukset ja tunteet heräsivät alakoulusta yläkouluun siirtyessä. Seuraava samanlainen tilanne monelle varmasti tulee eteen lukion tai ammattikoulun päättyessä. Jäähyväisiä ja lähtemisiä ihminen saa kokea tasaisin väliajoin, sillä aina toisinaan joudumme vaihtamaan paikkaa, jossa joudumme tottumaan kaikkeen muuttuneeseen. Tällaiset tilanteet eivät siis varsinaisesti koskaan lopu ja maailman meno sekä elämän vaihtuvat tilanteet repivät jatkuvasti ihmistä kohti uusia paikkoja ja kokemuksia. Samalla ihminen kasvaa ja yläkoulu onkin monelle nuorelle tärkeä henkisen kasvamisen paikka.

En oikein osaa summata kaikkia ajatuksiani peruskoulun päättymisestä. Menneitä vuosia muistellessani, totean koulu-uraani kuuluneen ylä –ja alamäkiä. Muistan, millaista oli kokea menestyksen tunne koearvioinnin saadessaan, mutta muistan myös koetta edeltävät stressintäytteiset illat. Muistan myös, miten uusi luokka aluksi pelotti, mutta lopulta tuli tutuksi ja osoittautui mukavaksi. Kaikki näitä hetkiä muistelen ylpeyden tunteen saattelemana. Kaikki pettymykset ja onnistumiset omalta osaltaan johtivat siihen pisteeseen, missä olen nyt ja tällä hetkellä olen onnellinen. Peruskoulun päättyessä huomaan, että minulla on kuitenkin vielä pitkä reitti kuljettavanani. Olen näiden vuosien aikana oppinut kärsivälliseksi. Ymmärrän nyt, että virheet ovat välillä yhtä tärkeitä kuin onnistumiset ja että itse oppimisen ilon ja tuskan kokeminen ovat välillä yhtä arvokkaita, kuin lopputulos. Yläkoulussa olen oppinut nämä asiat ja kaikkea muuta tärkeää. Pataluodon koulu on ollut tasa-arvoinen paikka opiskella. Jokainen oppilas saa täällä samanlaista kohtelua riippumatta saavutuksista tai henkilöön liittyvistä ominaisuuksista. Meille annetut mahdollisuudet oppia tässä koulussa ovat olleet siis enemmän kuin hyvät ja tämän koulun opettajat ovat kannustaneet ja tukeneet meitä kovasti. Tämän vuoden alku on ollut hieman normaalista poikkeava, mutta haluaisin silti, että meitä lähteviä ysiluokkalaisia muistettaisiin samanlaisella lämmöllä kuin aina ennenkin. Moni saattaa unohtaa maailma sekoittavan tilanteen keskellä sen, että osa koulujen oppilaista ovat nyt suuren muutoksen edessä. Poikkeusolot eivät kuitenkaan ole vieneet meidän jännitystä ja huoltamme pois, vaan kenties jopa lisänneet sitä. Peruskoulun päättyminen luo siis epävarmuutta jatkon suhteen ja erityisesti tässä tilanteessa, mutta myös muistuttaa oppilasta hänelle koko peruskoulun aikana annetusta tuesta. Kiitos siis siitä koko koululle.

-Nimetön tekijä

 

Ajatuksia etäopetuksesta

 

Pandemian aiheuttama etäkoulu oli kaikille hyppy aivan uuteen systeemiin – sekä opettajille että oppilaille. Kukaan ei osannut ennustaa poikkeustilaa etukäteen, joten tarvittiin uusia keinoja saada opetussuunnitelmaan kuuluvat asiat opetettua, sekä runsaasti joustoa verrattuna normaaliin kouluarkeen. Koulujen sulkeminen oli välttämätöntä, koska koronavirus olisi levinnyt tiheässä, suuressa määrässä oppilaita sekä henkilökuntaa nopeasti ihmisestä toiseen ja olisi kantautunut sitä kautta jopa vanhuksiin ja riskiryhmäläisiin, joille viruksen saaminen olisi kohtalokasta.

Etätyön aikana korostuivat myös oppilaiden henkilökohtaisesti parhaat tavat oppia. Joillekin etäopetus oli helpotus: tehtäviä saattoi tehdä itsenäisesti omassa tahdissa, ja kuuntelemisen sijaan sai lukea ja kirjoittaa. Jotkut taas oppivat paremmin yhdessä opettajan kanssa kommunikoiden, jolloin etäopetus tuotti haastetta. Itse huomasin, että esimerkiksi pidempien esseiden tekeminen oli helpompaa, kun huoneessa vallitsi täysi hiljaisuus ja tarpeen tullen sain pitää taukoja. Usein inspiraatio myös iskee paremmin vasta illalla auringon laskettua. Niiden teko vaati kuitenkin paljon tahdonvoimaa. Kun tarkkaa aikaa ei ole, on aivan liian helppo vain sysätä niiden teko myöhemmäksi ja myöhemmäksi... Kunnes ne jäävät tehtäväksi aivan viime tippaan.

Etäopiskelu vaati myös paljon aikatauluista kiinni pitämistä, vastuuntuntoa, kärsivällisyyttä sekä motivaatiota. Vaikka tiedän joillekin etäopiskelun olleen helppoa, monelle taakka oli liian suuri, ja he saattoivat stressaantua ja niin sanotusti pudota kärryiltä, kun tehtävät lähtivät kasaantumaan ja aikatauluista ei enää pysynyt kiinni – ”palauta tehtävät ennen seuraavaa tuntia”, ”palauta tunnin aikana” ”…viikon loppuun mennessä” ”...klo 15 mennessä”. Tehtävätkin olivat hujan hajan ympäri internetiä. Toiset luovuttivat jo vähästä: motivaatiota numeroiden ylläpitämiseen ei vain yksinkertaisesti ollut tarpeeksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että etäopetus myös opetti meille uusia taitoja ja näkemyksiä – esimerkiksi aiemmin listaamiani asioita. Aikataulutusta, vastuuntuntoa ja mitä tahansa näistä, voi kehittää, ja ne ovatkin hyvin tärkeitä esimerkiksi toiseen asteen koulutuksessa sekä työelämässä. Esimerkiksi lukiossa tarvitaan paljon itsenäisyyttä verrattuna peruskouluun, jota koen oppineeni nyt aivan kantapään kautta. Monet oppilaat arvostavat nyt koulussa käymistä sekä opettajia aivan eri tavalla kuin ennen. Mikäli poikkeustila jatkuu syksyllä, ja käyn ensimmäiset viikot – tai kuukaudet – lukiota kotisohvalta käsin, ainakin olemme treenanneet valmiiksi sitä varten.

Selja Tahvanainen 9B

 

LUKUKOIRA JEHKI

 

Lukukoira Jehki on kuluneen lukuvuoden aikana innostanut alakoululaisia sekä lukemaan että osallistumaan Hupin ja Jehkin Reijolan kirjastossa lanseeraamaan lukuhaasteeseen. Joulun alla Jehki emäntineen sai loppuun SOSPED Koira -opinnot. SOSPED on lyhenne, joka tarkoittaa sosiaalipedagogista. Sosiaalipedagogisessa koiratoiminnassa koira auttaa lapsia esimerkiksi koulussa. Auttaminen keskittyy esimerkiksi vuorovaikutustaitojen opetteluun ja lapsen itsetunnon kohottamiseen.

Yhteistyötä erityisopettajien kanssa ennätettiin viritellä ennen kuin jouduttiin siirtymään etäopiskeluun. Tulevana lukuvuonna toivottavasti sekä luku- että koulukoiralle löytyy runsaasti käyttöä. Jehki toivottaa ystävilleen mukavaa kesää ja lukemisen iloa!

 

 

OPPILAANOHJAUS

 

Lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta esiteltiin 9.-luokkalaisille kuluneen lukuvuoden aikana monin eri tavoin. Joukko Riverian Outokummun koulutustarjonnasta kiinnostuneita 9.-luokkalaisia vieraili Outokummussa. Kaikki Pataluodon 9.-luokkalaiset osallistuivat Riverian järjestämään ammatillista koulutusta ja koulutusaloja esittelevään Toisen asteen yhteys –tapahtuman Areenalla ja lukiokoulutuksesta kiinnostuneet 9.-luokkalaiset tutustuivat Joensuun lukiotarjontaan osallistumalla lukioiden esittelypäiviin. Riverian liiketoiminnan perustutkinnon sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijat esittelivät 9.-luokkalaisille omaa koulutusalaansa oppilaanohjauksen tunneilla. Lisäksi Joensuun urheiluakatemian ja Kontiolahden lukion edustajat kävivät kertomassa koulutustarjonnastaan oppilaille.

9.-luokkalaisten työelämään tutustumisviikko oli syyslukukaudella. Kiitämme kaikkia TET-paikkoja tarjonneita yrityksiä, yhteisöjä ja kotiväkeä arvokkaasta panoksestanne työelämään tutustumisen järjestämisessä. 8.-luokkalaisten TET-viikko ja 7. luokan TET-päivät peruuntuivat tältä keväältä koronan vuoksi. Myös suunnitellut 9.-luokkalaisten vierailut Yrityskylään Kuopioon jouduttiin perumaan samasta syystä.

 

 

Noora Pitkänen

kuva: Noora Pitkänen

 

STIPENDIT

 

Stipendi hyvästä koulumenestyksestä tai opinnoissa edistymisestä:

 

JOENSUUN KAUPUNGIN LAHJOITUSRAHASTOSTA

alakoululle jaettu yhteensä 200 € (10kpl 20e stipendejä)

yläkoululle jaettu 400 € (20kpl 20e stipendejä)

 

OPPILASKUNNAN STIPENDIT 2020

9.-luokkalaisille 12 kpl 30e stipendejä

8.-luokkalaisille 6kpl 30e stipendejä

7.-luokkalaisille 4kpl 30e tipendejä

6.-luokkalaisille 1kpl 20e stipendi

4.-luokkalaisille 1kpl 20e stipendi

1. - 4.-luokkalaisille yhteensä 4kpl 15e tsemppistipendi

VALO-luokalle 1kpl 30e

 

MUUT STIPENDIT

Venäjän kielen stipendi (Joensuun Venäjän ystävät ry): jaettu 1kpl (9B)

LC-Joensuu/Jokelaiset -stipendi: jaettu 1kpl (1A)

Koulukummistipendi: jaettu 1kpl (9A)

Hymytyttö-patsas: jaettu yhteensä 2kpl (luokille 1A ja 6A)

 

YHTEISHAKU JA JÄLKIOHJAUS

 

Yhteishaku toisen asteen koulutukseen oli helmi-maaliskuun vaihteessa. Yhteishaun tulos selviää aikaisintaan 11.6.2020.

Oppilaanohjaajat auttavat jatko-opintoihin liittyvissä kysymyksissä myös kesällä. Oppilaanohjaajat ovat tavattavissa puhelimitse 11.6. – 12.6. ja 15. – 16.6. klo 10 – 15.


Jari Laukkanen
Oppilaanohjauksen lehtori, KM

Pataluodon koulu
Pataluodonkatu 2A
80160 Joensuu
Puh. 050 441 2856

 

Taika-Tuulia Leinonen

kuva: Taika-Tuulia Leinonen

 

NUORISOTALO BOBO

 

 

Olemme tehneet yhteistyötä Pataluodon koulun kanssa tänäkin lukuvuonna. Aloitimme syksyn uusien 7.luokkalaisten ryhmäytymispäivissä Lykynlammella.

Pataluodon koulun seitsemänluokkaisille tarkoitetut Ryhmässä on Voimaa -oppitunnit järjestettiin elokuussa, syyskuussa ja lokakuussa. Seiskojen luokkakohtaiset tukioppilaat toteuttivat oppitunnit yhdessä nuorisopalveluiden ohjaajan kanssa. Ryhmässä on Voimaa -oppitunneilla tutustuttiin luokkakavereihin, leikittiin, pelattiin ja keskusteltiin kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä kouluympäristössä, sekä pohdittiin luokkakaverin ominaisuuksia. Saatujen palautteiden perusteella monet oppilaat kokivat oppituntien parantaneen luokan yhteishenkeä, joka onkin tavoite Ryhmässä on Voimaa -kokonaisuudessa.

Rahoitimme myös Nuorten Akatemialta saadulla Mahis- tuella koulun seiskaluokkalaisten Touhupajaa. Touhupaja kokoontui kerran viikossa, jonka vetäjinä toimivat koulun tukioppilaat yhdessä draamaluokan opettajien ja nuoriso-ohjaajien kanssa. Toimintaan osallistui keskimäärin 20oppilasta/ilta. Illan teemoina olivat vapaa-ajan erilaisiin harrastuksiin tutustuminen sekä ryhmädynamiikan toimivuutta tukevat harjoitteet.

Nuorisotalon toiminta siirtyi syksyllä 2019 väestötiloihin, Puronsuunkatu 1, toiseen kerrokseen. Korona-pandemian myötä nuorisotila suljettiin  maaliskuun puolella ja ohjaajat siirtyivät alueelle jalkautuvaan työhön. Jalkautuvassa työssä nuoria kohdattiin heidän vapaa-ajan ympäristöissä ja näin yhteys nuoriin säilyi. Tänä aikana teimme yhteistyötä myös Poliisin Nuorten Ankkuri ryhmän kanssa.

 

Ystävällisin terveisin

 

Eija Westerman ja Jose Martin

Joensuun kaupunki nuorisopalvelut/Rantakylän nuorisotalo BoBo

 

Moona Malinen

kuva: Moona Malinen

 

VUOSIKERTOMUKSEN TEKIJÄT:

toimitus - Satu Niemi

kuvitukset: vastuuhenkilöt, ellei nimeä mainittu erikseen

sivun otsikkokuva Niklas Karvonen

 

 

 

Sivu arviointi ja palaute