Joensuussa on pilotoitu kuluvan lukuvuoden aikana Lapset puheeksi (LP) -menetelmää, joka on lapsiperheille suunnattu, ongelmia ennalta ehkäisevä työtapa. LP on tutkimustietoon perustuva positiivisen pedagogiikan työkalu, jolla kartoitetaan lapsen elämäntilanne, sanoitetaan vahvuuksia ja etsitään tarvittaessa tukea.
Pilottikouluja on ollut kolme, yhtenäiskoulut Enossa, Nepenmäellä ja Pataluodossa. Näissä kouluissa kaikki 1. ja 7. luokkien luokanohjaajat on koulutettu menetelmän käyttöön ja he ovat korvanneet perinteisen vanhempainvartin LP-keskustelulla oppilaidensa ja huoltajien kanssa. Ensi lukuvuonna muutama uusi koulu on lähdössä kokeiluun mukaan.
Tutustumistyökalu perheen ja koulun välille
– Lapset puheeksi -menetelmä on tutustumistyökalu perheen ja koulun välille, joka tuo keskusteluihin uudenlaista tasalaatuisuutta. Menetelmä on hyvinvointipäivitys, jonka avulla sanoitetaan lapsen vahvuuksia ja rakennetaan toimivaa arkea. Se valaisee lapsen elämää monipuolisesti. Menetelmä perustuu luottamukseen ja on vanhemmille vapaaehtoinen, kertoo koulujen LP-koordinaattori Helka Sivonen Joensuun kaupungilta.
Sivonen jatkaa, että päämääränä rakentaa lapselle toimiva arki.
– Keskustellaan syömisestä, nukkumisesta ja somettamisesta, mielialasta, arjen iloista ja suruista sekä kavereista. Vanhemmat ja opettaja ovat tasavertaisia keskustelijoita ja myös oppilaan ääni tulee kuuluviin.
Hyvinvoinnin toimialan palvelupäällikkö Katja Pussinen Joensuun kaupungilta toteaa koulun olevan luonnollinen paikka edistää oppilaiden hyvinvointia.
– Koska perusopetuksessa kohdataan kaikki lapset, on koulu luonnollinen paikka edistää oppilaiden hyvinvointia. Mitä enemmän panostamme oppilaan hyvinvointiin, sitä enemmän jää aikaa oppimiseen.
Lapset puheeksi -menetelmä on vielä kokeilu. Siun sotessa menetelmä on jo valittu maakunnallisesti yhteiseksi toimintamalliksi perhekeskustyössä, ja Siun sote on organisaationa sitoutunut kouluttamaan henkilöstöä LP-työhön.
Sama menetelmä Siun soten kanssa helpottaa yhteistyötä
– Sama menetelmä Siun soten kanssa helpottaa yhteistyötä, jos lapsi tarvitsee palveluja myös sotesta. Joskus on pidetty esimerkiksi yhteisvastaanottoja lääkärin ja opettajien ja huoltajien kesken, Sivonen kertoo.
Maakunnassa on tällä hetkellä 16 LP-kouluttajaa, 135 LP-menetelmäosaajaa ja LP-keskusteluja perheiden kanssa on käyty noin 320.
Lapset puheeksi -menetelmästä äidin kertomana
joensuulaisen 7.-luokkalaisen LP-keskustelu
Oikein mukava fiilis jäi! Isompi lapsi kun aikoinaan meni yläasteelle, en tavannut opettajaa kun yleisessä vanhempainillassa. Hurja muutos alakouluun, missä opettajan kanssa oli keskustelu 1–2 kertaa vuodessa. Tuntui hyvälle nähdä opettaja ja keskustella lapsesta. Opettaja kertoi aluksi, että keskustelun tarkoitus on tutustua nuoreen.
Ensin sai lapsi puhua perheestään, itsestään ja omasta koulunkäynnistään. Sitten me vanhemmat kerroimme asioista meidän silmin. Opettajalle tuli yllättäviäkin asioita tietoon, mistä on varmasti hyötyä tytön tukemisessa. Monta asiaa olisi jäänyt tietämättä ilman tätä keskustelua.
Uskon, että jatkossa tämän keskustelun ansiosta lapsella on helppoa kääntyä opettajansa puoleen asiassa kun asiassa. Keskustelussa opettaja ihanasti keskittyi positiivisiin asioihin ja löysi niitä positiivisia puolia esim. lapsesta itsessään, missä tyttö oli juuri kritisoinut itseään. Koimme vanhempina keskustelun tärkeänä!