Maanantaina 10.2. järjestetään Siun Helmikuu -päivä. Silloin Karelia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijat jalkautuvat keräämään asukkaiden ajatuksia ja toiveita siitä, millaisia palveluita tulisi olla valmisteilla olevissa sosiaali- ja terveyskeskuksissa.
Mielipiteet kerätään nimettöminä. Siun Helmikuun asukaskyselyyn on mahdollista vastata myös sähköisesti helmikuun loppuun asti: https://link.webropolsurveys.com/S/8C6597E0843CBF19.
Siun Helmikuu -päivä toteutetaan eri puolella maakuntaa. Paikkoina toimivat erilaiset järjestöjen ylläpitämät kohtaamispaikat, muutamat Siun soten palvelukeskukset ja terveysasemat sekä kirjastot, kahvilat, kauppakeskukset ja muut julkiset tilat. Joensuussa kierretään kantakaupungin alueella ja Hammaslahdessa. Tarkemmat tiedot paikoista ja kellonajoista: www.pksotu.fi.
Joensuun tempauspaikat:
Pääkirjasto (Koskikatu 25), kello 10–14
Kansalaistalo (Torikatu 30), kello10–12
Koivupihan palvelukeskus, ravintola Kantarelli (Kirkkokatu 13), kello 10–14
Suvituulen palvelukeskus (Suvikatu 21), kello 10–14
Kauppakeskus Iso Myy (Torikatu 25), kello 12–16
Rantakylän Lähiötalo (Riihisärkänkatu 6), kello 10–14
ViaDia-keskus Rantakylässä (Venetie 10), kello 10–14
Hammaslahden kirjasto (Opettajanpolku), kello 12–16
Siun Helmikuu -tempaus järjestetään yhteistyössä Siun Soten, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen sekä Karelia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan kanssa. Saatua materiaalia käytetään jatkossa Siun soten ja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen sote-keskuksiin liittyvässä kehittämistyössä.
Siun Helmikuun taustalla on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ja rakenteiden uudistus. Uudistuksen tavoitteena on parantaa palvelujen yhdenvertaista saatavuutta ja kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja. Sote-uudistuksessa palvelujen painopistettä siirretään perustasolle ja ehkäisevään toimintaan.
Perustason palveluja kehitetään Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa. Tarkoituksena on perustaa Suomeen laaja-alaisia sosiaali- ja terveyskeskuksia, jotta ihmiset saavat tarvitsemansa avun yhdellä yhteydenotolla. Tavoitteena on varmistaa, että palvelut vastaavat ihmisten tarpeisiin ja ongelmiin voidaan puuttua ajoissa.