Esitys talouden sopeuttamisesta
Talouden sopeutus 2024 – Esitetyt sopeutustoimet
Konsultin esitys talouden sopeuttamisesta
Esitys talouden sopeuttamisesta
Esitysten valmistelu
FCG Oy toteutti painelaskelman, jonka seurauksena sopeutustavoitteeksi asetettiin 20–25 miljoonaa euroa. Painelaskelma osoitti, että Joensuun kaupungin talous kääntyy pysyvästi alijäämäiseksi niin, että jos mitään ei tehdä, taseessa olevat ylijäämät on syöty vuoteen 2026 mennessä.
Säästökohteiden etsiminen ja laskeminen alkoi syksyllä 2023. Prosessissa on avustanut FCG Oy.
Säästökeinoja esitetään viidestä teemasta, jotka ovat:
- Palveluverkko, kiinteistöt
- Palvelujen järjestäminen
- Tulojen lisääminen ja avustusten taso
- Palvelujen sisältö, laatu ja laajuus
- Omaisuuden hallinta ja omistajaohjaus
Osa säästökeinoista on julkaistu aiemmin. Tällä sivulla esitetyt yhteenvedot ja sivun liitteenä oleva PDF-esitys pitävät sisällään 8.4.2024 päivitetyt laskelmat. Joidenkin säästökeinojen laskelmat ovat tarkentuneet ja saattavat erota aiemmin esitetyistä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta käsitteli kouluverkko 14.5.. Uutinen kokouksesta täällä.
Esitetyt sopeutustoimet
Esitys talouden sopeuttamisesta - Palveluverkko, kiinteistöt - haitari
Esitys talouden sopeuttamisesta - Palvelujen järjestäminen, haitari
Esitys talouden sopeuttamisesta - Tulojen lisääminen ja avustusten taso, haitari
Esitys talouden sopeuttamisesta - Palvelujen sisältö, laatu ja laajuus - haitari
Esitys talouden sopeuttamisesta - Omaisuuden hallinta ja omistajaohjaus, haitari
Esitys talouden sopeuttamisesta - Kertaluontoiset erät, haitari
Esitys talouden sopeuttamisesta - Verojen korottaminen, haitari
Esitys talouden sopeuttamisesta (sopeutuksen tilanne, ohjausryhmän linjaus, mitä seuraavaksi, taustamateriaalit)
Sopeutuksen tilanne
Kaikkien säästökeinojen yhteenlaskettu säästöpotentiaali on 18 766 000 euroa.
Lisäksi kertaluontoisena eränä saatavien tulojen potentiaali on 6 820 000 euroa. Nämä tulot eivät vähennä vuosittaista säästötarvetta.
Säästökeinot eivät vaikuta heti, vaan ulottuvat vuoteen 2030. Vasta tuolloin koko 18 766 000 euron säästöpotentiaali vaikuttaisi kaupungin talouteen.
Esitetyt säästötoimet eivät riitä saattamaan kaupungin taloutta tasapainoon sopeutuskaudella (2024–2026). Vaikka kaikki esitetyt säästötoimet otettaisiin käyttöön, kaupungin talous olisi vuonna 2026 yli 13 miljoonaa euroa alijäämäinen. Tällöin myös aiemmilta vuosilta kertyneet taseen ylijäämät olisi käytetty.
30.5. julkaistussa kaupunginjohtajan esityksessä sopeutuskeinojen säästöpotentiaali on 17,2 miljoonaa euroa.
10.6. julkaistussa kaupunginhallituksen esityksessä sopeutuskeinojen säästöpotentiaali on noin 13,5 miljoonaa euroa.
Ohjausryhmän linjaus
Talouden sopeutusta on ohjannut poliittisesti ryhmä, johon kuuluvat puheenjohtaja Jere Nuutinen (kesk.), Seppo Eskelinen (sd.), Heli Hjälm (kok.), Sari Koskinen (vihr.) ja Jussi Wihonen (ps.).
Ohjausryhmä otti 8.4.2024 kantaa esitettyihin sopeutuskeinoihin.
Lisäselvitykset ja pitäjäpalvelupiste
Ohjausryhmä pyysi lisäselvitystä useasta esitellystä säästökeinosta ja esitti uudenlaisten pitäjäpalvelupisteiden perustamista. Pitäjäpalvelupisteisiin yhdistettäisiin useita eri palveluja.
Koulut
Koulujen osalta ryhmä esitti, että Tuupovaaran koulun tulisi toimia vuoteen 2030, jonka jälkeen oppilasmäärän kehitys ratkaisee koulun jatkon. Lisäksi Niittylahden opiston soveltuvuutta Niittylahdenrannan ja Suhmuran oppilaille sekä varhaiskasvatukselle on selvitettävä.
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen osalta ryhmä esitti, että Tuupovaarassa, Niittylahdenrannassa ja Uimaharjussa tulisi järjestää varhaiskasvatuspalveluita. Kaislan päiväkotia ei yhdistettäisi Noljakan uuteen päiväkotiin ja Multimäkeen suunnitellun uuden päiväkodin sijaintia siirrettäisiin kohti Karsikkoa.
Uimahallit
Uimahallien osalta ryhmä esitti, että Mehtimäelle rakennettaisiin iso uimahalli, jonka jälkeen tarkastellaan uuden hallin vaikutusta Rantakylän käyttöasteeseen. Uuteen uimahalliin ei rakennettaisi SM-tason kisakatsomoa, ellei rahoitukseen saada yhteistyökumppaneita.
Muut sopeutuskeinot
Ohjausryhmän mukaan avustusten tasoa, kesätyöohjelmaa ja nuorten työpajatoiminnan laajuutta ei tulisi leikata. Lisäksi ryhmä suhtautui kielteisesti varhaiskasvatuksen ilta- ja viikonlopputoiminnan leikkauksiin. Ryhmä esitti, että Suven avaus tulisi järjestää joka vuosi, Joensuun kaupunginorkesteria ei muutettaisi kamariorkesteriksi eikä maakuntaliiton jäsenmaksua pienennettäisi.
Palautteiden keruu
Tiistaina 9.4. käynnistyi kuuden keskustelutilaisuuden kierros. Kaikille avoimia tilaisuuksia järjestettiin kaikissa Joensuun pitäjissä sekä Tiedepuistolla Louhela-salissa sekä Nepenmäen koulussa.
Tiedepuiston tilaisuus maanantaina 15.4. striimattiin Joensuun kaupungin YouTube-kanavalla.
- 9.4. klo 18–20 Pyhäselän koulu (Opettajantie 2, Hammaslahti)
- 10.4. klo 18–20 Kiihtelysvaaran Suojapirtti (Tulrompsuntie 2, Kiihtelysvaara)
- 11.4. klo 18–20 Tuupovaaran nuorisotalo (Urheilutie 10, Tuupovaara)
- 15.4. klo 18–20 Tiedepuisto, Louhela-Sali (Länsikatu 15, Joensuu)
- 16.4. klo 18–20 Uimaharjun koulu (Harjunraitti 9, Uimaharju)
- 17.4. klo 18–20 Nepenmäen koulun ruokala (Kärpänkatu 7)
Keskustelutilaisuuksien jälkeen poliittiset ryhmät käynnistävät keskustelun kaikista säästötoimenpiteistä. Päätösehdotus talouden sopeutuksesta tulee kaupunginhallituksen käsiteltäväksi touko–kesäkuussa ja valtuusto päättää esityksestä kokouksessaan 17.6.
Avointa palautetta sopeutusesityksistä kerättiin verkkolomakkeella. Vastauksia tuli yli 700. Lisäksi talouden sopeutuksesta kysyttiin kuntalaiskyselyssä, johon vastasi 1000 joensuulaista.
Taustamateriaalit
Katso alta kooste keinovalikoimasta. Yhteenveto kaikista keinoista alkaa sivulta 89.