Korona UKK

Usein kysytyt kysymykset

Ajankohtaista tietoa koronaviruksesta – Usein kysytyt kysymykset

Koronavirusepidemia vaikuttaa merkittävästi kaupungin palveluihin. Koostamme tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä kaupungin palveluista.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos on listannut omille verkkosivuilleen usein kysytyt kysymykset koronaviruksesta.


Mistä voi saada apua karanteenissa olevan henkilön kaupassakäyntiin?

Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry ja Soroppi ry järjestävät yhteistyössä asiointiapua välttämättömiin kauppa- ja apteekkiasiointeihin niille yli 70-vuotiaille Joensuun kantakaupungin asukkaille, joilla ei ole läheisiä auttamassa. Asiointipyyntöjä otetaan vastaan arkisin klo 10-14 p. 046 841 2074

Voit lisäksi kysyä asiointiapua Joensuun kaupungin koronaneuvontapuhelimesta 013 337 3000 (arkisin klo 9–16).

Olen ikäni puolesta karanteenissa. Voiko luonani käydä siivooja? Entä naapuri tuomassa ruokaostokset?

Joensuun kaupunki neuvoo toimimaan valtioneuvoston ohjeen mukaan. Toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet).

Vaikuttaako korona joukkoliikenteeseen?

Joukkoliikennettä tullaan supistamaan. Ajankohtaiset tiedot löytyvät Jojon verkkosivuilta https://jojo.joensuu.fi/-/koronaviruksen-vaikutukset-joukkoliikenteeseen.

Kuinka saan Carelicumista ostetuista lipuista rahat takaisin?

Carelicumista ostettujen, peruutettujen tapahtumien lippujen palautukset toivotaan hoidettavan ensisijaisesti sähköisten kanavien kautta. Kaikkien alla lueteltujen lippujen palautukset onnistuvat myös Carelicum palveluissa (Rantakatu 20) maanantaista perjantaihin klo 10–16.

Joensuun kaupunginorkesteri: peruuntuneiden konserttien liput voi palauttaa sähköisesti linkin takaa löytyvällä lomakkeella 29.5.2020 mennessä. HUOM: Ruuhkasta johtuen palautusten käsittelyyn saattaa mennä jopa 90 päivää: https://help.ticketmaster.fi/hc/fi/requests/new?ticket_form_id=360000127233

  • Ostettujen kausikorttien hinnasta hyvitetään puolet. Kausikorttilaisille tullaan lähiviikkoina postittamaan palautusohjeet. Mikäli et halua hyvitystä kausikortista, voit ilmoittaa siitä Carelicumiin puhelimitse ( p. 013 2675222 ma–pe 10–12) tai sähköpostilla carelicum.palvelut@joensuu.fi

Joensuun kaupunginteatteri: peruuntuneiden tapahtumien lippupalautukset Carelicumin asiakaspalveluun 29.5.2020 mennessä.

Ticketmaster: peruuntuneiden tapahtumien lippupalautukset sähköisesti linkin takaa löytyvällä lomakkeella: https://help.ticketmaster.fi/hc/fi/articles/360006469714-Miten-toimin-jos-tilaisuus-peruuntuu-

Tiketti: peruuntuneiden tapahtumien lippupalautukset : www.tiketti.fi/palautalippuja

Missä Carelicumin palvelupiste sijaitsee?

Carelicumin asiakaspalvelupiste palvelee väliaikaisesti kaupungintalolla teatterin lipunmyyntiaulassa (Rantakatu 20) seuraavasti: ma–pe klo 10–16, la–su SULJETTU. Asiakkaita pyydetään asioimaan ensisijaisesti sähköisesti tai puhelimitse.

Onko kaupungin kuntosalit auki?

Kaupungin sisäliikuntapaikat ovat kiinni, mutta ulkoliikuntapaikat ovat auki. Voit siis mennä ulkokuntosalille, treeniportaisiin tai lenkkeilemään.

Saako perutuista kansalaisopiston kursseista rahat takaisin?

Mikäli haluat kurssimaksun palautuksen, laita tilitiedot sekä koko nimesi sähköpostilla osoitteeseen kansalaisopisto@joensuu.fi viimeistään 31.5.2020 mennessä. Maksu palautuu tilille noin 60 päivän sisällä. Alle 10 € maksuja ei palauteta.

HUOM! Tiedotamme kaikkia kansalaisopiston opiskelijoita kurssimaksujen palautuksista myös tekstiviestitse. Viestit tulevat kaikille noin viikon sisällä.

Minulla on kausikortti uimahalliin/kuntosalille/Joensuu Areenaan. Saanko maksuista jotain hyvitystä tai korttiin lisäaikaa, kun liikuntatilat ovat kiinni?

Liikunnan kausikortteihin (uimahallit, Areena, maaseutualueiden liikunta- ja kuntosalit) myönnetään lisäaikaa palvelujen keskeytystä vastaava aika. Asiakkaan ei tarvitse tuota lisäaikaa erikseen hakea.

Milloin lainassa olevat kirjaston kirjat pitää palauttaa, kun kirjastot ovat nyt kiinni?

Vaara-kirjaston lainojen eräpäivät siirtyvät automaattisesti kiinnioloajan ylitse. Myöhästymismaksuja ei kerry, eikä lainojen palauttamisella ole nyt kiirettä. Myös varausten noutopäivät siirtyvät eteenpäin. Kiinniolon aikana asiakkaille ei lähde viestejä eräpäivistä tai noudettavista varauksista.

Konservatorion muskarit on siirretty video-opetukseen. Miksi video-opetukset ovat ajallisesti lyhyempiä kuin läsnäolo-opetus?

Videot on suunniteltu niin, että laulujen, leikkien yms. kesto vastaisi normaalin tunnin vastaavien sisältöjen kestoa. Normaalilla tunnilla siirtymisiin, soittimien jakamisiin yms. asioihin kuluu iso osa tunnista. Samoin siihen, kun samaa laulua lauletaan useamman kerran. Viikoittain tulevat laulut ovat opettajan opetussuunnitelman  mukaiset ja pidämme tärkeänä, että kaikille ryhmille videon on tehnyt oma, tuttu opettaja. 

Miten saan yhteyden nuoriso-ohjaajaan, kun nuorisotalot ovat kiinni?

Nuoriso-ohjaajiin saat yhteyden nuortenjoensuun somekanavien kautta ja soittamalla tai laittamalla viestiä suoraan ohjaajalle. Tarkemmat yhteystiedot löytyy Nuortenjoensuu.fi -sivuilta.

 

KYSY KORONASTA!

Asiointiapu ja yleinen neuvonta:

Huom! Terveysneuvonta ja hoitoon hakeutumisen ohjeet www.siunsote.fi.

Katso myös usein kysytyt kysymykset: joensuu.fi/korona/ukk

Sivu arviointi ja palaute