Sisältöjulkaisija

angle-left Kaupunkikiertoliittymät palkittiin vuoden liikenneturvallisuustekona

Kaupunkikiertoliittymät palkittiin vuoden liikenneturvallisuustekona

Joensuun liikenneturvallisuusryhmä on palkinnut kaupunkikiertoliittymät vuoden liikenneturvallisuustekona 2025. Kaupunkikiertoliittymiä sijaitsee muissakin Suomen kaupungeissa, kuin Joensuussa. Palkinto on osoitettu yhtenäisesti kaikille näille kiertoliittymille.

Kiertoliittymällä voidaan tässä yhteydessä tarkoittaa myös muun kuin täysin pyöreän ympyrän muotoista liikenneympyrää. Kaupunkikiertoliittymän suunnitellut ajonopeudet ovat myös matalampia, kuin maatieolosuhteisiin rakennetun kiertoliittymän. Joensuussa on tehty kiertoliittymien suunnittelussa pioneerityötä, jonka tuloksia hyödynnetään muuallakin.

Liikenneturvallisuusteon palkinnon vastaanotti 11. syyskuuta Joensuussa järjestetyssä tilaisuudessa liikenneinsinööri Jarmo Tihmala, jota pidetään Joensuun kiertoliittymien ”isänä”. Kiertoliittymien suunnittelu Joensuuhun on ollut Tihmalan elämäntyö.

– Joensuun kiertoliittymät ovat merkittävä liikenneturvallisuusteko. Ne hidastavat ajonopeuksia, mikä on suoraan vähentänyt vakavia loukkaantumisia. Kun ajonopeus laskee, myös loukkaantumisriski pienenee – ja se näkyy nyt turvallisempina risteyksinä ja vähempinä liikenneonnettomuustehtävinä. Onnittelut Joensuun kaupungille ja Jarmolle, uraauurtavasta työstä. On hienoa, että Itä-Suomesta tulee turvallisuusosaamista hyödynnettäväksi muihin kaupunkikeskustoihin, iloitsee Itä-Suomen pelastuslaitosten
viestintäpäällikkö Mari Voutilainen.

Pelastuslaitokselta saadun tiedon mukaan Itäranta-Penttilänkatu-Vanharaitti-risteyksessä oli vuosina 2007–2024 yhteensä viisi onnettomuutta joihin pelastuslaitos hälytettiin. Niistä vain yksi on tapahtunut kiertoliittymän valmistumisen jälkeen. Merkittävämpi muutos on tapahtunut Noljakassa Marjalantie-Kosti Aaltosentie -risteyksessä, jossa vuosina 2007–2024 oli yhteensä kahdeksan hälytystä pelastuslaitokselle, mutta vuoden 2021 eli kiertoliittymän valmistumisen jälkeen hälytyksiä ei ole tullut yhtään.

Joensuun kiertoliittymät ovat olleet testilaboratorio koko maan kiertoliittymille

Suomen Kuntaliiton työryhmä on julkaissut kaupungeille hyödynnettäväksi kaupunkikiertoliittymien suunnitteluohjeen. Ohjeessa käsitellään erityisesti taajamiin rakennettavien kiertoliittymien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitavia asioita. Sen keskeinen näkökulma on pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuuden ensisijaistaminen. Ohjetta voi soveltaa myös kaupunkialueen ulkopuolelle rakennettaviin kiertoliittymiin.

Ohjeen avulla muut kaupungit ja kunnat saavat käyttöönsä Joensuussa tutkittua ja mitattua tietoa kiertoliittymien suunnittelun tueksi.

– Kiertoliittymien suunnitteluohje oli Kuntaliiton ja 12 kaupungin yhteinen ponnistus. Iso kiitos Jarmo Tihmalalle, joka oli hankkeen käynnistymisessä todellinen priimusmoottori. Olemme erittäin iloisia, että hanke saatiin maaliin hienolla lopputuloksella! Kuntaliitto on jakanut ohjeen kaikkiin kuntiin, ja toivomme sen löytäneen paikkansa suunnittelun tukena ja työkaluna, kertoo Kuntaliiton kehittämispäällikkö Ari Korhonen.

Joensuussa rakentuva Karjalankadun kiertoliittymä on kaupungin ensimmäinen täysin tätä ohjetta noudattava kiertoliittymä.