Sisältöjulkaisija

angle-left Joensuu etsii ideakilpailulla uusia matkailutuotteita

Joensuu etsii ideakilpailulla uusia matkailutuotteita

Joensuun kaupunki käynnistää tänään Matkailun timantit -ideakilpailun, jolla etsitään Joensuun alueelle uusia kiinnostavia matkailutuotteita. Kilpailu on käynnissä 13.4.–9.5.2021.

Kolmen parhaimmistolle tarjotaan tuotteistuskoulutus huippuasiantuntijan johdolla, jossa ideat hiotaan timanttiseen toteutuskuntoon. Voittajat saavat lisäksi kukin 500 €:n markkinointituen tuotteen markkinointiin. Voittotuotteet tulevat olemaan myös näkyvästi esillä tulevalla VisitJoensuu.fi-sivustolla ja muissa kaupungin digitaalisissa kanavissa.

Uusien matkailutuotteiden avulla halutaan parantaa Joensuun matkailupalvelutarjontaa, nostaa Joensuun matkailua esiin sekä kannustaa toimijoita kehittämään liiketoimintaansa.

– Haluamme löytää uusia, raikkaita palveluita Joensuun matkailutarjontaan. Odotettavissa on vilkas kotimaanmatkailun kesä edellisvuoden tapaan. Korona ei ole kohdellut matkailualaa yleisesti helläkätisesti, mutta Pohjois-Karjalassa matkailun signaalit viittaavat noususuuntaan etenkin kotimaanmatkailun osalta, pohjustaa Joensuun kaupungin markkinointijohtaja Markku Pyykkönen.

Matkailun timantit -ideakilpailu on tarkoitettu yrityksille ja rekisteröidyille yhteisöille. Ideoijalla on siis vision lisäksi oltava valmius toteuttaa palvelu ja tärkeää on myös kannattavuus, joka luo sille pysyvyyttä. Kilpailulla etsitään etupäässä elämyksellisiä palveluita, jotka ovat omiaan synnyttämään matkailijassa unohtumattoman Joensuu-kokemuksen. Matkailutuote voi ajoittua mihin tahansa vuodenaikaan, ei pelkästään kesäsesonkiin.

– Tuote, tai palvelu, voi olla millainen vain, mutta sen olisi hyvä jollain tavalla liittyä Joensuuhun ja olla niin sanotusti tarinallistettavissa, eli se henkii Joensuun olemusta, luonnetta, historiaa, nykyisyyttä tai vaikkapa tulevaisuutta. Uudet tuotteet parhaimmassa tapauksessa näyttelevät merkittävää roolia matkailijan motiivissa valita kohteekseen Joensuu, ja tätä vaikuttavuutta voi tehostaa usean toimijan yhteistuotteena. Eikä haittaa lainkaan, jos tuote on saatavissa muillakin kuin suomen kielellä, mutta tosiasia on, että matkailijoistamme varsinkin koronan myötä aika pieni siivu on tällä hetkellä ulkomaalaisia, tarkentaa tuottaja Teemu Laasonen.

– Joensuun matkailumarkkinoinnissa on nyt monenlaista menossa ja myös tämän kilpailun myötä haluamme kannustaa toimijoita palveluiden kehittämiseen. Tuleva VisitJoensuu.fi -sivusto tarjoaa uuden väylän tuoda alueemme matkailullisia palveluita esille. Ideointi ja palvelun kehittäminen ei siis varmasti mene hukkaan, vaikka top-kolmoseen ei pääsisikään. Ohjeet, säännöt ja lomake löytyy nettisivuiltamme ja haku aukeaa nyt, Laasonen tiivistää.

Matkailun timantit netissä osoitteessa: https://www.joensuu.fi/matkailun-timantit

 

Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet


Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet: liity postituslistalle.