Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilu

 

Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilussa mukana olevat kunnat vastaavat kuntakokeilun kohderyhmien osalta työnhakijoiden palveluprosessista sekä työllisyyttä edistävien palvelujen tarjoamisesta TE-toimiston sijasta. Kuntakokeilun kesto on 1.3.2021 - 31.12.2024. Joensuun seudun kuntakokeiluun kuuluvat Joensuu, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu ja Polvijärvi.

 

Jos kuulut työllisyyden kuntakokeilun asiakkuuteen, ilmoittaa TE-toimisto sinulle kirjeitse tai Oma Asiointi –palvelun kautta, että jatkossa työllisyydenhoidostasi vastaa kuntakokeilu. Siirtyminen tapahtuu automaattisesti eikä vaadi sinulta toimenpiteitä. Voit odottaa, että kuntakokeilun asiantuntija ottaa sinuun yhteyttä.

Kokeilun aikana uusi työnhakija ilmoittautuu edelleen normaalisti työnhakijaksi TE-toimistoon, joka ohjaa kuntakokeilun piiriin kuuluvat asiakkaat kunnan asiakkaiksi. Asiakkuus kestää koko kuntakokeilun ajan.

Ketkä ovat työllisyyden kuntakokeilun asiakkaita?

Kuntakokeilun asiakkaiksi siirtyvät kokeilukuntien työnhakijat, jotka ovat työttömänä, lomautettuna, työllistettynä tai työllistämistä edistävässä palvelussa, ja jotka saavat Kelan työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Kuntakokeiluun siirtyvät myös kaikki työttömänä tai työllistämispalveluissa olevat maahanmuuttajat, vieraskieliset sekä alle 30-vuotiaat työnhakijat työttömyysetuudesta riippumatta.

Palvelut ja velvoitteet kuntakokeilussa

Kuntakokeilun palveluihin kuuluvat työllistymistä edistävät palvelut, kuten palkkatuki, työnhaku- ja uravalmennukset, työvoimakoulutus, työkokeilu ja omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Kuntakokeilu tarjoaa myös kotoutumislain mukaisia kotoutumispalveluita. Lisäksi kuntakokeilulla on mahdollisuus järjestää asiakkailleen kokeilukohtaisia työllistymistä edistäviä ja tukevia palveluita.

Kuntakokeilun asiakas saa oman henkilökohtaisen asiantuntijan, joka kartoittaa asiakkaan tilanteen, laatiin työllistymistä tukevan suunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjaa tarvittaessa muihin palveluihin. Välineenä osaamisesi kartoittamisessa sekä työnhaun suunnittelussa toimii ForeAmmatti -verkkopalvelu, joka helpottaa henkilökohtaisen työmarkkinatilanteen selvittämistä työnhaun tai uusien ura- ja ammattivalintojen äärellä.

Kokeilu ei tuo asiakkaalle mitään lisävelvoitteita. Työttömän työnhakijan lakisääteiset velvoitteet ovat samat TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille.

Kuntakokeiluun siirtyminen tapahtuu automaattisesti

Siirtyminen TE-toimistosta kuntakokeilun asiakkaaksi ei vaadi asiakkaalta toimenpiteitä, vaan siirtyminen tapahtuu automaattisesti. Asiakkaan ei siis tarvitse olla itse yhteydessä kuntakokeiluun tai TE-toimistoon, vaan asiakas saa tiedon siirtymisestään kuntakokeilun asiakkaaksi TE-toimistosta kirjeitse tai Oma asiointi -palvelun kautta. Tämän jälkeen asiakas voi odottaa yhteydenottoa kuntakokeilusta. Jos asiakas on sopinut TE-toimiston kanssa työnhakuun liittyviä tapaamisia, palveluita tai tehtäviä, ne tulee hoitaa sovitusti määräaikaan mennessä. Tällöin työttömyysturvaan ei tule katkoksia. Jos keskeneräisiä sovittuja asioita ei ole, asiakas voi odottaa rauhassa kuntakokeilun yhteydenottoa.

Asiakkaan olisi hyvä valmistautua yhteydenottoon pohtimalla esimerkiksi:

  • Millaista apua tarvitsen työnhakuun?
  • Tarvitsenko päivitystä osaamiseeni?
  • Voisiko yrittäjyys olla minulle hyvä vaihtoehto?
  • Mitkä muut seikat vaikuttavat työnhakuuni, työkykyyni ja työn vastaanottamiseen?

Oma asiointi -palvelu myös kuntakokeilun asiakkaiden käytössä

Asiakas voi pyytää yhteydenottoa tai ilmoittaa mahdollisista muutoksista tilanteeseensa verkossa TE-palveluiden Oma asiointi -palvelussa. Oma asiointi-palvelussa asiakas myös merkitsee työllistymissuunnitelmassaan sovitut tehtävät tehdyksi.


Voit lukea lisää työnhakijan palveluista kuntakokeilun aikana TE-palveluiden sivuilta.

Kuntakokeilun yhteystiedot etusivulla

Joensuun seudun kuntakokeiluun kuuluvien kuntien yhteystiedot

 

Huom: Kuntakokeilun palvelunumero ja Joensuun asiointipiste ovat auki pe 22.12. poikkeuksellisesti klo 9–12

 

Joensuun asiointipisteestä saat yleistä neuvontaa ja voit varata sekä peruuttaa tapaamisen koko kuntakokeilun alueella. Asiointipiste palvelee ma-to: kello 9-16 ja pe: 9-15

Palvelunumero: 050 5765 750 

Sähköposti: kuntakokeilu@joensuu.fi 


Huom. Kuntakokeiluun osoitetut kirjeet on mahdollista jättää kuntakokeilun postilaatikkoon, joka sijaitsee kuntakokeilun Joensuun asiointipisteen ulkopuolella kauppakeskus Centrumin 3. kerroksen  hissiaulassa. Kolmanteen kerrokseen pääsee hissipainikkeella 7. (Kauppakeskus Centrumin aukioloaikaan.)

Kuntakokeilu asiointipiste Joensuu

Joensuun asiointipiste

Kuntakokeilu asiointipiste Kontiolahti

Kontiolahden asiointipiste

Kuntakokeilu asiointipiste Liperi

Liperin asiointipiste

Kuntakokeilu asiointipiste Outokumpu

Outokummun asiointipiste

Kuntakokeilu asiointipiste Polvijärvi

Polvijärven asiointipiste

Kuntakokeilun lomakkeet otsikko

Palveluja varten täytettävät lomakkeet

OMA ASIOINTI -PALVELU

Vaikka kuntakokeilu vastaa palveluistasi, on käytössäsi edelleen Oma asiointi-palvelu.

Oma asiointi -palvelussa voit:

  • jättää yhteydenottopyynnön (saat soiton omalta kuntakokeilun asiantuntijaltasi viiden arkipäivän sisällä)
  • ilmoittaa muutoksista tilanteessasi
  • merkitä suunnitelmassasi sovitut tehtävät suoritetuiksi.

Toimita lomakkeet hyvissä ajoin ennen työllistymissuunnitelmaasi kuuluvan palvelun aloittamista, mielellään 10 arkipäivää aiemmin.

Katso TE-toimiston ohjeet: Näin aloitat työnhakusi

Työttömän työnhakijan asiointi muuttuu toukokuusta 2022 alkaen

Uusi asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön toukokuussa. Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua: Kasvokkain tapaamiset oman vastuuvirkailijan kanssa lisääntyvät, työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu ja karenssit lievenevät.

Lue lisää uudesta asiakaspalvelumallista


TE-palvelujen valtakunnallinen puhelinpalvelu tarjoaa yleistä neuvontaa kaikkiin työllistymiseen, koulutukseen, uraohjaukseen ja työttömyysturvaan liittyvissä kysymyksissä.

ma–pe klo 9.00–16.15

Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu:

suomeksi 0295 025 500

ruotsiksi 0295 025 510

englanniksi 0295 020 713

venäjäksi 0295 020 715

Työttömyysturvaneuvonta: 0295 020 701

Koulutusneuvonta: 0295 020 702

Uraohjaus, uraohjauksen psykologi: 0295 020 720 (ma ja to klo 12.00-16.00).

YHTEYSTIEDOT

Asiakkaiden yhteydenotot:

Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilu
050 576 5750
kuntakokeilu@joensuu.fi

 

Turvaposti: salassapidettävien tietojen tai salassapidettäviä tietoja sisältävien liitteiden toimittamiseksi Kuntakokeiluun voit käyttää tätä linkkiä:

Lähetä turvapostia Kuntakokeiluun

(vaatii vahvan tunnistautumisen)

Ohjeet turvapostin lähettämiseen löytyvät sivulta: Suojattu sähköposti - joensuu.fi


 

Johanna Seppänen
palveluvastaava, kuntakokeiluun siirtyvien TE-toimiston työntekijöiden esimies
02950 43146
johanna.seppanen@te-toimisto.fi

Merja Nygren
kuntakokeilun koordinaattori, P-K:n TYP -verkostojohtaja
050 475 4824
merja.nygren@joensuu.fi

Anni Viitaniemi
palveluvastaava, kuntakokeiluun siirtyvien TE-toimiston työntekijöiden esimies
0295 043 129
anni.viitaniemi@te-toimisto.fi

Riikka Vartiainen
työllisyyspäällikkö
050 434 8641
riikka.vartiainen@joensuu.fi

Kuntakokelu, kuntien logot