116 117 ja keskussairaalan puhelinpalvelu ovat ruuhkautuneet. Päivystysapunumeroon 116 117 puheluita tulee hyvin runsaasti, 500–600 puhelua päivittäin. Puhelumäärien kasvu johtuu koronatilanteesta.
– Meillä on myös henkilökuntaa sairaana ja työskentelemme sen takia vajaalla miehityksellä. Emme pysty vastaamaan tällä hetkellä kaikkiin puheluihin ja lisäksi takaisinsoittoihin vastaaminen voi venyä tunteihin, toteaa sähköisten 24/7-palveluiden osastonhoitaja Riikka Tirronen.
Päivystysapunumero 116 117:stä toivotaan, että asiakkaat malttaisivat kuunnella nauhoitteen loppuun asti, jotta takaisinsoittopyyntö aktivoituu ja siihen voidaan reagoida.
– Uudelleen soittaminen vain kuormittaa päivystysapunumeroa entistä enemmän, Tirronen muistuttaa.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee aina soittaa hätänumeroon 112.