Terveysaseman vastaanotolla siirrytään moniammatilliseen tiimityöskentelyyn
Niinivaaran terveysasema muuttaa nykyisestä osoitteestaan (Suvikatu 18, Joensuu) Pohjois-Karjalan keskussairaalan tiloihin M-talon 2. kerrokseen (Tikkamäentie 16, Joensuu). Toiminta uusissa tiloissa käynnistyy tiistaina 25.8.2020. Muuton yhteydessä terveysaseman vastaanotoilla siirrytään uuteen moniammatilliseen tiimityöskentelymalliin, joka on jo käytössä Kiteen, Tohmajärven ja Liperin terveysasemilla. Toimintamallin muutos koskee Niinivaaran terveysaseman hoitajien, lääkäreiden sekä osittain fysioterapeuttien ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastaanottoja.
Uudessa toimintamallissa asiakkaan asian hoito pyritään aloittamaan heti ja viemään mahdollisuuksien mukaan loppuun saman päivän aikana.
Kun asiakas soittaa Niinivaaran terveysasemalle varatakseen ajan, hänen puheluunsa vastaa sairaanhoitaja. Hoitaja konsultoi tarvittaessa samassa tilassa työskentelevää toista tiimin jäsentä, kuten lääkäriä, fysioterapeuttia tai mielenterveys- ja päihdepalvelujen ammattilaista. Kyseinen tiimin jäsen puolestaan päättää, antaako hän neuvoja hoitajalle, soittaako itse asiakkaalle vai pyytääkö asiakkaan käymään omalla vastaanotollaan. Tiimiä on tarkoitus täydentää myöhemmässä vaiheessa myös sosiaalipalvelujen ja suun terveydenhuollon ammattilaisilla.
Uuteen toimintamalliin kuuluu olennaisena osana myös jokaiselle asiakkaalle nimettävä oma yhteyshenkilö. Asiakas saa oman yhteyshenkilönsä nimen ja suoran puhelinnumeron siinä vaiheessa, kun hän soittaa apua tarvitessaan terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran toimintamallin muutoksen jälkeen (Niinivaaralla 25.8. alkaen). Saatuaan nimetyn yhteyshenkilön asiakas ottaa jatkossa yhteyttä suoraan häneen joko puhelimitse tai sähköisen yhteydenoton kautta kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Niinivaaran terveysasemalla pilotoidaan Siun soten alueella ensimmäisenä kansallisen Omaolo-palvelun kautta tapahtuvaa sähköistä yhteydenottoa tässä tarkoituksessa.
– Haluamme nopeuttaa hoitoon pääsyä ja olemme saaneet tiimimallista rohkaisevaa palautetta muilta sen jo käyttöön ottaneilta terveysasemilta. Uudessa toimintamallissa asiakkaan asian ratkaiseminen aloitetaan heti ensimmäisen yhteydenoton aikana. Tämän mahdollistaa moniammatillisen tiimin tiivis yhteistyö. Sosiaalipalvelujen ja suun terveydenhuollon ammattilaiset tulevat olemaan arvokas lisä tiimiin. Näin laaja-alaisen tiimin toiminta terveysasemalla on todella ainutlaatuista koko Suomessa, kertoo Niinivaaran terveysaseman ylilääkäri Tomi Kiiala.
Siun sote uudistaa terveysasemiensa vastaanottotoimintaa hoitoon pääsyn nopeuttamiseksi sekä hoidon laadun ja jatkuvuuden parantamiseksi. Tavoitteena on myös tiivistää eri alojen ammattilaisten yhteistyötä. Tiimimalli etenee Siun soten alueella jatkossa osana Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmaa, ja tiimimalliin siirtymisestä tullaan tiedottamaan kunkin terveysaseman osalta erikseen.
Näin toimit halutessasi asioida Niinivaaran terveysasemalla 25.8.2020 alkaen:
- Kun sinulla on tarve asioida terveysasemalla ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen, soita Niinivaaran terveysaseman yleiseen palvelunumeroon, puh. 013 330 2213 (ma–pe klo 8–16). Uuden toimintamallin käynnistyessä puhelut voivat ruuhkaantua, mutta tilanne korjaantuu toiminnan käynnistyttyä kunnolla. Jätä takaisinsoittopyyntö, niin soitamme sinulle vielä saman päivän aikana takaisin. Alkuvaiheessa takaisinsoittojono voi kasvaa niin, että puhelumme voi tulla poikkeuksellisesti vasta klo 16 jälkeen. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita aina suoraan yleiseen hätänumeroon 112.
- Jokainen vastaanoton asiakas saa oman yhteyshenkilön siinä vaiheessa, kun soittaa apua tarvitessaan terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä terveysasemalle vain saadaksesi oman yhteyshenkilösi tiedot, sillä ne annetaan sinulle ensimmäisellä kerralla, kun asioinnille on tarvetta. Yhteyshenkilösi on terveyden- tai sairaanhoitaja, johon olet jatkossa suoraan yhteydessä joko puhelimitse tai sähköisen yhteydenoton kautta kaikissa terveyteesi liittyvissä asioissa. Yhteyshenkilölläsi on oma suora puhelinnumero, johon voit jättää takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8–15.30. Yhteyshenkilösi soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana. Sähköinen yhteydenotto puolestaan tapahtuu kansallisen Omaolo-palvelun kautta. Saat ohjeet palvelun käyttöön omalta yhteyshenkilöltäsi.
- Tarvitessasi neuvoja tai apua soita aina ensin terveysaseman yleiseen palvelunumeroon (jos sinulla ei ole vielä omaa yhteyshenkilöä) tai ota yhteys omaan yhteyshenkilöösi ennen kuin menet asemalle paikan päälle.
- Neuvoloiden, hammas- ja kouluterveydenhuollon, sosiaalipalvelujen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, fysioterapian sekä apuvälinepalvelujen puhelinnumerot säilyvät ennallaan.