Sisältöjulkaisija

angle-left Siltakadun rakentaminen Länsikadun ja Noljakantien välillä alkaa

Siltakadun rakentaminen Länsikadun ja Noljakantien välillä alkaa

Joensuun läntinen sisääntuloväylä Siltakatu välillä Länsikatu–Noljakantie muutetaan eri liikennemuotojen, autoilun, kävelyn ja pyöräilyn, kokonaisuutta paremmin palvelevaksi.

Nykyisistä ajoradoista toinen jää autoliikenteelle, toinen käytetään melusuojan ja jalankulku- ja pyörätien rakentamiseen. Länsikadun ja Siltakadun risteyksestä poistetaan liikennevalot ja risteykseen rakennetaan kiertoliittymä.

Työt käynnistyvät 8. kesäkuuta alkavalla viikolla .Valmista on tarkoitus olla vuoden loppuun mennessä. Länsikadun ja Siltakadun risteyksestä Kaislakadulle on käytössä liikenteenohjaus. Joukkoliikenteen järjestelyihin tulee muutoksia.

Ensimmäisessä vaiheessa Siltakadun autoliikenne ohjataan yliopiston puoleiselle ajoradalle ja Tulliportinkadun puoleinen ajorata suljetaan kokonaan yleiseltä liikenteeltä. Sen alikulkukäytävän pintarakenteet korjataan ja ajorata muotoillaan soveltuvaksi kaksisuuntaiselle autoliikenteelle.

Kun liikenne on palautettu uusitulle ajoradalle, toinen ajorata muutetaan jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Ajoradan ja pyörätien väliin rakennetaan melueste. Myös Siltakadun pohjoisosaan rakennetaan melueste suojaamaan Tulliportinkadun asutusta liikenteen melulta.

– Kuopiontie rakennettiin aikanaan niin sanotuksi moottoritieksi Noljakasta keskustaan. Kun maantieliikenne on siirtynyt kehätielle, hulppean väylän välityskyky Siilaisen ja Länsikadun välillä jäi vajaakäytölle. Sen liikenteenvälityskykyä on epäilty, mutta liikennemäärä on nyt 9 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja suunnittelussa varaudutaan 15 000 ajoneuvoon, kertoo kaupunkiympäristöjohtaja Ari Varonen.

Siltakadun rakentamiskustannukset ovat 1,4 miljoonaa euroa sisältäen sillan pintarakenteiden korjauksen 200 000 euroa. Kiertoliittymän rakentamisen kustannusarvio on 350 000 euroa. Yhteensä kustannukset ovat 1,75 miljoonaa.

Joensuun kaupunki on saanut Väyläviraston kävelyn ja pyöräilyn investointitukea 345 000 euroa. Valtionavustusta saa käyttää kunnan katuverkolla sijaitsevan kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin rakentamiseen. Avustus on saatu Siltakatu-osuuteen, ei kiertoliittymän rakentamiseen.

– Valtio on alkanut tukea määrätietoisesti jalankulkua ja pyöräilyä. Tämä näkyy erityisesti juuri julkaistussa valtion lisätalousarviossa. Joensuussa saa tukea myös Kauppakadun eteläpään rakentamiseen pyöräkaduksi, kertoo kaavoituspäällikkö Juha-Pekka Vartiainen.

Rakennushankkeen tarkoitus on nykyisten kävelyn ja pyöräilyn reittien kehittäminen kaupunkiseudulla. Hanke edesauttaa osaltaan myös hiilineutraali Joensuu 2025 -tavoitteen toteutumista ja tukee Joensuun seudun kävelyn ja pyöräilyn strategiaa 2020:ssa asetettuja tavoitteita. Katualuetta vapautuu Tulliportin kadun puoleisella reunalla asuntorakentamiseen.

Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet


Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet: liity postituslistalle.