Sisältöjulkaisija

angle-left Kaupunginhallitus vaatii valtiota rahoittamaan ostolentoliikenteen

Kaupunginhallitus vaatii valtiota rahoittamaan ostolentoliikenteen

Joensuun kaupunginhallitus otti kantaa Joensuu-Helsinki-reitin lentoliikenteeseen kokouksessaan maanantaina 31. maaliskuuta. Kaupunginhallituksen kannanoton mukaan valtion on rahoitettava ostolentoliikenne jatkossakin sataprosenttisesti. Tällä hetkellä rahoitus on varmaa maaliskuulle 2026 saakka. Lentojen jatkamisesta on olemassa valmis optiosopimus helmikuulle 2028 saakka.

Reitillä liikennöi keskimäärin 10 vuoroparia viikossa. Operaattorina toimii Finnair. Tammi-helmikuussa Joensuun lentojen kysyntä on kasvanut 6,9 prosenttia.

Kannanotossa todetaan, että lentoliikenne on välttämätöntä Joensuulle ja Pohjois-Karjalalle. Yritykset ja kansainvälinen innovaatio- ja tutkimustoiminta eivät pärjää ilman nopeita yhteyksiä maailmalle. Kaupunginhallitus vaatii, että pääministeri Petteri Orpon hallituksen on päätettävä huhtikuun puoliväliriihessään lentoliikenteen jatkumisen varmistavan option rahoitus.

- Rahoituksen on oltava myös option osalta sataprosenttisesti valtion kustantamaa. Kyse on alueelle välttämättömästä minimipalvelutason liikenteestä. Pitkän aikavälin tavoitteena on paluu markkinaehtoiseen liikenteeseen, mutta seuraavina vuosina valtion täysimääräinen rahoitus on perusteltua, toteaa Joensuun kaupungin strategiajohtaja Sami Laakkonen.

Pohjois-Karjalan logistinen kilpailukyky ja saavutettavuus on heikentynyt geopolitiikan muutosten kiihdyttämänä.

- Kokonaistilanne ja kireä kuntatalous huomioiden ei ole mitään perusteita mennä kuntien kukkaroille. On valtion tehtävä huolehtia valtakunnallisen liikennejärjestelmän mukaisesta kolmen tunnin joukkoliikenteen saavutettavuudesta maakuntakeskusten ja Helsingin välille. Joensuun osalta tämä edellyttää lentoliikennettä. Itä-Suomen kokemien muutosten huomioimisesta puhutaan jatkuvasti, tässä on paikka muuttaa sanat teoiksi, Laakkonen päättää.