Kehitetään joukkoliikennepalveluita - Toimenpiteet
Sisältöjulkaisija
Kehitetään joukkoliikennepalveluita
Joukkoliikenteen saavutettavuutta, nopeutta ja vaivattomuutta parannetaan. Tavoitteena on matkojen määrän kasvaminen kolmeen miljoonaan vuoteen 2025 mennessä.
Joensuun kaupungin tavoitteena on joukkoliikenteen saavutettavuuden, nopeuden ja vaivattomuuden parantaminen. Mittarina joukkoliikenteen kehittymisessä on JOJO:n (Joensuun seudun joukkoliikenne) asiakasmäärien kasvaminen. Joukkoliikennettä koskeva kehitystavoite sisältyy esimerkiksi kaupungin pitkän aikajänteen ilmastotyötä ohjaavaan ilmasto-ohjelmaan, joka päivitettiin edellisen kerran vuonna 2022. Ilmasto-ohjelman yhtenä tavoitteena on, että valtaosa matkoista tehdään jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä.
Vuonna 2023 JOJO:n kokonaismatkamäärä oli n. 2,7 miljoonaa matkaa. Kaupungin vuonna 2020 julkaisemassa Joensuun kestävän liikkumisen ja JOJO-joukkoliikenteen kehittämisohjelmassa asetettiin tavoitteeksi, että vuoteen 2025 mennessä JOJO-joukkoliikenteen määrät kasvavat kolmeen miljoonaan matkaan. Tämä tarkoittaisi noin 4 % vuotuista kasvua.
Joukkoliikenteen palvelutasoa kehittävät toimenpiteet sisältyvät edellä mainittuun Joensuun kestävän liikkumisen ja JOJO-joukkoliikenteen kehittämisohjelmaan 2025. Ohjelmassa joukkoliikenteen palvelutasoa ja matkamääriä nostaviin toimenpiteisiin kuuluvat palvelutarjonnan lisääminen suosituilla 1 ja 2/2M -linjoilla, joukkoliikenteen lippujen hintojen säilyttäminen nykyisellä tasolla tai pieni alennus kausi- ja arvolippuihin sekä käyttövoimaltaan puhtaaseen ajokalustoon siirtyminen linjoilla 1, 2, 2M, 3, 4 ja 5.
Joukkoliikenteen saavutettavuuden parantaminen kuuluu myös vuonna 2017 kaupunginvaltuustossa hyväksyttyyn täydennysrakentamisohjelmaan, jonka perusteella täydennysrakentaminen tulee sijoittua pääsääntöisesti joukkoliikenteen laatukäytävien lähettyville.