Joensuun kaupunki rakentaa Siltakadun ja Koulukadun risteykseen kiertoliittymän, jonka rakentaminen käynnistyy 11. toukokuuta alkavalla viikolla.
Samassa yhteydessä tehdään muun muassa erillinen pyörätie Siltakadun varteen Kirkkokadun ja Kalevankadun välille sekä saneerataan alueen vesihuolto. Työt valmistuvat arviolta lokakuussa.
Uuden kiertoliittymän avulla keskustan pääkatujen liikennettä saadaan sujuvammaksi, kun liittymä palvelee kaikkia tulosuuntia tasapuolisesti ja joustavasti eri liikennetilanteissa. Samalla kiertoliittymä toimii erityisen joustavasti myös jalankululle ja pyöräilylle.
– Pyöräilyn toimivuus paranee edelleen Koulukatu–Siltakatu-liittymässä, kun pyörätie muotoillaan kiertoliittymäksi liittymän ulkokehälle. Myös liikenneturvallisuuden kannalta kiertoliittymä on toimivampi, kun väistämissäännöt ovat yksinkertaiset ja liittymä mitoitetaan niin, että ajonopeudet pysyvät maltillisena, kertoo Joensuun kaupungin liikenneinsinööri Jarmo Tihmala.
Työt tehdään useassa vaiheessa
Työt tehdään useassa vaiheessa joukkoliikenteen sujuvoittamiseksi.
- Ensimmäisessä vaiheessa suljetaan Kirkkokadun ja Siltakadun risteys sekä Siltakatu ajoneuvoliikenteeltä Koulukadun risteykseen saakka.
- Kun Kirkkokatu avataan ajoneuvoliikenteelle, toisessa vaiheessa suljetaan Siltakatu Kalevankadun risteykseen saakka ja Koulukatu välillä Koskikatu–Niskakatu.
- Viimeisessä vaiheessa suljetaan Koulukadun ja Koskikadun risteys.
Liikennejärjestelyjen ensimmäisen vaiheen muutokset tulevat voimaan 11. toukokuuta alkavalla viikolla. Seuraavista liikennejärjestelyiden muutoksista tiedotetaan erikseen.
Jalankulkijoille ja pyöräilijöille järjestetään reitti Siltakadun suuntaisesti ja alueen liikkeisiin on aina kulkuyhteys. Kiinteistöjen parkkipaikoille pyritään järjestämään aina kulkuyhteys lyhyitä katkoja lukuun ottamatta.
Alueen puiden kunto kartoitettiin – uusia puita istutetaan lähes 30
Rakennustyöt vaikuttavat myös urakka-alueen puihin. Alueen puistolehmusten kuntoa kartoitettiin viime kesänä alueen suunnittelun yhteydessä. Tarkoitus oli löytää riskipuut, jotka tulisi uusia rakennustyön yhteydessä sekä selvittää, mitkä puut voi muuttuvassa katuympäristössä säilyttää.
Katusuunnittelussa otettiin huomioon sekä säilytettävien että uusien puiden kasvuolot.
– Koko urakka-alueella säilytetään yli 30 lehmusta ja istutetaan uusia 28. Istutettavat puut ovat jo valmiiksi kookkaita, katupuiksi kasvatettuja puistolehmuksia, kertoo kaupungin puistosuunnittelija Paula Lamminsalo.
Huonoimmin alueella menestyneitä puita ovat nyt kadun muutoksen takia poistettavat ajoradan viereiset puut. Puut kasvavat kapeilla alueilla, joita rasittavat tilanpuute, viereiset tiiviit pohjatut maakerrokset, katualueen hoito- ja kunnossapitotyöt sekä kasvualustan laatuongelmat.
Näiden 22 poistettavan puun tilalle istutetaan 16 uutta puistolehmusta. Uusien puiden kasvuoloja parannetaan muun muassa leventämällä viherkaistoja.
Nykyisellään kivituhkapinnalla olevan jalkakäytävän reunoilta uusitaan kolme huonokuntoista lehmusta. Näistä lehmusriveistä ja Kirkkokadun suuntaisista koivuista joudutaan poistamaan kiertoliittymän ja risteysalueen tieltä noin 10 puuta.