Sisältöjulkaisija

angle-left Pitäjien asiakaspalvelupisteisiin esitetään muutoksia

Pitäjien asiakaspalvelupisteisiin esitetään muutoksia

Joensuun kaupunginvaltuusto päätti kesäkuussa, että Enossa, Kiihtelysvaarassa, Hammaslahdessa ja Tuupovaarassa sijaitsevia asiakaspalvelupisteitä tulee kehittää eri palveluja yhdistäviksi pitäjäpalvelupisteiksi.

Uusien pitäjäpalvelupisteiden mallia esiteltiin keskiviikkona 2.10. osallisuus- ja vetovoimalautakunnalle ja perjantaina 4.10. pitäjien asiakaspalvelupisteiden työntekijöille. Esityksen mukaan uuden mallin mukaiset pitäjäpalvelupisteet aloittaisivat toimintansa 1.1.2025.

Palveluita ihmisten pariin

Uudessa mallissa asiakaspalvelutehtäviä, kuten etäyhteydet ja laskujen maksu siirrettäisiin kirjastoihin ja asiakkaat voisivat hyödyntää kirjastoissa jo olemassa olevia yleisöpääte-, kopiointi- ja tulostusmahdollisuuksia. Liikuntapaikkojen kulkutunnisteita postitettaisiin kotiin ja ePassilla maksaminen mahdollistettaisiin verkossa. Muutokset vapauttaisivat aikaa asiakaspalvelutyöstä, joka mahdollistaisi työntekijöiden osallistumisen erilaisiin tapahtumiin myös virka-ajan ulkopuolella. Puhelimella työntekijät saisi kiinni jokaisena arkipäivänä.

– Nykyisin asiakaspalvelupisteet ovat auki kolmena päivänä viikossa. Jatkossa pisteillä päivystettäisiin kerran viikossa, minkä lisäksi asiakkaita kohdattaisiin siellä missä he kokoontuvat, kuten liikuntahalleilla. Näin helpotettaisiin työssäkäyvien asioimista, kun työntekijöitä voisi kohdata myös ilta-aikaan, kertoo Joensuun kaupungin aluekoordinaattori Anni Koskeli-Ratamaa.  

Taustalla asiakasmäärien laskeminen

Asiakaspalvelupisteiden asiakasmäärät ovat vähentyneet palvelujen siirtyessä verkkoon tai muille viranomaisille. Palvelupisteillä on ollut kirjautuneita kassatapahtumia tänä vuonna keskimäärin noin kaksi päivässä.

Kysytyimpiä palveluja ovat kulkutunnisteiden ja kuntosalikorttien hakeminen, yleisöpäätteen käyttö ja tulostus, tiedonsaanti ja digituki, tilavaraukset ja Kela-asioiden hoito. Osassa asiakaspalvelupisteissä on etäyhteys Kelan palveluihin.

– Uudistuksessa vahvistetaan kysytyimpien palveluiden saatavuutta siirtämällä niitä kirjastoihin, joissa on jo osin vastaavia palveluja ollutkin. Tämä onnistuu hyvin, sillä palveluiden käyttömäärät ovat vähäisiä. Esimerkiksi laskuja on maksettu joillakin asiakaspalvelupisteillä tänä vuonna alle kymmenen kertaa. Uudessa mallissa menisimme aktiivisesti kuntalaisten luo, jotta asioiden hoitaminen olisi heille mahdollisimman helppoa, Koskeli-Ratamaa toteaa.

Nykyisille työntekijöille korvaavaa työtä

Tällä hetkellä pitäjien asiakaspalvelupisteillä työskentelee neljä henkilöä yhteensä 3,5 henkilötyövuoden verran. Varsinaisen pitäjien asiakastyön ohella työntekijät tekevät erilaisia Joensuun kaupungin yleisiä toimistotehtäviä.

Esitetyssä mallissa pitäjien asiakaspalvelutyötä siirtyisi kirjastojen lisäksi Joensuun kaupungin yhteisökoordinaattoreille ja asiakaspalvelupisteiden työntekijöille tarjottaisiin korvaavaa kokoaikaista toimistotyötä.