Sisältöjulkaisija

angle-left Joensuussa asuville ulkomaalaisille avattu korona-asioissa auttava WhatsApp-palvelu

Joensuussa asuville ulkomaalaisille avattu korona-asioissa auttava WhatsApp-palvelu

Joensuun kaupungin maahanmuuttajapalvelut avasi uuden WhatsApp-palvelun kaikille Joensuussa asuville ulkomaalaisille koronapandemian ajaksi. Palvelu on tarkoitettu niille, jotka epäilevät itsellään tai läheisellään koronavirustartuntaa ja eivät kielitaidon puutteen vuoksi pysty itse olemaan yhteydessä suoraan terveydenhuoltoon.

Asiakas voi lähettää WhatsApp-viestin numeroon 050 310 1043 maahanmuuttajapalveluiden aukioloaikoina eli arkisin klo 8.30–15.30. Viestin tulee sisältää seuraavat kolme tietoa: oma nimi, sana ”korona” ja asiointikieli.

– Viestin saatuamme varaamme tulkkauksen asiakkaan asiointikielellä ja otamme asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse. Kartoitamme tilanteen ja otamme tarvittaessa yhteyden Siun soten terveyspalveluihin toimintaohjeita varten, kertoo Joensuun kaupungin maahanmuuttajapalveluiden ts. kotouttamissuunnittelija Taru Väisänen.

Maahanmuuttajapalvelut palvelee koronapandemian aikana normaalein aukioloajoin. Pääasiassa palvelu on edelleen yksilöohjausta toimistolla. Etäyhteyksin palvelua on vaikea järjestää, koska asiakastapaamisissa käsitellään asiakkaiden papereita, jotka työntekijän tulee pystyä lukemaan. Lisäksi tulkkauksen järjestäminen asettaa omat vaatimuksensa. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi asiakastiloihin on asennettu suojapleksit ja tarjolla on käsidesiä.

– Meillä asioi edelleen kymmeniä asiakkaita viikoittain eli kasvokkain tapahtuvalle palvelulle on tarvetta poikkeusaikanakin, toteaa Väisänen.

Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet


Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet: liity postituslistalle.