Älä hautaa maaseudun helmiä laatikkoon – Osallistu markkinointikyselyyn ja työpajoihin

Hei ihminen! Kerro sinä meille, mitä hienoa ja mahtavaa Joensuun maaseutualueilla on muille kerrottavaksi. Teemme ideoista markkinointisuunnitelman, jonka sitten toteutamme yhdessä.
Ilmoittaudu työpajaan

Mitä?

Me täällä Joensuun kaupungin viestinnässä (tai virallisesti sanottuna viestintä- ja tapahtumapalveluissa) olemme tekemässä suunnitelmaa Joensuun maaseutualueiden markkinointiin.

Ei mitään sellaista kymmensivuista tieteellistä tutkimusta markkinoinnin kanavien konversoinnista ja muusta jargoniasta, vaan sellaista ihan käytännön tekemiseen johtavaa suunnitelmaa, jossa listatataan, että mitä maaseutualueilta markkinoidaan, missä kanavissa, milloin, miten ja kuka sen tekee.

Vähän niin kuin ideoita täynnä olevaa to do -listaa kaikille meille maaseutualueilla puuhaaville toimijoille työkirjaksi.

Ja kun meillä ei ole tapana jättää ketään yksin tai touhuta yksinään, haluamme tehdä sekä suunnitelman että sitten sen suunnitelman mukaisen markkinoinnin yhdessä teidän kanssanne.

Miksi?

Höh, tartteeko tähän edes vastata?

No siksi, että maaseutualueet ovat markkinointinsa ansainneet. Maaseudulla on vaikka mitä mahtavaa – niitä helmiä ja timantteja, joista muut eivät vielä mitään tiedä. Kerrotaan niistä nyt heille – ihan isosti ja porukalla.

Ja totta kai tavoitteena on saada joka puolelle Joensuuta lisää toimintaa, elämää, matkailijoita, mökkiläisiä, asukkaita, yrityksiä, palveluita ja sitä rahhoo, jolla tehdään Joensuusta entistä hienompi paikka.

Miten?

Suunnitelma kasataan kolmessa eri vaiheessa.

Heinäkuun aikana kysytään asukkailta ideoita maaseutualueiden markkinointiin. Teitä pyydetään siis kertomaan asioita, joita maaseudulta pitäisi kaikille muille kertoa.
Samaan aikaan on auki toinen kysely, joka on suunnattu maaseutualueilla toimiville järjestöille, yhdistyksille, yhteisöille ja yrityksille. Siinä kysellään, että millaisia kanavia heillä on käytössään, millaista viestintää ja markkinointia he jo nyt tekevät ja millaiset mahdollisuudet heillä olisi osallistua yhteiseen markkinointiin.

Elokuussa niputetaan yhteen kyselyjen tulokset ja kasataan niistä suunnitelman luonnos, jota työstetään porukalla kaikille avoimissa maaseutualueiden markkinoinnin työpajoissa. Työpajoja järjestetään neljä kappaletta eri puolilla Joensuun maaseutualueita 17.–20.8. Työpajoihin liittyy myös maaseutualueen toimijoille suunnattu markkinointikoulutus (ei mitään kuivia kalvosulkeisia, vaan hauskoja esimerkkejä). Työpajojen järjestelyissä otetaan huomioon korona-tilanne ja sen tuomat määräykset. Työpajojen tulosten pohjalta kirjoitellaan sitten lopullinen suunnitelma.

Syyskuussa järjestetään vielä kaikille avoin virtuaalinen verkkokokous (internetissä Teamsilla), jossa käydään suunnitelma läpi ja kerrotaan, että miten sitä sitten lähdetään porukalla toteuttamaan. Kalliit konsultit käyttävät tästä hienoa nimitystä jalkautus.

Kuka?

Me täällä kaupungin viestinnässä vastaamme kokonaisuudesta ja käytännön juoksutuksesta.

Suunnitelman tekemiseen liittyvät sisällöt, kyselyt, työpajat, koulutukset ja suunnitelman koostamisen hoitaa joensuulainen viestintätoimisto Rookie Communications Oy. Ne ovat ihan hauskoja heppuja, vaikka niillä noin luotaantyöntävä nimi onkin. Rookiella ne ovat nämäkin tekstit kirjoittaneet, vaikka meidän suulla tässä puhutaankin, mutta ollaan myö nää kuitenkin luettu ja hyväksytty.

Idealinkoina ja ajatusmyllyinä toimitte te, joensuulaiset asukkaat. Hommaan saa toki osallistua, vaikka kotikunta olisi joku muukin, kunhan vain tiedät jotain Joensuun maaseutualueista tai markkinoinnista ja haluat kantaa kortesi yhteiseen kekoon.

Valmiin suunnitelman toteutuksesta kannamme päävastuun täällä meillä kaupungin viestinnässä, mutta mukaan haluamme mahdollisimman laajasti kaikki maaseutualueilla asuvat ja toimivat.

Milloin?

No, tähän on vastattu jo tuossa Miten?-kohdassa, mutta koska et kuitenkaan vielä sitä lukenut (älä nyt hyppää siihen takaisin kesken tätä, vaan lue ensin tämä Milloin?-osio), kun skrollasit tänne tsekkaamaan ekana, että sopiiko tämä aikataulu omaan kalenteriisi.

Aikataulu on siis tiiviisti seuraava:

  • Kyselyt avoinna 2.8. saakka
  • Työpajat 17.–20.8.
  • Suunnitelma valmiina 31.8.
  • Suunnitelman esittely ja toteutuksesta sopiminen syyskuussa
  • Suunnitelman toteuttaminen syyskuusta maailman tappiin

Työpajat

  • Eno: maanantai 17.8. klo 18, Enon palvelupisteen entinen valtuustosali, Kunnantie 2
  • Pyhäselkä: tiistai 18.8. klo 18, Pyhäselän palvelupisteen kokoustila, Lastaustie 2
  • Kiihtelysvaara: torstai 20.8. klo 18, Kiihtelysvaaran Suojapirtti, Tulrompsuntie 2
  • Tuupovaara: maanantai 24.8. klo 18, Tuupovaaran ullakko, Onnelankuja 5

Sivu arviointi ja palaute