Sisältöjulkaisija

angle-left Joensuun matkailuneuvonta aloittaa Kauppahallissa

Joensuun matkailuneuvonta aloittaa Kauppahallissa

Joensuun kaupunki on solminut matkailuyritys Järven Taigan kanssa yhteistyösopimuksen Joensuun matkailuneuvontapalvelujen tuottamisesta. Helmikuun alusta lähtien Visit Joensuu -infopiste löytyy Järven Taigan liiketilasta Kauppahalli Joensuusta.

Myös neuvonnassa käytettävät kanavat laajenevat. Uusi Visit Joensuu -matkailuneuvonta paikan päällä ja puhelimitse tulee palvelemaan Järven Taigan aukioloaikoina ja niiden puitteissa myös chat- ja WhatsApp-viesteihin vastataan. Aukioloajoissa on sesonkivaihtelua: talvilomaviikkoina ja kesälomakaudella aukiolo on kuutena päivänä viikossa ja muuna hiljaisempana aikana neljänä päivänä viikossa. Yhteistyösopimus on solmittu vuoden 2024 loppuun saakka ja kokemuksia palvelun toimivuudesta seurataan tarkoin, jotta toimintamallista voisi muodostua pysyvä.

– Järven Taiga organisoi yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa retkiä, matkoja ja varusteita maakunnan kohteisiin. Yhteistyö Joensuun kaupungin kanssa mahdollistaa asiakkaiden entistä kokonaisvaltaisemman palvelun, josta hyödymme molemmat. Myös Joensuun aktiviteettitarjontaan tulemme panostamaan yhteistyön kautta nykyistä enemmän, kertovat Järven Taigan yrittäjäpariskunta Matti ja Miia Pasanen.

– Matkailuneuvontamme on aiemmin ollut heikosti tavoitettavissa siinä vaiheessa, kun matkailija suunnittelee Joensuun-reissuansa. Nyt uuden yhteistyön myötä tulemme palvelemaan puhelimessa, WhatsAppissa ja chatissa jo siinä kohtaa, kun suunnitelmia vasta tehdään, eli parannus neuvontapalvelun laatuun on huikea, sanoo Joensuun kaupungin markkinointijohtaja Markku Pyykkönen

Joensuun matkailuneuvontapisteenä on tähän asti toiminut virallisesti Carelicum ja kaupunki on kokeiluluontoisesti tuonut kahtena edelliskesänä erillisen infopisteen Kauppatorille. Matkailuneuvonta on palvellut vain niitä matkailijoita, jotka ovat saapuneet paikan päälle fyysiseen sijaintiin.

– Carelicumin miinuksena on ollut haastava löydettävyys ja täytyy muistaa, että palvelupisteen päätehtävä on huolehtia kaupungin omiin palveluihin liittyvästä asiakaspalvelusta. Matkailuyritysten ja -palveluiden tuntemus vaatii aivan omanlaistansa erityisosaamista. Kesäisen toripisteen haasteena taas on ollut työvoiman saanti ja se, että tilapäisen pop-up pisteen tunnetuksi tekeminen matkailijoiden keskuudessa on hyvin vaikeaa. Nyt saamme kiinteän neuvontapisteen kaupungin keskeisimmällä paikalla ja se on osaavien matkailualan ammattilaisten hoidossa, taustoittaa tuottaja Teemu Laasonen Joensuun kaupungilta.
 

Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet


Tilaa Joensuun kaupungin tiedotteet: liity postituslistalle.