Sisältöjulkaisija

angle-left Joensuun seudun tapahtumiin ollaan erittäin tyytyväisiä

Joensuun seudun tapahtumiin ollaan erittäin tyytyväisiä

Joensuun seudun tapahtumiin ollaan erittäin tyytyväisiä. Tutkimuksissa selvitettiin tapahtumakävijöiden käyntikokemuksia sekä tapahtumien alueellisia talousvaikutuksia.

Tutkittavat tapahtumat olivat

  • Osuuskaupparock
  • Pesäpallon Itä-Länsi
  • Motonet GP
  • Ilovaari
  • Popkatu
  • Ilosaarirock
  • Kansainväliset suurmarkkinat
  • Joen Yö
  • Unholy Winter Fest sekä
  • Vaarojen Maraton.

88 prosenttia kävijöistä tyytyväisiä

– Kävijät ovat tapahtumiimme hyvin tyytyväisiä, tutkituissa tapahtumissa tyytyväisten kävijöiden osuus vaihteli 88–99 prosentin välillä. Kymmenen tapahtuman kävijät käyttivät alueellamme rahaa yhteensä noin 18,2 miljoonaa euroa, joten tapahtuma-ala on hyvin merkittävä talouden toimija, kun vielä huomioidaan, että lähialueellamme järjestetään vuosittain pari tuhatta tapahtumaa, kertoo Joensuun kaupungin tapahtumapäällikkö Markku Pyykkönen.

– Suuret, monipäiväiset tapahtumat pyörittävät tehokkaimmin alueen taloutta. Tutkituista tapahtumista eniten rahaa alueelle toivat Ilosaarirock, Pesäpallon Itä-Länsi sekä Kansainväliset suurmarkkinat. Keskimäärin noin 35 prosenttia kulutuksesta tulee paikallisilta kävijöiltä, loppu 65 tulee muualta saapuneiden matkailijoiden tuomana, tarkentaa tutkimuksen toteuttaneen Sponsor Insightin tutkimuspäällikkö Teemu Ratilainen.

Tutkimuskyselyssä kävijöitä pyydettiin muun muassa arvioimaan heidän käyttämänsä rahamäärä eriteltynä tapahtuma-alueella käytettyyn rahamäärään sekä tapahtumakäynnistä johtuvaan muuhun kulutukseen Joensuun seudulla. Laskelmat perustuvat siis kävijöiden käyttämään rahamäärään, joten tapahtuma-alan liikuttama talousvoima on mittavasti suurempi: päälle tulevat tapahtuman järjestämisessä käytettävä rahamäärä sekä paikallisten palveluiden sekä työvoiman käytöstä syntyvät kerrannaisvaikutukset.

Tapahtumavieraat houkutellaan somella ja suosituksilla

Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella Joensuun ulkopuolelta saapuvien tapahtumakävijöiden tavoittamisessa sosiaalinen media sekä tuttavien suositukset nousevat keskeiseen rooliin. Seudulla asuva väestö on tärkeässä osassa tuttavien houkuttelemisessa paikkakunnalle, ja tärkeäksi kanavaksi paikallisten ihmisten tavoittamisessa paljastuu somen ohella perinteinen sanomalehti.

Tapahtumakävijöiden mielestä Joensuun lähialueella kiinnostavimpina aktiviteetteina ja käyntikohteina pidetään

  • Kolin kansallispuistoa ja hiihtokeskusta
  • Ilosaarirockia
  • tapahtumapuutarha Botaniaa
  • Taitokorttelia
  • Joen Yötä
  • Bomban kylpylää ja
  • Sinkkolan kotieläinpihaa.

Kymmenen tutkitun tapahtuman kävijät käyttivät majoittumiseen Joensuun seudulla 1,55 miljoonaa euroa, ravintolapalveluihin 1,95 miljoonaa ja muihin ostoksiin ja kulutukseen 4,55 miljoonaa euroa. Tapahtuma-alueiden ulkopuolisiin palveluihin eniten rahaa käyttivät Ilosaarirock-, Suurmarkkina- sekä Itä-Länsi-kävijät. Yhtä kävijää kohden tapahtuma-alueen ulkopuolisiin palveluihin eniten rahaa käyttivät Vaarojen Maratonin sekä Itä-Lännen kävijät.

Ilosaarirockin kävijä käytti eniten rahaa

Muualta tullut tapahtumakävijä käytti tapahtuman ja seudun palveluihin kokonaisuudessaan 1,3–3,4 kertaa enemmän rahaa kuin paikallinen kävijä. Ilosaarirockin kävijä käytti tutkituista tapahtumista eniten rahaa per henkilö, keskimäärin 331 €, mutta ero joensuulaisen ja muualta saapuneen kävijän välillä oli pienin.

Itä-Lännessä käynyt joensuulainen käytti rahaa keskimäärin 86 €, kun muualta tullut tapahtumareissaaja käytti 3,4 kertaa enemmän, keskimäärin 295 €. Ilmaistapahtumien yhteydessä tapahtuma-alueella ja sen ulkopuolella käytetään rahaa selkeästi vähemmän kuin pääsymaksullisissa tapahtumissa.

Tapahtumien tunnelmaan ollaan erittäin tyytyväisiä

Tyytyväisyyden osa-alueita tutkittaessa tunnelma on tapahtuman tyypistä riippumatta keskeisin tyytyväisyyteen ja uudelleensaapumiseen vaikuttava tekijä. Tunnelma on myös alueemme tapahtumissa kohdallaan, sillä tutkituissa tapahtumissa tunnelmaan tyytyväisiä oli keskimäärin 96 prosenttia vastaajista. Parhaimmat arviot tunnelmasta saivat Vaarojen Maraton, Ilosaarirock ja Itä-Länsi.

Ensimmäistä kertaa tapahtumassa vierailleiden osuus vaihteli voimakkaasti tapahtumittain. Vaarojen Maratonin ja Itä-Lännen kävijöissä ensikertalaisten osuus oli noin 40 prosenttia, kun taas Joen Yö osoittaa vakiintuneisuutensa joensuulaisten elokuussa, ensikertalaisia vain 12 prosenttia. Ilosaarirockilla on runsaasti vakiokävijöitä, noin puolet vastaajista kertoi käyneensä tapahtumassa yli neljä kertaa.

Joensuun kaupungin tapahtumapalvelut toteutti yhdessä Sponsor Insight Finlandin kanssa kävijä- ja talousvaikutustutkimukset kymmenestä erilaisesta Joensuun seudulla järjestettävästä tapahtumasta vuonna 2018.

Tapahtumatutkimuksia jatketaan vuonna 2019.

 

SomeShare