Joensuun kaupunki uudistaa visuaalisen ilmeensä. Se otetaan käyttöön torstaina 26. päivä syyskuuta. Uuden ilmeen myötä Joensuun värimaailma muuttuu, kaupunki saa uuden logon ja tunnisteen sekä muun muassa typografian.
– Ilmeen valmistelun yhteydessä on pohdittu paljon, mikä tekee Joensuusta ainutlaatuisen paikan. Meillähän on tapahtunut runsaasti hyvinkin poikkeuksellisia asioita ja nyt uuden ilmeen myötä pystymme laajemmin tuomaan näitä asioita esille, taustoittaa kaupungin markkinointijohtaja Markku Pyykkönen.
– Esimerkiksi meillä on suurta kansainvälistäkin kiinnostusta herättävä Suomen suurin puukerrostalo, olemme saaneet innovatiivisesta vihreästä rakentamisesta palkinnoksi taideleikkipuiston suunnittelun, Enossa taas tehdään Suomen parhaana palkittua kouluruokaa. Ja Rambo. Sen äänet on tehty Hammaslahdessa. Ja ihmiset vielä yrittävät täällä naku-uinnin maailmanennätystäkin. Ei kaikkea tätä tapahtuisi, jollei täällä oltaisi rohkeita ja annettaisi asioille mahdollisuus tapahtua, jatkaa kaupunginjohtaja Kari Karjalainen.
– Yllättäviä asioita tapahtuu, kun paikka on oikea ja mieli utelias. Jotkut voivat kutsuvat tätä tuuriksi, mutta sattuma usein suosii valmistautunutta ja avointa mieltä. Joensuu on sellainen paikka, jossa asioita tehdään monesti vähän eri tavalla, rohkeasti yhdessä uutta kokeillen, Pyykkönen kiteyttää uuden ilmeen viestiä.
Saavutettavuus ilmeuudistuksessa keskiössä
Keskiössä uuden ilmeen suunnittelussa on ollut monipuolisten välineiden lisäksi saavutettavuus. Kaiken kaupungin viestinnän, niin sähköisen kuin painetun, tulee olla tasavertaisesti erilaisten kaupunkilaisten käytettävissä.
– Edellisestä ilmeen uudistuksesta on kuusi vuotta ja tuossa ajassa viestinnässä ja sen kanavissa on tapahtunut paljon. Kaupunki haluaa viestiä kaikki kohderyhmät yhdenvertaisesti huomioiden ja tätä edellyttää myös uudet saavutettavuuden kriteerit. Uuden ilmeen myötä olemme laatineet myös ohjeet henkilökunnalle saavutettavuudesta, kertoo Markku Pyykkönen.
Joensuulle suunniteltiin oma pulla
Uuden ilmeen yhteydessä Joensuu lanseeraa Joensuu-pullan. Pullan ovat suunnitelleet Pohjois-Karjalan Marttojen Tiia Koppanen ja Katja Kolehmainen. Joensuu-pullaa ja kahvit on tarjolla 300 kaupunkilaiselle heti tällä viikolla Joensuun Mailan kultajuhlien yhteydessä järjestettävässä taidetempauksessa Kauppatorilla 28.9. kello 12 alkaen.
– Pullakahvit ovat arjen pelastaja ja ne tarjotaan meillä luonnostaan. Joensuu-pulla on tehty näitä kohtaamisia ja uusia oivalluksia varten. Joensuu-pulla on Pohjois-Karjalan Marttojen lahja Joensuun yhteisöllisen kulttuurin kehittämiselle, toteaa toiminnanjohtaja Katja Kolehmainen.
Kaupunkilaiset osallistuivat ilmeen suunnitteluun
Visuaalisen ilmeen suunnittelun pohjana ovat strategiauudistuksen yhteydessä tehdyn Kuntalaiskysely 2017 -kyselyn vastaukset. Vuoden 2018 aikana työtä pohjustettiin kaupungin sisäisissä työpajoissa ja viime keväänä suunnitelmia kommentoi yli 800 kaupunkilaista. Asukkaiden osallisuus näkyy muun muassa ilmeen värien nimissä, he nimesivät sinisen joeksi, vihreän luonnoksi, punaisen karjalaksi ja oranssin appelsiiniksi.
Joensuun kaupungin Viestinnän käsikirja on osoitteessa www.joensuu.fi/viestinnankasikirja. Siellä ilmeen viestit ja sovellukset on avattu niin ilmettä hyödyntäville kaupungin työntekijöille kuin yhteistyökumppaneille ja medialle. Myös Joensuu-pullan resepti ja kuva löytyvät käsikirjasta: www.joensuu.fi/web/viestinnan-kasikirja/joensuu-pulla.