Joensuun kaupunginorkesterin sinfoniakonserttien sarja alkaa saavuttamaan puolivälikrouvin syksyn osalta. Kauden neljännen sinfoniakonsertin kapellimestarina toimii tällä kertaa Maria Itkonen ja solistina Radion Sinfoniaorkesterin soolokäyrätorven soittaja Jukka Harju.
Felix Mendelssohnilta kuullaan illan aikana kaksi teosta. Illan aloittava Heimkehr aus der Fremde -alkusoitto henkii 1930-luvun elokuvamaisuutta, vaikka teos on sävelletty sata vuotta ennen elokuvan kulta-aikaa. Toinen Mendelssohnilta kuultava teos Sinfonia nro 4 ”Italialainen” sen sijaan on riemukas katsaus Mendelssohnin Euroopan kiertueeseen vuosina 1829–1831.
Konsertin tähtiosuudesta vastaa Osmo Tapio Räihälän satumainen Konsertto käyrätorvelle ja orkesterille, joka on illan solisti Jukka Harjulle varta vasten sävelletty tilausteos vuodelta 2010. Räihälän nykymusiikkia käsittelevä teos Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa? palkittiin vuonna 2021 tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnolla. Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa – vai onko se sitä edes? Entä jos kyse onkin vain siitä, mitä odotamme ja toivomme kuulevamme? Entä miten madalletaan kynnystä kohdata oman aikamme musiikkia, ja voidaanko mokoma kynnys poistaa kokonaan? Räihälä väittää, että voidaan ja tilaisuudessa hän kertoo siitä, kuinka tämä onnistuu. Tästä ja monesta muusta klassiseen- ja nykytaidemusiikkiin liittyvästä mielenkiintoisesta aiheesta lisää Orkesteri omaksi -tilaisuudessa keskiviikkona 26.10. klo 17.30 Joensuun pääkirjastolla.
Mendelssohnin ja Räihälän lisäksi kuullaan Cecilia Damströmin vuonna 2018 valmistunut Lucrum, joka on sävelletty Helsingin kaupunginorkesterille. Orkesterin kausiohjelman teemana oli ”Seitsemän kuolemansyntiä”, ja siksi Damströmiä pyydettiin myös säveltämään kappale, joka on saanut vaikutteita yhdestä kuolemansynnistä. ”Lucrum” on saanut inspiraationsa tappavasta synnistä, ahneudesta ja latinalainen sana lucrum tarkoittaa englanniksi voittoa, etua, rikkauksia ja tietysti ahneutta.
”Tässä teoksessa olen yrittänyt ilmaista niitä tunteita, joita ahneus herättää: katkeruutta siitä, ettei kaikkea ole ja haluaa aina vain lisää, vaikka kaikkea olisikin jo liikaa. Minusta ahneus voidaan aina nähdä kasvavana, mikä näkyy myös materialistisessa vapaamarkkinayhteiskunnassamme sekä tässä musiikkikappaleessa.” Damström kertoo verkkosivuillaan teoksen taustoista.