Joensuun kaupunki rakentaa kiertoliittymää Suvantosillan päähän Karjalankadulle. Aiemmasta tiedotuksesta poiketen Suvantosilta pidetään suljettuna autoliikenteeltä asfaltoinnin päättymiseen saakka. Asfaltointia tehdään arviolta 15. lokakuuta saakka.
Asfaltoinnit laajenevat 1. lokakuuta alkaen myös Vanharaitille, Tiaisenkadulle ja Tikkamäentielle. Päällystystyön ajan autoliikenteeltä pysyvät suljettuna Suvantosillan lisäksi Tiaisenkadun pääty, Tikkamäentien pääty, Vanharaitti, sekä työmaan läheisyydestä myös Karjalankatu.
Niinivaaran ja keskustan välinen autoliikenne opastetaan kiertotietä Tikkamäentie–Huvilakatu–Kukkolankatu–Niinivaarantie–Karjalankatu–Sortavalankatu pitkin.
Tiaisenkadulle ja Huvilakadun länsiosaan autojen kiertotie kulkee Tapionkadun kautta. Kiertotie Wärtsilä-kampukselle ja Ollinkadulle kulkee Kontionkadun kautta.

Oheisessa kartassa on hahmotettu autoliikenteeltä suljettavia alueita, sekä kiertoteitä ja autoliikenteen vaihtoehtoisia reittejä.
Kulkeminen on helpointa pyörällä tai jalan
Pyöräilijät ja jalankulkijat pääsevät kulkemaan asfaltoitavien alueiden ohitse. Ainoastaan seuraavat alueet ovat suljettuja asfaltoinnin ajan pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta:
- Tikkamäentien pääty kiertoliittymän läheisyydestä
- Karelia-ammattikorkeakoulun Wärtsilä-kampuksen edusta Karjalankadulla
- Vanharaitti
Asfaltoinnilla on vaikutusta JOJO:n ja ELY:n bussien reitteihin
Karjalankadun kiertoliittymän kautta kulkevat bussivuorot siirtyvät tilapäisesti kiertoreiteille. Lue JOJO:n sivulta lisää aiheesta.
Huvilakadun pysäköintiä rajoitetaan
Huvilakadun itäisen päädyn varressa on pysäköintikielto asfaltoinnin ajan. Myös Huvilakadun Tikkamäentien puoleisessa päässä on pysähtymiskielto liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi.
Asukaspysäköinnille on tilaa Tiaisenkadulla, sekä Huvilakadun läntisellä puolella.
Liikennejärjestelyjen taustalla on pyrkimys turvalliseen ja tehokkaaseen työskentelyyn
Joensuun kaupunki on päättänyt sulkea kiertoliittymän välittömässä läheisyydessä olevat katuosuudet autoilijoilta ensisijaisesti työturvallisuuden ja aikataulupaineiden vuoksi. Kun ajoneuvoliikenne on tilapäisesti katkaistu, alueella työskentelevän urakoitsijan on helpompi ja nopeampi asfaltoida alue.
– Kiertoliittymään on tulossa kaksi kerrosta asfalttia, jonka takia ajoväylien reunakivien korkeus voi olla työn eri vaiheissa pahimmillaan 22 senttimetriä. Erityisesti linja-autoilla ajaessa katu on todella kapea, muun muassa kiertoliittymän osalta. Kun katuosuudet suljetaan ajoneuvoliikenteeltä, saadaan loput kivityöt tehtyä rauhassa ja asfaltti vedettyä alueelle mahdollisimman vähillä saumoilla, kertoo kaupungin rakennuttajapäällikkö Janne Kettunen.