Korona, Tukea kaupunkilaisille, sivun otsikko

Tukea kaupunkilaisille

Korona –Tukea kaupunkilaisille

Tältä sivulta löydät kaupungin tarjoamat tukipalvelut ja neuvontanumerot koronavirustilanteessa.

Asiointiapu

Joensuun kaupungin tarjoama asiointiapu päättyi 31.7.2020. Kaupunki on ohjeistanut asiointiavun piirissä olleita asiakkaitaan kauppojen kotiinkuljetuspalveluiden käyttöön.

Kaupungilla on valmius aloittaa asiointiavun tarjoaminen uudelleen, mikäli koronavirustilanne muuttuu.

Kaupunki ohjeistaa asiointiapua tarvitsevia pyytämään apua sukulaisilta tai tuttavilta. Joensuussa myös useat ruokakaupat tarjoavat kuljetuspalveluja. Ruokakauppojen kotiinkuljetuspalveluista voi kysyä Joensuun kaupungin koronaneuvontanumeroista:

  • Puh. 013 337 3000 arkisin klo 12–16
  • WhatsApp 050 67 281 (vain viestit!)

Nuorten tuki

Nuorisopalvelujen toimintaa on avattu hallitusti vastaamaan normaalia toimintamallia. Mieltä askarruttavissa kysymyksissä voit kääntyä nuoriso-ohjaajiemme puoleen. Nuorisopalvelut noudattaa kaikaessa toiminnassaan AVI:n ohjeistuksia ja mm. nuorisotiloille voidaan ottaa yhdellä kertaa kävijöitä maksimissaan puolet tilojen normaalikapasiteetista, kuitenkin enintään 50 henkilöä.

Lapsiperheiden tuki

Joensuulaisille perheille avataan matalankynnyksen puhelinpalvelu maanantaina 6. huhtikuuta. Perheet voivat ottaa yhteyttä esimerkiksi huolitilanteessa tai vaikka kysyä neuvoa arjen kasvatustilanteeseen. Puhelut ovat luottamuksellisia.

  • Varhaiskasvatus:
    päivystysnumerot 050 408 3646, 050 478 4439, 050 570 7961 arkisin kello 8.30–16.30.
    Ellei numerosta vastata perheen soittaessa, asiantuntijat soittavat takaisin.

Maahanmuuttajat

WhatsApp-palvelu kaikille Joensuussa asuville ulkomaalaisille, jotka epäilevät itsellään tai läheisellään koronavirustartuntaa ja eivät kielitaidon puutteen vuoksi pysty itse olemaan yhteydessä suoraan terveydenhuoltoon.

Asiakas voi lähettää WhatsApp-viestin numeroon 050 310 1043. Viestin tulee sisältää seuraavat kolme tietoa: oma nimi, sana ”korona” ja asiointikieli.

Palvelu toimii koronapandemian ajan maahanmuuttajapalveluiden aukioloaikoina eli arkisin klo 8.30–15.30.

Viestin saatuaan maahanmuuttajapalvelut varaavat tulkkauksen asiakkaan asiointikielellä ja ottavat asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse. Puhelimessa kartoitetaan tilanne ja tarvittaessa otetaan yhteys Siun soten terveyspalveluihin.

Sivu arviointi ja palaute