Joensuun lyseon lukion IB-linjalaiset viettivät tiistaina 8. lokakuuta ”trash day” -teemapäivää. Se nivoutuu osaksi IB-opintoihin kuuluvaa CAS (Creativity, Action, Service) -oppimiskokonaisuutta, johon kuuluu yhtenä osana yleishyödyllinen palvelutyö.
Trash Daynä Lyseon IB-opiskelijat jalkautuivat ryhmissä keräämään roskia kantakaupungin osista ja mukaan on leivottu myös kisa siitä, mikä ryhmä kerää roskia eniten. Matkan varrella kerätyistä pulloista ja tölkeistä saadut panttirahat lahjoitetaan oppilaiden valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen.
Opintoihin kuuluva yleishyödyllinen työ voi olla esimerkiksi Global Bazaar -tapahtuman järjestäminen, jossa kansainväliset opiskelijat tekevät omista kulttuureista kotoisin olevaa ruokaa ja esittelevät omaa kulttuuriaan. Jossain IB-lukioissa palvelutyö voi olla vaikka vierailu vanhainkodeissa viihdyttämässä vanhuksia tai päiväkodeissa leikittämässä lapsia.
– Tämän kaltaiset teemapäivät ovat arvokkaita yhteisöllisiä aktiviteetteja. Saamme myös aikaan kiinnostavia keskusteluja siitä, miten monin tavoin samoja teemoja voikaan eri puolilla maailmaa lähestyä, kertoo IB-linjan opinto-ohjaaja Mika Levy.
– Joensuun Lyseon lukion IB-linjalla on kansainvälisiä opiskelijoita tällä hetkellä kymmenestä eri maasta. IB antaa oppilaille erinomaisen mahdollisuuden tutustua eri kulttuureista tuleviin nuoriin. Samalla maailma avartuu ja ymmärrys erilaisia ihmisiä ja kulttuureja kohtaan kasvaa, Levy kuvaa.
IB-linjalla opiskellaan käytännössä kokonaan englanniksi kansainvälisen ohjelman mukaisesti. Se ei ole sama asia kuin lukio englannin kielellä. Tutkinto-ohjelmassa opiskellaan vain 6–7 oppiainetta, joista puolet syventävällä ja loput perustasolla. Lukion päätteeksi saatava International Baccalaureate -tutkinto vastaa täysin kotimaista ylioppilastutkintoa, mutta ulkomaisiin korkeakouluihin hakevan ei tarvitse enää erikseen todistaa kielitaitoansa tai suorittaa kielitaitotestejä.
– IB:llä akateemisia taitoja hiotaan korkeakoulutyyliin ja on tutkittua, että IB:ltä valmistuneilla on erittäin hyvät valmiudet siirryttäessä yliopisto-opintoihin, olivat ne sitten Suomessa tai ulkomailla, Levy vinkkaa.