Joensuun ratapihalla, Peltolan alueella louhitaan kalliota 5.–21.4.2023 osana ratapihan parantamishanketta. Työt tehdään arkisin kello 7–21 välisenä aikana. Louhinta ei vaikuta liikennejärjestelyihin.
Kalliota irrotetaan kiilalouhinnalla, jossa kallioon porataan reikiä ja halkaistaan hydraulisesti kiilaamalla. Kiilalouhinnassa kalliota ei räjäytetä, joten työstä ei aiheudu tärinähaittoja. Porauksesta voi aiheutua normaalista poikkeavaa ääntä.
– Kiilalouhinta on turvallinen ja tarkka tapa irrottaa kalliota ratatyömaalla. Tällä menetelmällä työstä aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä ympäristölle, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.
Kalliota louhitaan, jotta sen päälle jää riittävästi tilaa raiteiden rakennekerroksille. Kallion päälle asetetaan kolme rakennekerrosta, jotka toimivat junaraiteiden pohjana. Raiteiden asennus tehdään tulevana kesänä.
Louhinta on osa Peltolan alueen raidetöitä, jossa alueelle rakennetaan sähköraiteet ja vaihdetaan turvalaitteet. Jatkossa raiteilla voidaan käyttää energiatehokkaampia sähkövetureita ja radan turvallisuus paranee.
Peltola on osa Joensuun ratapihan parantamishanketta, jossa asemanseutu uudistetaan nykyliikennettä palvelevaksi ja toimivammaksi. Urakoitsijana toimii NRC Group Finland Oy.