Yrityskuiskaajat ottivat jälleen syksyn aikana yhteyttä joensuulaisiin yrityksiin. Kampanjan tavoitteena oli edistää kaupungin yritysystävällisyyttä ja tarjota Business Joensuun palveluita, jotta joensuulaisilla yrityksillä olisi entistä paremmat edellytykset toimia, kehittyä ja kasvaa.
Yrityskuiskaajat välittivät yritysten toiveita ja palautetta Joensuun kaupungille sekä ohjasivat yrityksiä sopivien palvelujen pariin. Kampanjan aikana yrityskuiskaajat olivat yhteydessä yli 800 yritykseen.
Puhelinsoittojen lisäksi tehtiin yrityskäyntejä ja tilaisuuksia, joissa yritykset pääsivät tapaamaan kuiskaajia esimerkiksi aamukahvien merkeissä. Jatkotoimenpiteitä ja terveisiä kaupungille lähti tänä vuonna reilusti yli sata.
Erityisesti haastava taloustilanne pohditutti monia yrityksiä. Tontit ja toimitilat, kaavoitukseen ja infraan sekä henkilöstöön ja osaamiseen liittyvät asiat olivat myös vahvasti esillä. Aloittavissa yrityksissä tieto toiminnan rahoitusvaihtoehdoista ja yrittäjän sparraus koettiin tärkeäksi.
Myös huoli alueen saavutettavuudesta niin rautateitse kuin lentoyhteyksin nousi esiin keskusteluissa.
– Joensuun kaupunki sai myös kiitosta muun muassa Huipun Juurella -liikeideakilpailun järjestämisestä. Haastavassa tilanteessa toimivat rakennusliikkeet lähettivät hyvää palautetta kaupungin rakennusvalvonnalle, kertoo Joensuun työllisyyspalvelujen valmennuspäällikkö Marjatta Rummukainen.
– Oli ilahduttavaa, että myös kasvu ja kehittäminen sekä investoinnit nousivat viime vuotta vahvemmin esiin taloustilanteen haasteista huolimatta. Moni yritys ohjattiinkin kampanjan aikana sopiviin kasvuvalmennuksiin, jatkaa Business Joensuun yritysasiantuntija Satu-Minna Piiroinen.
Tänä vuonna Yrityskuiskaajat-kampanjassa olivat mukana Joensuun kaupungin työllisyyspalvelut, Business Joensuu ja Pohjois-Karjalan TE-palvelut. Tapahtumissa yhteistyökumppaneina toimivat paikalliset yrittäjäjärjestöt. Business Joensuu Oy on osa Joensuun kaupunkikonsernia.