Sisältöjulkaisija

angle-left Siun sote: Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Siun sote: Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Siun sote on lisännyt puhelinpalvelun henkilöstöä ikäihmisiä palvelevassa Seniorineuvonta Ankkurissa, jotta se pystyy paremmin tukemaan iäkkäiden arkea koronarajoitusten aikana.

Koronavirusepidemian toimenpiteiden yhtenä tärkeänä tehtävänä on suojella vakavan koronavirusinfektion riskiryhmään kuuluvia. Riskiryhmään kuuluvat erityisesti iäkkäät henkilöt ja valtioneuvoston toimenpiteet ohjaavat yli 70-vuotiaita rajoittamaan arkeaan karanteenin tavoin.

Seniorineuvonta Ankkurissa Siun soten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt neuvovat, ohjaavat ja auttavat niin ikäihmisiä kuin heidän läheisiäänkin tarvittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen saannissa ja käytössä.

Seniorineuvonta Ankkuri palvelee arkisin kello 8–16 puhelimitse 013 330 2890 ja chatissa, joka löytyy ikäihmisten palveluiden sivulta osoitteesta www.siunsote.fi/ikaihmisten-palvelut.

Varsinaista terveysneuvontaa Ankkuri ei tarjoa, eikä sen kautta voi tiedustella terveysasioita. Terveydentilaan, lääkitykseen ja mahdollisiin kiireettömiin ajanvarauksiin liittyvissä kysymyksissä tulee ensisijaisesti olla yhteydessä hoitavaan yksikköön tai tarvittaessa Päivystysapuun 116 117.

Kunnat tukevat yli 70-vuotiaita asukkaitaan järjestämällä matalan kynnyksen asiointiapua. Seniorineuvonta Ankkuri tekee tiivistä yhteistyötä kuntien kanssa ja neuvoo avunsaannissa erilaisissa tilanteissa.

Seniorineuvonta Ankkuri ohjaa palveluihin

Aina pelkkä asiointiapu ei riitä ja silloin tulee olla yhteydessä Ankkuriin. Seniorineuvonta Ankkurista saa tietoa paitsi Siun soten palveluista myös järjestöjen ja yksityisten toimijoiden palveluista.

Ankkuriin on hyvä ottaa yhteyttä, jos iäkäs tarvitsee kotona asumiseen kuntien järjestämän asiointiavun lisäksi myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, kuten esimerkiksi kotiin kuljettuja aterioita, turvapuhelinpalvelua tai kotihoidon hoiva- ja hoitopalveluja. Ankkuri neuvoo myös taloudellisissa kysymyksissä, kertoo palvelujohtaja Marke Varis Siun soten ikäihmisten palveluista.

Seniorineuvonta Ankkurista varataan tarvittaessa puhelinaika Siun soten palveluohjaajalle tai ikäihmisten sosiaalityöntekijälle, jolloin voidaan tarkemmin keskustella palvelutarpeesta ja tarpeenmukaisista tukimuodoista. Tarvittaessa järjestyy myös kotikäynti. Säännöllisen kotihoidon palveluita käyttävät asiakkaat voivat kääntyä suoraan kotihoidon henkilöstön puoleen.

Siun soten alueella on yli 70-vuotiaita noin 30 000. Erilaisten säännöllisten palveluiden asiakkaana on lähes 5 000 ikäihmistä. Ikäihmisten palvelut ovat jo varautuneet lisäämään esimerkiksi turvapuhelinpalvelua ja ateriapalveluita.

Ilmoita huolesta verkossa

Toisen ihmisen pärjäämisestä huolissaan olevat voivat ilmoittaa huolestaan sosiaalipalveluille tekemällä huoli-ilmoituksen verkossa. Ilmoitus löytyy Miunpalveluista: https://miunpalvelut.fi/siunsote/yhteydenotto-sosiaalihuoltoon-avun-tarpeen-arvioimiseksi.

Ilmoituksen voi tehdä kuka vain, joka on huolissaan siitä, ettei toinen henkilö pysty vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan. Ilmoitus verkossa ei vaadi tunnistautumista.

Huoli-ilmoitus on sosiaalihuolto- ja vanhuspalvelulain mukainen ilmoitus avun tai palvelun tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalipalvelujen ammattilaiset käsittelevät ilmoitukset ja tekevät arvion avuntarpeesta.

Seniorineuvonta Ankkurin sosiaalityöntekijät käsittelevät ikäihmisten avuntarpeeseen liittyvät huoli-ilmoitukset.

Lue koko uutinen Siun soten verkkosivuilta