Sisältöjulkaisija

angle-left Siun sote: Seniorineuvonta Ankkurin toimintaa vahvistetaan sosiaalihuollon ammattilaisilla

Siun sote: Seniorineuvonta Ankkurin toimintaa vahvistetaan sosiaalihuollon ammattilaisilla

Koko Siun soten toiminta-alueella ikäihmisten ohjausta ja neuvontaa antavan seniorineuvonta Ankkurin palveluita ja tavoittavuutta parannetaan. Nykyistä Ankkurin tiimiä vahvistetaan kahdella sosiaalityön ammattilaisella.
Aiemmin Ankkurissa on toiminut jo lähihoitaja ja sairaanhoitajataustaiset palveluohjaajat sekä vammaispalvelun palveluohjaaja.

Seniorineuvonta Ankkurin kautta alkaa iäkkään henkilön palvelujen tarpeen selvittäminen, lisäksi Ankkuri antaa neuvontaa ja ohjausta palveluista ja etuisuuksista, palvellen iäkkäitä, heidän läheisiään ja ammattilaisia.

‒ Lisäämällä sosiaalihuollon ammattihenkilöitä, saamme keskitettyä koko maakuntaa koskevat iäkkäiden palvelujen palveluhakemukset ja huoli-ilmoitukset Ankkuriin. Henkilöstön lisääminen ja osaamisen monipuolistaminen takaa asiakkaalle aiempaa nopeamman asian käsittelyn ja oikea-aikaisen palvelujen tarpeen arvioinnin, Siun soten arjen tukipalvelujen palvelujohtaja Marke Varis kertoo.

‒ Iäkkäiden palvelujen tarve voi olla hyvin moninainen. Jotta iäkästä osataan tukea parhaalla mahdollisella tavalla, useita eri ammattilaisia tarvitaan. Palveluhakemusten ja huoli-ilmoitusten käsittelyyn tarvitaan sosiaalihuollon ammattihenkilöä ihan jo sosiaalihuoltolainkin näkökulmasta. Tavoitteenamme on saada asiakkaalle mahdollisimman eheä ja saumaton asiakkaan tarpeista lähtevä palvelukokonaisuus, Varis jatkaa.

Ikäihmisten palveluiden ohjauksen ja neuvonnan keskittäminen ns. yhden luukun malli on vapauttanut kunnissa olevien palveluohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden aikaa kotikäynneille, joissa tehdään mm. Ankkurin kautta ohjattuja palvelujen tarpeen arviointikäyntejä.

‒ Kotikäynneillä olevat työntekijät eivät voi ottaa vastaan asiakaspuheluja, joten asiakkaan kannattaa soittaa Ankkuriin. Näin myös asiakas saa paremmin ja nopeammin ammattihenkilöön yhteyden kuin että hän jättäisi viestin kunnassa toimivalle palveluohjaajalle, Varis toteaa.

Ankkuri koordinoi myös ikäihmisten koronaan liittyviä palveluita

Marraskuussa työnsä aloittaneiden sosiaalihuollon työntekijöiden myötä Seniorineuvonta Ankkuriin tulleisiin puheluihin pystytään vastaamaan entistä paremmin. Ruuhka-aikoina puheluissa voi kuitenkin olla jonoa, minkä vuoksi Ankkurissa on käytössä takaisinsoittopalvelu.

‒ Maanantai aamut voivat olla ruuhkaisempia puhelinpalvelussa. Ruuhkaa aiheuttaa myös korona. Seniorineuvonta Ankkuri koordinoi tällä hetkellä myös koronaan liittyviä ikäihmisille suunnattuja palveluita, kuten kasvomaskijakelua. Teemme tiivistä yhteistyötä kuntien ja järjestöjen kanssa, palvelujohtaja Marke Varis sanoo.

Seniorineuvonta Ankkuriin otetaan yhteyttä hyvin erilaisissa asioissa. Eniten kysymyksiä tulee erilaisista tuki- ja palvelumuodoista, jotka turvaavat ja mahdollistavat kotona asumisen entistä pidempään.

‒ Toiveena on, että iäkkäät ja heidän läheisensä sekä ammattihenkilöt rohkaistuvat soittamaan hyvin matalalla kynnyksellä Ankkuriin. Riittää, että tarvitsee tietoa iäkkäiden palveluista tai etuisuuksista, välttämättä ei siis tarvitse olla palvelujen tarvetta, Varis kannustaa ottamaan yhteyttä.

Seniorineuvonta Ankkurin ikäihmisten neuvontapuhelin palvelee arkisin klo 8-16 numerossa 013 330 2890. Vammaispalvelujen neuvonta palvelee asiakkaita ja yhteistyökumppaneita puolestaan arkisin klo 8‒11 ja 12‒15 numerossa 013 330 5552.